عبدالله عبدالله پیشتاز انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج اولیه شمارش نزدیک به ۵۰ درصد آرای شمرده‌شده را اعلام کرد. که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب ۴/۴۴ درصد پیشتاز است. به گزارش بی‌بی‌سی، احمدیوسف نورستانی رئیس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که این آرا شامل ۶۵/۴۹ درصد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری شانزدهم فروردین می‌شود و اشرف غنی احمدزی با ۲/۳۳ درصد در ردیف دوم قرار دارد. همچنین زلمی رسول ۴/۱۰ درصد، عبدرب الرسول سیاف ۷ درصد، قطب‌الدین هلال ۷/۲ درصد، محمدشفیق گل آغا شیرزی ۶/۱ درصد، محمدداوود سلطان زوی ۵/۰ درصد و هدایت امین ارسلا ۲/۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. مدیران کمیسیون انتخابات گفته‌اند هر بار که نتایج اولیه انتخابات اعلام می‌شود، ممکن است جایگاه نامزدها تغییر کند و به این دلیل، هر نوع ادعایی در مورد وضعیت نتایج پیشداوری محسوب می‌شود.

همزمان با شمارش و اعلام تدریجی نتایج انتخابات، رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، بازشماری، بازرسی و قرنطینه کردن آرای «مشکوک» هم جریان دارد. دیروز کمیسیون از بازشماری حدود ۵۰۰ صندوق و بازرسی بیش از ۵۰۰ صندوق از هزار صندوق دیگر خبر داد.کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده است که صدها شکایت مهم دریافت کرده است که اثبات آنها می‌تواند بر وضعیت نتایج انتخابات اثر بگذارد. آخرین بخش نتایج اولیه انتخابات روز چهارم اردیبهشت و نتایج نهایی آن بیست روز پس از آن اعلام می‌شود.

یوسف نورستان، رئیس کمیسیون انتخابات تاکید کرد که نتایج شمارش کامل آرا را مطابق جدول زمانی کمیسیون در چهارم اردیبهشت اعلام کند. براساس تقویم انتخابات، اگر هیچ یک از نامزدها نتوانند ۵۰ درصد به‌علاوه یک رای به‌دست آورند، دور دوم انتخابات روز هفتم خرداد برگزار خواهد شد.