دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه سیمان 2 میلیون تنی توسط استان در بصره عراق خبر داد.
عبادالله اکبری با اشاره به اینکه تجهیزات ۴ خط اصلی این واحد به دست متخصصان کارخانه سیمان خوی طراحی و با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن در سال احداث می‌شود، افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری کارخانه سیمان خوی دراستان بصره عراق با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث بوده که برای بهره‌برداری کامل این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است. وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، ارزی که از محل فروش سیمان این واحد تولیدی به دست می‌آید به آذربایجان غربی منتقل و برای توسعه کارخانه سیمان خوی هزینه می‌شود، اظهار کرد:‌ آذربایجان غربی یکی از استان‌های پیشرو در صنعت سیمان بوده و هم‌اکنون سه کارخانه سیمان پرتلند و یک کارخانه سیمان سفید با ظرفیت تولید سالانه افزون بر ۴ میلیون تن در استان فعال هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تولید سیمان در آذربایجان غربی طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱۷ درصد رشد یافته است، اعلام کرد: این در حالی است که میزان تولید در سطح کشور تنها با افزایش ۳/۲ درصدی همراه است. اکبری با اعلام اینکه سیمان هر چند جزو کالاهای با ارزش افزوده پایین محسوب می‌شود، ولی آذربایجان غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی ظرفیت لازم را برای صادرات سیمان دارد، اظهار کرد: ظرفیت تولید سیمان در سطح کشور از ۵۴میلیون تن به ۵۵ میلیون تن افزایش یافته است. وی از افزایش ظرفیت تولید سیمان در استان از ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خبر داد و عنوان کرد:‌ آذربایجان غربی با داشتن چهار کارخانه تولید سیمان در ارومیه، خوی و بوکان سالانه ۲/۷ درصد از مجموع ۵۵ میلیون تن سیمان تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ظرفیت تولید سیمان خاکستری در آذربایجان غربی را ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان و ادامه داد: از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید سیمان خاکستری آذربایجان غربی ۲/۷ درصد کل سیمان کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود. اکبری از اجرای طرح تولید سیمان تخصصی برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: با وجود ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی در بخش سیمان زمینه را برای تخصصی کردن این صنعت فراهم کرده و این امر زمینه‌ساز اجرای طرح تولید سیمان تخصصی در استان است. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در حال تغییر به سوی تولید سیمان سفید است، ادامه داد: طرح تولید سیمان تخصصی در مرحله مطالعاتی قرار دارد که برای اولین بار در شاهین دژ با استفاده از تکنولوژی‌های به روز در تولید اجرا می‌شود.