موتورهای جست‌وجو شما را پیدا نمی‌کنند؟
مترجم: توفان عزیزی اگر کارآفرینی هستید که کسب‌وکارتان برای ارتباط بیشتر با مشتریان به حضور پرقدرت در فضای اینترنت بستگی دارد، باید برای موضوع بهینه‌سازی وب‌سایت جهت اولویت در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization) اهمیت قائل شوید.
هدف SEO نه تنها یافتن و نشان دادن وب‌سایت شما و صفحات آن در موتورهای جست‌وجو، بلکه رتبه‌بندی و قراردادن محتوا و نام سایت شما در ابتدای صفحه نتیجه جست‌وجو است.
فرآیند این بهینه‌سازی عملی یکباره نبوده و باید مراقبت، تنظیم و نظارت‌های دائمی در این خصوص صورت پذیرد.
برای مثال گوگل در این رتبه‌بندی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. لینک‌های نامربوط، محتوای کم‌ارزش و طراحی ضعیف، تنها برخی از عواملی هستند که بسیاری از سایت‌ها هرگز در صدر نتایج این موتور جست‌وجو قرار نمی‌گیرند. بنابراین آنچه در گذشته برای کسب و کارها سودمند بوده الزاما امروز نیز موثر نخواهد بود و حتی ممکن است به زیان نیز باشد.
امروزه استراتژی‌های موفق SEO متشکل از عوامل مختلفی نظیر برندسازی، بهینه‌سازی موبایلی، بازاریابی محتوا و یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی است. اکنون زمان آن رسیده است که استراتژی خود را بر این واقعیات منطبق کنید و به همین دلیل خوب است نکاتی که ضامن موفقیت سایت‌ها از نظر SEO می‌شود را مد نظر قرار دهیم.
۱. بهینه‌سازی موثر جهت موتورهای جست‌وجو از سه اصل تشکیل می‌شود: لینک‌ها، محتوا و رسانه‌های اجتماعی. اهمیت موضوع در ایجاد ارتباط صحیح میان این اجزا است. محتوا باید کاملا متمرکز بر نیازهای مخاطبان و در راستای اهداف سودآور باشد. رسانه‌های اجتماعی پیام این دسترسی را
بزرگ‌نمایی کرده به موتورهای جست‌وجو این سیگنال را می‌رسانند که مخاطبان محتوای سایت شما را با ارزش می‌دانند. از سوی دیگر لینک سایت شما در سایت‌های باکیفیت و معتبر نیز این پیام را می‌رساند که شما یک سایت قوی و قابل اطمینان هستید.
۲. بهینه‌سازی موبایل: با به‌روز رسانی‌هایی که موتورهای جست‌وجو به‌خصوص گوگل صورت داده‌اند، سایت‌هایی که در استراتژی خود کاربران موبایل را در نظر نگرفته باشند به سختی SEO موفقی خواهند داشت. این رویکرد شامل طراحی ریسپانسیو وبسایت (Responsive Design) و محتوای موبایلی است که
برنامه‌نویسان به سفارش مدیران سایت‌ها این امکان را فراهم می‌آورند. به‌طور قطع از دیدگاه تجاری باید بر این ویژگی‌ها سرمایه‌گذاری کرد، چرا که برای مثال نیمی از مردم آمریکا گوشی تلفن همراه هوشمند و بیش از یک سوم آنها تبلت دارند و طراحی ریسپانسیو این قابلیت را می‌دهد که وب‌سایت شما در هر نوع و اندازه دستگاه همراه به خوبی باز و دیده شود. استراتژی محتوای موبایلی نیز این امکان را می‌دهد که محتوای وب‌سایت براساس فضا، نیازها و رفتار کاربر موبایل بهینه‌سازی شود.
۳. رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل پلاس یا فیس‌بوک نقش بسیار حائز اهمیتی در بهینه‌سازی سایت در موتورهای جست‌وجو دارند. گوگل وابستگی شدیدی به علائم و رفتارهای انسانی مانند به اشتراک‌گذاری‌ها و اشارات مختلف به یک سایت در شبکه‌های اجتماعی دارد. اگر شما هنوز از بازاریابی قدرتمند رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و به اشتراک‌گذاری محتوای سایت و برندتان بهره نبرده‌اید، بهتر است هم‌اکنون دست به‌کار شوید. ساده‌ترین راهکارهای ایجاد صفحات در گوگل پلاس و فیس‌بوک و... و ایجاد ماژول‌های اشتراک‌گذاری در خود سایت است.
۴. هدف‌گذاری روشنی داشته باشید: به این ترتیب از ابتدا می‌توانید بازگشت سرمایه (RoI) از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات را به‌طور ملموسی اندازه‌گیری کنید. با گام‌های ساده شروع کنید، اما از این کار چشم‌پوشی نکنید. برای مثال تصمیم بگیرید در مدت ۳۰ روز میزان بازدید سایت خود را از ۱۰۰ به ۳۰۰ بازدید در روز افزایش دهید. برای این کار ممکن است نیاز باشد تمرکزتان را بر محتوای یک یا چند صفحه خاص از سایت که بیشتر مورد نظر مخاطبانتان است افزایش دهید.
۵. بررسی و سنجش مداوم: رتبه‌بندی‌های موتورهای جست‌وجو و ترافیک وبسایت خود را مرتبا زیر نظر داشته باشید تا میزان تاثیرگذاری واژه‌ها و عبارات کلیدی و استراتژی‌هایی را که در این بهینه‌سازی به‌کار برده‌اید ارزیابی کنید. در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید و نتایج این تغییرات را بیازمایید و آن را در جایی شبیه محیط اکسل برای مقایسه‌های کاربردی ذخیره کنید.
همچنان‌که برنامه ارتقای SEO شرکت‌تان را توسعه می‌دهید به یاد داشته باشید که مجموعه این اقدامات به ۲ عامل مهم بستگی دارند: یکپارچگی و تعادل. لازم است با مشورت برنامه‌نویسان متخصص بر تمام اقدامات کلیدی سرمایه‌گذاری کنید- از کیفیت کدنویسی، نسبت به‌کارگیری کد و کلمات در هر صفحه، ایجاد لینک‌ها و توسعه بسترهای اجتماعی در فضای مجازی - و همواره این اصل را در نظر داشته باشید که مجموعه این اقدامات مکمل یکدیگرند. برنامه‌ریزی‌تان را با شناخت نقاط قوت و قابل بهبود شرکت بهینه‌سازی کنید و بر کانال‌هایی که شما را به مخاطبانتان نزدیک‌تر می‌سازد تمرکز کنید. به این ترتیب رتبه خوبی در نتایج جست‌وجو‌های اینترنتی خواهید داشت.
منبع: Entrepreneur