گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 7/0 درصدی مواجه بود که شاخص کل توانست کانال 74 هزار واحدی را باز پس گیرد. به این ترتیب، بیشتر صنایع با این روند همراهی کردند؛ در این میان، گروه خودرو، بانکی و مخابرات توانستند بیشترین حجم معاملات را در میان صنایع بورسی در اختیار گیرند. طی روز گذشته، تصمیمی گرفته شد مبنی بر ورود حجم بالایی از نقدینگی به بازار سرمایه (به‌طور مصوب 4 هزار میلیارد تومان که امکان دارد از سوی شرکت‌های بیمه‌ای و سایر بانک‌ها نیز تقویت شود) که همین امر رشد اندک بازار را در پی داشت.
در واقع، حمایت وزیر اقتصاد از بازار سهام که در پایان هفته گذشته صورت گرفته بود به کمک نقدینگی یادشده توانست محرکی برای رشد بازار شود. گرچه نسبت قیمت به درآمد (P/E) کل بازار در حال حاضر به عدد نسبتا مناسب ۶۶/۶ رسیده و بازار به آرامی اصلاح قیمت‌های لازم را انجام داده است، اما باید توجه داشت که وعده‌های داده شده تا چه اندازه قابل اجرا و اثرگذار بر بورس است. دکتر طیب نیا در حالی از کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سود سپرده‌های بانکی سخن می‌گوید که این موارد علاوه‌بر آنکه در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد نیست، همسویی چندانی هم بین بانک مرکزی و وزارت نفت (مراکز مربوطه) با این وزارت وجود ندارد. از سوی دیگر، سهامداران نیز با توجه به تجربه ماه‌های اخیر از انجام رفتار هیجانی شدید و حرکت روی موج‌های خوش‌بینی خودداری می‌کنند؛ به این ترتیب، مشاهده می‌شود به‌رغم تزریق بخشی از نقدینگی یادشده در معاملات روز گذشته، ارزش معاملات کل بورس ۱۰۶ میلیارد تومان بود که حتی از میانگین هفته گذشته نیز حدود ۴۰ درصد کمتر است. در واقع، حمایت از بازار باید به‌طور واقعی و با در نظر گرفتن کلیه شرایط اقتصادی کشور به ویژه مباحث کلان اقتصادی صورت گیرد. به عبارت دقیق‌تر، این اقدامات عجولانه ممکن است بتواند برای کوتاه مدت بهبود نسبی وضعیت بازار را به همراه داشته باشد؛ اما در صورت محقق نشدن موجب بی اعتمادی هر چه بیشتر سهامداران و رکود شدید در بازار خواهد شد. همچنین، بانک‌ها در حالی از کمک به بازار سرمایه سخن می‌گویند که در حال حاضر خبری از متولیان اصلی بازار (سهامداران حقوقی) در میان نیست و آنها نیز منتظر معین شدن دقیق متغیرهای اقتصادی موثر بر بورس هستند. شاید ورود بانک‌ها به منظور حمایت از بازار، راهکاری برای تامین میزان سود سپرده‌های فعلی باشد که این امر به نفع اقتصاد کل کشور نیست؛ زیرا بانک‌ها باید منابع لازم برای بهبود وضعیت زیرساخت‌های کشور و بخش‌های تولیدی را فراهم کنند و نباید سفته بازی در بازار ثانویه سهام منبع تامین درآمدهای آنها شود.
در معاملات روز گذشته، روند منفی گروه محصولات شیمیایی متوقف شد. «پاکشو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی به‌رغم حضور کم، در نقش خریدار فعال‌تر بودند. در این شرایط، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که عمده معاملات آن توسط سهامداران حقیقی انجام شد. همچنین، روند منفی بانکی‌ها تغییر پیدا کرد و مثبت شد. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.گروه فلزات اساسی نیز روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «فولاد» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد. در این شرایط، مخابرات که روزهای کم نوسانی را سپری می‌کرد مثبت شد. «اخابر» متاثر از نتایج مثبت مجمع سالانه «همراه»، با اقبال شدید سهامداران مواجه شد و توانست در میان پرمعامله‌ترین نمادهای روز گذشته جای گیرد و با صف خرید ۳/۱ میلیونی مواجه شد. در این بین، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار داشت.
گروه کانه‌های فلزی نیز روند صعودی خود را آغاز کرد. «کچاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که با حمایت شدید حقوقی‌ها مواجه شد و توانست پس از مدت‌ها سبزپوش شود؛ اما خودرویی‌ها که روزهای پرنوسانی را از ابتدای سال آغاز کرده‌اند روز گذشته مثبت شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی فرمول قیمت گذاری خودرو طی ۲-۳ هفته آینده اعلام خواهد شد که فعالان این صنعت معتقدند در صورت تثبیت قیمت برای خودروها، دولت باید مابه التفاوت را به خودروسازان بپردازد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شافعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به این مساله از افزایش میزان تولیدات خودروسازان سخن گفت. بنابراین، پیش بینی می‌شود حتی اگر قیمت فروش خودروها ثابت بماند، افزایش میزان فروش می‌تواند منجر به سوددهی بیشتر خودروسازان شود. «خودرو» با حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
در روز معاملاتی گذشته، گروه سیمانی نیز مثبت شد. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. در نهایت، سرمایه گذاری‌ها همگام با بازار مثبت شدند. «وساپا» در حالی با حضور نسبتا بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار همراه بود که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.