دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه گلکان شهرستان اسفراین با مساحت 110 هزار هکتار خبرداد.
عباس کارگر در نشستی خبری که با موضوع پروژه بین‌المللی تعمیم ترسیب کربن برگزار شد اظهار کرد: پروژه ترسیب کربن یک ابتکار مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمرانی سازمان ملل است که از سال ۲۰۰۵ میلادی در منطقه حسین آباد سربیشه اجرا شده است.
وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن تا سال ۲۰۰۱۴ میلادی ادامه خواهد داشت، افزود: این پروژه با ۲۲۵ هکتار عرصه منابع طبیعی با ۳۷روستای هدف آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پروژه ترسیب کربن از سوی وزارتخانه به عنوان موفق‌ترین پروژه بین‌المللی درایران شناخته شده است، تصریح کرد: بر همین اساس با حمایت استاندار خراسان شمالی در منطقه گلکان شهرستان اسفراین، مساحتی با ۱۱۰ هزار هکتار با ۶ روستای هدف برای اجرای پروژه فوق انتخاب و شناخته شده است.
به گفته وی، مهم‌ترین و مشکل‌ترین کار در اجرای پروژه ترسیب کربن در روستاهای هدف، فرهنگ سازی و جلب مشارکت و ارائه راهکار مناسب توسط مردم است.
تخصیص ۱۰ میلیاردتومان
برای اجرای پروژه ترسیب کربن
کارگرافزود: در همین راستا استاندار خراسان شمالی برای ۷ سال اجرای اولیه پروژه دو میلیارد تومان در نظرگرفته و ۸ میلیارد تومان نیز ازمحل اعتبارات ملی وزارتخانه تخصیص یافته است.
وی همچنین در اجرای پروژه ترسیب کربن حضور کارشناسان درعرصه با مردم را ضروری دانست و افزود: چرا که باید تلفیقی از دانش علمی با دانش بومی با توجه به نیازهای مردم دراجرای این پروژه لحاظ شود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه استراتژی پروژه ترسیب کربن یک کار صرفا عمرانی نیست، افزود: سازماندهی، ایجاد و احیای منابع طبیعی تخریب یافته برای مردم و با کمک مردم، اتحاد ورویکرد یکپارچه تمام دستگاه‌ها در اجرای این پروژه وانجام کار شبکه‌ای با دستگاه‌های محلی در جهت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز روستایی دخیل هستند.
کارگر اجرای موفق پروژه ترسیب کربن را در زمینه‌های ایجاد مشاغل جایگزین و پایدار، بازاریابی و ارتقای کمی و کیفی محصولات روستایی، ارائه خدمات در جهت ارتقا و بهداشت در منطقه، تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و صندوق خرد روستایی و... عنوان کرد.
وی از تشکیل ۶۳ گروه توسعه روستایی برای اجرای این پروژه خبرداد و گفت: از این تعداد ۱۷ گروه را مردان و ۱۴ گروه را زنان و ۳۲ گروه نیز مشترک هستند.
وام‌های سهل‌الوصول
برای اجرای پروژه
کارگر با اعلام اینکه تاکنون برای اجرای طرح ترسیب کربن صندوق پس‌انداز خرد روستایی وام‌های سهل‌الوصول بین یک هزار و۴۴۴ نفر از مردم رد و بدل شده است، افزود: این وام‌ها به‌منظور اصلاح و احیای منابع طبیعی توانسته قدم‌های خوبی بردارد.
تاکنون ۲۳۰ گروه داخلی و خارجی از این طرح دیدن کرده‌اند.