تداوم روند کاهشی بورس در اول هفته
گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس تهران تنها یک روز مثبت بود و پس از رشد روز چهارشنبه، در ابتدای هفته بار دیگر با کاهش 71/0درصدی مواجه شد.
در بازار دیروز معامله گران که با رشد شاخص در روز چهارشنبه امیدوار شده بودند با بازاری ضعیف مواجه شدند که در نهایت به افت یکپارچه منجر شد. بیشتر کارشناسان آمادگی دولت برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی و شوک ناشی از آن را دلیل کاهش کنونی بازار می‌دانند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بازار سهام با توجه به عدم اجازه دولت برای افزایش بهای کالاهای تولیدی شرکت‌ها با فشار کاهشی مواجه می‌شود. در همین حال آمار منتشره در مورد میزان ثبت‌نام یارانه‌ای مردم و همچنین وضعیت رخ داده برای بهای برق نیز تردیدهایی را در مورد شرایط اقتصاد کشور پس از اجرای طرح هدفمندی مطرح کرده است. در همین رابطه دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع فرماندهان نیروی انتظامی در بخشی از سخنان خود با اعلام اینکه تا پایان هفته مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود، گفت: ما باید در این خصوص قانون را اجرا کنیم، طبق قانون می‌دانیم که یارانه باید به افرادی داده شود که نیازمند و متقاضی هستند.
در همین حال بحث کنترل قیمت‌ها در زمان اجرای هدفمندی همچنان مورد توجه است؛ در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرهای نامناسبی را برای بازار سهام اعلام کرد. وی گفت: در مورد اعطای تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل درآمد یارانه‌ها که قرار است به بخش تولید اختصاص یابد پیشنهادی به دولت ارائه کرد‌ه‌ایم تا سهم صنعت از این رقم مشخص شود. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: پیشنهادهایی در مورد اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای صنعتی و همچنین تأمین بخشی از سود وام بانکی نیز توسط دولت در حال پیگیری است. وی در مورد اعطای تسهیلات برای بهبود فرآیند تولید و مصرف انرژی واحدهای صنعتی نیز، گفت:‌کاهش شدت انرژی مصرفی واحدهای صنعتی مدنظر دولت است و در این مورد بحث‌هایی درخصوص اعطای کمک بلاعوض در حال پیگیری است که البته هنوز نهایی نشده است.
نعمت‌زاده در مورد مصوبه دولت برای ثابت ماندن قیمت ۸ گروه کالایی نیز، گفت: در شرف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت این نگرانی را دارد که قیمت برخی کالاها افزایش یابد و گرانی غیرقابل پیش‌بینی اتفاق بیفتد که برای جلوگیری از این مساله مصوبه‌ای در جهت ثابت ماندن قیمت‌ها صادر شد.
وی افزود: این مصوبه شامل ۸ گروه کالایی است و فهرست جدیدی نیز برای کنترل قیمت ۱۰ تا ۱۲ گروه کالایی در دست تهیه است. در تحولات مهم دیگر بازار همچنین رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نوسانات ارزی موجود پایدار نیست، گفت: نوسانات ارزی روزهای اخیر با علائم مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد سازگار نیست و می‌تواند ناشی از عوامل غیر اقتصادی باشد. در گروه تجهیزات دیروز ابطال قبض‌های صادره برق تاثیر منفی بر نماد مپنا داشت. در گروه سرمایه گذاری دیروز مجمع سالیانه شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران برگزار و با تقسیم سود ۴۵۰ریالی موافقت کرد. در گروه غذایی نیز دیروز نماد تازه وارد مینو برای اعلام سود متوقف شد. در گروه کانی غیرفلزی نیز مجمع نسوز پارس به رسمیت نرسید. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با ۵۲۳واحد افت به ۷۳هزار و ۶۳۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۴۶میلیارد تومان در بورس و فرابورس بود.