گروه بین‌الملل- ژاپن برای نخستین بار در ۴۰ سال اخیر حوزه فعالیت ارتش خود را به مرزهای غربی این کشور رسانده و ساخت یک ایستگاه راداری را آغاز کرده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام ژاپن ممکن است خشم چین را در پی داشته باشد که مدت‌ها است بر سر جزایر نزدیک به این ناحیه با توکیو اختلاف دارد. ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن که در مراسم آغاز احداث یک ایستگاه رادار در این ناحیه شرکت کرده بود، عنوان کرد که ممکن است حضور ژاپن در جزایر دیگر در جنوب غربی این کشور تقویت شود.

اونودرا گفت: این اولین استقرار نظامی ژاپن در این ناحیه پس از بازگردانده شدن اوکیناوا در ۱۹۷۲ است. ما باید بیشتر هوشیار باشیم.

این ایستگاه رادار در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از جزایر سنکاکوی ژاپن قرار دارد که چین ادعای مالکیت آنها را دارد. استقرار این رادار می‌تواند نظارت ژاپن بر چین را افزایش بدهد و کشتی‌ها و هواپیماهای چینی را در این ناحیه رهگیری کند.

ژاپن در طرح دفاع ملی خود که در ماه دسامبر منتشر شد، نسبت به اقدامات نظامی چین و تلاش پکن برای تغییر شرایط حاضر با استفاده از اهرم زور، ابراز نگرانی کرد. این در شرایطی است که چینی‌ها نیز در اواخر سال میلادی گذشته، تعریف جدید از حوزه استحفاظی خود در هوا و دریا بحران تازه‌ای خلق کردند که به جدال لفظی ژاپن و چین منجر شد.

چین همواره بر حق مالکیت خود بر این جزایر خالی از سکنه تاکید می‌کند. در مقابل اما توکیو می‌گوید که این جزایر را پیش از این خریداری کرده است و حق مالکیت بر این جزایر را دارا است. به گفته این کارشناسان جزایر سنکاکو زمانی اهمیت یافتند که اعلام شد حاوی ذخایر گازی فراوان است.

درگیری‌های چین و ژاپن تنها به این مورد ختم نمی‌شود. نخست‌وزیر راستگرای ژاپن که به تازگی بودجه دفاعی این کشور را افزایش داده است همواره در برخورد با پکن و کره‌جنوبی سعی کرده است که نقاط اختلاف بین طرفین را برجسته‌تر سازد.

حضور نخست‌وزیر ژاپن در معبد یاسکونی برای ادای احترام به سربازان ژاپنی که از آنها به عنوان جنایتکاران جنگی یاد می‌شود یکی از موارد اختلاف طرفین بوده است که پکن و سئول از توکیو خواستند در این خصوص نخست‌وزیر ژاپن عذرخواهی کند. این در شرایطی است که به تازگی یکی از وزرای دولت «شینزو آبه» نیز از این معبد بازدید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کمیجی فورویا، قانون‌گذار و رئیس کمیسیون ملی امنیت مردمی ژاپن در وب‌سایت خود آورده است که به معبد یاسوکونی رفته است تا پیش از فستیوالی که روز دوشنبه آغاز می‌شود، ادای احترام کرده باشد.

وی افزود: معتقدم که این ادای احترام به قربانیانی که جان خود را در راه کشور داده‌اند یک حق برای تمام ژاپنی‌ها است.

این قانون‌گذار گفت که به صورت منظم در فستیوال‌های بهاره و پاییزه به این معبد می‌رود. او همچنین افزود که در روز ۱۵ اوت که روز تسلیم ژاپن در سال ۱۹۴۵ و پایان جنگ جهانی دوم است نیز به این معبد می‌رود. وی گفت: من روزهای شنبه و یکشنبه به این معبد می‌روم چون در طول هفته باید به انجام وظایفم بپردازم.

به گزارش «ایسنا»، ادای احترام مقام‌های ژاپنی به این معبد باعث خشم چین و دو کره شده است. این معبد یادبودی برای قربانیان جنگ از جمله ۱۴ جنایتکار جنگی است که در جریان محاکمه یا در زندان یا با اعدام کشته شدند.

فستیوال بهاره ۲۱ تا ۲۳ آوریل در ژاپن، همزمان با سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن که بخشی از تور آسیایی‌اش است، برگزار می‌شود و وی قرار است علاوه‌بر ژاپن، به فیلیپین، کره‌جنوبی و مالزی هم برود.

ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم شبه جزیره کره را به تصرف در آورد و به صورت ضربتی بخش‌هایی از چین و سایر کشورهای همسایه را اشغال کرد.

اوباما در مارس ۲۰۱۴ باعث شد تا شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با پارک گئون‌های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در یک نشست رو در رو برای اولین بار شرکت کند. فقدان چنین نشست‌هایی میان رهبران ارشد و کلیدی متحدان آمریکا در آسیا باعث نگرانی شدید واشنگتن است.

اوایل ماه جاری میلادی، یوشیتاکا شیندو، وزیر کشور ژاپن به این معبد مورد مناقشه ادای احترام کرده بود. آبه نیز که تمایل خود را از گسترش و بسط نقش دفاعی ژاپن در منطقه آسیا اعلام کرده است، به صورت منظم از این معبد دیدن می‌کند اما اعلام کرده که تنها یکبار آن هم در دسامبر ۲۰۱۳ به این معبد رفته است.