خانه ملت- معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه صنعت باید روی ریل برنامه قرار گیرد گفت: بدون برنامه نمی‌توان سیاست‌های تجاری را تنظیم کرد. محمدرضا محمدخانی در نشست علنی مجلس گفت: در گزارش وزیر صنعت، معدن وتجارت گفته شد که صنعت در تجارت حدود ۳۸ درصد در کشور نقش دارد که از این میزان ۲۰ درصد مربوط به صنعت و حدود ۱۸ درصد مربوط به فرش و تجارت است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت تا سال ۱۳۸۸ رشد داشتیم که از سال ۸۸ به بعد رشد در بخش صنعت کاهش پیدا کرد و در سال ۹۱ سرمایه‌‌گذاری در بخش صنعت و معدن از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که روند نزول شاخص‌های کلان بخش صنعت بسیار قابل توجه است. یکی از شاخص‌های ما در بخش صنعت، مصرف برق است که تا سال ۸۸ رشد مصرف برق را شاهد بودیم.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اما از سال ۸۹ میزان مصرف برق کاهش پیدا کرد به طوری که در سال ۸۰ ما ۵۹۲ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق داشتیم که در سال ۸۱ این میزان به ۲۲۰ میلیون کیلووات در ساعت کاهش پیدا کرد و در سال ۹۲ این روند به ۲۶۱ میلیون کیلووات ساعت رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه فولاد و سیمان پس از انقلاب اسلامی افزایش تولید را شاهد بودیم گفت: اگر نگاهی به سبد صادرات کشور داشته باشیم می‌توان دریافت که اکثر صنایع به سمت پایه نفتی رفته‌اند ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی به دلیل عدم تکمیل پایه زنجیره تولید با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. ما سنگ معدن و آهن داریم اما نمی‌دانیم که تا کجا قرار است تولید آن را به جلو ببریم.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد که در سال ۸۹ حدود ۳ درصد صادرات ناشی از فرآوری کالا بوده است که در سال ۹۱ این میزان به ۳۹/۱ درصد کاهش پیدا کرده است. از سال ۷۹ حکم شد که برنامه‌های راهبردی تهیه شود که در دولت هفتم این کار انجام شد اما مورد انتقاد قرار گرفت در دولت هشتم نیز به مدت دو سال این کار صورت گرفت اما سیاست مصوب نشد، صنعت باید روی ریل برنامه قرار گیرد نه روی ریل مدیریت زیرا مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی، حمل‌ونقل و تجارت مشکلات بسیاری وجود دارد گفت: ما وقتی نمی‌دانیم کجا و چه چیزی تولید کنیم چگونه می‌توانیم سیاست‌های تجاری را تنظیم کنیم امروز بخش صنعت و معدن کشور در سایر بخش‌های اقتصادی فاقد شاخص‌های تولیدی هستند. در برنامه چهارم این شاخص‌ها تعیین اما در برنامه پنجم حذف شد. معاون مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اگرمی‌خواهید حرکت کرده و افزایش تولید و صادرات را در کشور شاهد باشیم باید برنامه و استراتژی به وجود آید.