رسانه‏های آمریکایی از نیمه‏های هفته سرگرم خبر فرود هواپیمای ویژه آمریکایی در فرودگاه مهرآباد در تهران بوده‎اند. خبرنگار روزنامه نیویوریک تایمز، توماس اردبرینک اولین کسی بود که روز سه شنبه گذشته از پایتخت ایران این خبر را مخابره کرد. وجود چنین هواپیمایی آن هم در بحبوحه مذاکرات بر سر پرونده هسته‏ای ایران نشان از وجود تمایلی نزد نخبگان اقتصادی دو کشور برای بازگشایی دروازه‏های سرمایه‌گذاری در صورت رسیدن به توافق کامل در تابستان دارد. آنچه ما می‌دانیم هواپیمایی که شماره N۶۰۴EP را بر خود داشت تحت مالکیت بانک یوتا، به نام ایالتی در غرب ایالات‌متحده، بوده است که ۱۳ شعبه دارد. به‌رغم اینکه بانک مذکور به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که هیچ اطلاعاتی درباره وجود چنین هواپیمایی ندارد؛ اما اطلاعات موجود نشان می‎دهد که این بانک ۱۶۹هواپیمای ویژه در اختیار دارد و این هواپیما که در فرودگاه مهرآباد فرود آمده وابسته به یکی از سرمایه‌گذاران یا اعضای هیات امنای آن بوده که از شخصیت‌های مهم V.I.P محسوب می‎شده اگرچه هویت یا جریان وابسته به آن فرد مشخص نشده است. صرف‌نظر از اینکه کدام طرف آمریکایی از این هواپیما برای سفر به تهران استفاده کرده، به احتمال قوی این طرف اقتصادی و نه دیپلماتیک بوده و ماموریتی ویژه داشته است، در عین حال که انتظار می‎رفت این مساله بیش از این سری باشد. حادثه رخ‌داده نشان می‎دهد تبادلاتی در مسیر خطوط هوایی و سیاسی میان ایران با ایالات‌متحده آمریکا جریان دارد. یک‌سال پیش بر این، فضای چالش، تهدید و ارعاب حاکم بود، به ویژه بعد از آنکه ایران توانست پهپاد جاسوسی آمریکایی بدون خلبان RQ-۱۷۰ را در کاشمر، شمال شرق ایران، بعد از بروز اشتباهاتی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا سرنگون کند.

میان آن هواپیمای وابسته به سی.آی.ای و این هواپیمای ویژه سرمایه‌گذاری احتمالی که در فرودگاه مهرآباد فرود آمده است، ارتباطاتی وجود دارد و آن ارتباط این است که به‌نظر می‎رسد مرحله‏ای جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز شده است که در افق آن می‎توان رویکرد جدید نخبگان اقتصادی آمریکایی در قبال تهران را دید؛ حتی اگر بنا باشد در صورت شکست این افق بسته شود؛ بنابراین به‌رغم اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که «دروازه‎های ایران به بازارهای آمریکا باز نیست» و هر کس که تحریم‎ها را زیر پا بگذارد، مجازات خواهد شد، اما با این حال مسیر مذاکرات در پرونده هسته‌ای میان ایران با کشورهای ۱+۵ می‏تواند زمینه‎های لازم را برای رفع بعضی تحریم‎ها در قبال ایران تا قبل از پایان سال‌جاری فراهم کند.

پیشنهادهای چشمگیر ایران برای سرمایه‌گذاری می‎تواند روابط اقتصادی تهران و واشنگتن را که از آغاز انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون قطع شده بود، احیا کند؛ برگی که بیش از هر برگ دیگری در دست ایالات‌متحده فعال است. هواپیمایی که در فرودگاه مهرآباد فرود آمد می‎تواند زمینه‎های لازم را برای حضور نمایندگان شرکت‎های نفتی بزرگ آمریکا مثل کونکو، شفرون و اکسون موبیل به منظور دیدار با مسوولان ایرانی در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد فراهم کند. آمریکا امروز به ایران به چشم بزرگ‌ترین کشور برخوردار از ذخایر گازی جهان و چهارمین تولید‌کننده نفت بعد از روسیه و عربستان و ایالات‌متحده آمریکا می‎نگرد.جالب آنکه هواپیمایی که در فرودگاه ایران با پرچم آمریکا فرود آمد شباهت بسیاری به هواپیماهایی دارد که هیات‎های رسمی ایرانی و آمریکایی را در فرودگاه‏های وین، ژنو و نیویورک فرود می‌آوردند تا بر سر پرونده هسته‏ای ایران گفت‌وگو کنند. اگر توافق تاریخی با ایران بر سر برنامه هسته‎ای‎اش منعقد شود حتما به طور تدریجی و بررسی شده تحریم‎ها علیه ایران لغو خواهند شد و در نتیجه امکان پروازهای بیشتر میان ایران و آمریکا فراهم خواهد شد.

منبع: الحیات/دیپلماسی ایرانی