گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با اعلام خبر دستور وزیر اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه رو به رشد گذاشت.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که عصر روز شنبه جلسه‌ای با حضور مدیران و نمایندگان پنج بانک بزرگ تجارت، ملی، صادرات، سپه و ملت به همراه نمایندگان بیمه ایران، مرکزی و سازمان بورس تشکیل شد. در این جلسه وزیر اقتصاد با اعلام ضرورت حمایت از بازار سرمایه خواهان حمایت بزرگان از طریق تزریق نقدینگی شد؛ این امر موجب شد تا حاضران در جلسه در مجموع با تزریق فوری هزار و پنجاه میلیارد تومان نقدینگی به صندوق توسعه بازار موافقت کنند. از نکات جالب در این اقدام قبول سهم ۳۰میلیارد تومانی سازمان بورس بود. همچنین در این جلسه حاضران بر حمایت از سهام شرکت‌های زیر مجموعه تاکید کرده و خاطرنشان کردند که تا ۳هزار میلیارد تومان دیگر امکان تزریق نقدینگی وجود دارد. مصوبات این جلسه دیروز باعث امیدواری معامله‌گران شد؛ به گونه‌ای که بخشی از نقدینگی راکد شده در بازار به حرکت درآمد. هر چند برخی از فعالان بازار با نگرانی نسبت به عملکرد گذشته صندوق توسعه سازمان در انتظار تغییر استراتژی این صندوق هستند. از دیدگاه این گروه، صندوق توسعه بازار باید در نقش یک بازارگردان حرفه‌ای در بازار حضور داشته و از نمادهای دارای مشکل که نیازمند اصلاح قیمتی هستند خود را دور نگه دارد. در جلسه عصر شنبه همچنین وزیر اقتصاد از تلاش برای مهار رشد نرخ بهره کوتاه مدت خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم قاعدتا نرخ سود بانکی روند نزولی خواهد داشت. در بازار دیروز در کنار تزریق نقدینگی از سوی گروه هفت، برخی از بانک‌های خصوصی نیز به تزریق نقدینگی در بازار پرداختند که این امر نیز نمود بارزی در بازار داشت. در معاملات دیروز در گروه پتروشیمی نماد دو هلدینگ مهم خلیج فارس و تاپیکو برای تعدیل سود متوقف شدند؛ هلدینگ خلیج فارس با توجه به خرید ۳۶درصد هلدینگ پترول و ۶درصد پتروشیمی جم با تعدیل سود قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است. در همین حال تاپیکو با توجه به عدم تکرار سود فروش پالایشگاه اصفهان و همچنین خرید ۵/۸ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس با کاهش سود مواجه شده است. هر چند این کاهش به دلیل کیفی‌سازی سود و سرعت پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند چشمگیر نباشد. در گروه پتروشیمی، گسترش نفت و گاز پارسیان با یک هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه اقدام به ارائه پیش بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۳ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه کرده است. «پارسان» برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۴۵۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با گزارش قبلی (مبلغ ۱۵۳۴ ریال) نزدیک به پنج درصد کاهش داشته است.
در نماد همراه اول دیروز مجمع این شرکت با تقسیم سود یک هزار و ۸۵تومانی مواجه شد که ۴۰۰ریال بیش از پیش‌بینی مخابرات بود همین امر نیز تعدیل اندکی را برای مخابرات به همراه آورد.
در این جلسه همچنین افزایش سرمایه ۳/۹۷ درصدی از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها (افزایش سرمایه از ۲۰۶ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان) مورد تصویب قرار گرفت.
در گروه خودرویی بار دیگر دیروز معامله‌گران شاهد ادامه بحث جابه‌جایی سهام بانک پارسیان در مجموعه ایران خودرو بودند. این امر بار دیگر لزوم شفاف‌سازی وضعیت ایران خودرو را در بازار ایجاد کرده است. در گروه فلزی دیروز فولاد خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای از خرید ۶۵درصد سهام فولاد شادگان خبر داد. این امر می‌تواند به شکل‌گیری قطب فولاد خوزستان در برابر قطب فولاد اصفهان منجر شود. شادگان با پیشرفت اندک اجرایی یک واحد ۸۰۰هزار تنی است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با ۷۱/۰ درصد رشد معادل ۵۲۲واحد به ۷۴هزار و ۱۶۰ واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز دیروز حدود ۱۷۰میلیارد تومان بود.

کمک فوری به بازار سهام