بررسی اپلیکیشن جدید عکاسی گوگل
آی تی ایران- تار کردن یا Blure کردن عکس این روزها به یک امکان تجاری روی گوشی‏های موبایل مبدل شده چنانچه می‏بینیم، رقابت تازه‏ای در این زمینه بین شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه به وجود آمده است.
تارکردن عکس البته در میان نرم‏افزارهای ویرایش عکس روی موبایل سابقه زیادی دارد، اما بعد از آنکه گوشیHTC One M۸ با دو لنز به بازار آمد که مهم‌ترین قابلیت آن ایجاد عمق میدان بود حالا به نظر می‏رسد توجه شرکت‌های دیگر هم به آن جلب شده، چنانچه گوگل نیز طی روزهای اخیر نرم‏افزار Camera اختصاصی Nexus۵ را روی فروشگاه نرم‏افزارش قرار داده تا بتوان آن را روی هر دستگاه آندرویدی (فعلا فقط نسخه ۴/۴ را پشتیبانی می‏کند) نصب کرد. این نرم‏افزار امکان ایجاد تارکردن عکس هنگام عکاسی و پس از عکاسی را به کاربر می‏دهد.
واقعیت این است که بلور کردن یا تار کردن عکس روی موبایل عمدتا یک افکت تصویری و پردازشی است و همچنان نتیجه کار با تار شدن حاصل از عکاسی با دوربین و لنزهای حرفه‏ای عکاسی متفاوت است، اما این امکان به‌خصوص برای برجسته کردن سوژه و متمایز کردن آن برای کسانی که علاقه‏مند به عکاسی هستند جدید و تازه است.
از طرف دیگر صدها اپلیکیشن امروزه وجود دارند که امکان تار کردن عکس را به شما می‏دهند که از قضا یکی از بهترین‏های آنها نرم‏افزار رایگان Snapseed است که گوگل چندی پیش آن را خرید.
رونمایی از اپلیکیشن Camera گوگل
مهم‌ترین چیزی که در ابتدای کار با اپلیکیشن جدید عکاسی گوگل با آن برخورد می‏کنید، سادگی و تمیزی و تمام‏صفحه بودن آن است.
در واقع گوگل هنگام عکاسی تمام تنظیمات را بلافاصله از دید کاربر پنهان می‏کند تا به جز تصویر لنز چیزی روی صفحه نمایش مزاحم دید کاربر نباشد.حتی بعد از عکاسی هم این رویکرد مینی‌مالیستی حفظ می‏شود و تنها برای کسری از ثانیه گوشه‏ای از عکس گرفته شده داخل کادر می‏آید و خارج می‏شود تا یادآوری کند که عکس گرفته شده و دسترسی به آن کجا است. این خلوت بودن صفحه نمایش هنگام عکاسی در مقایسه با اپلیکیشن‏های دیگر عکاسی واقعا یک حسن است؛ چراکه بسیاری از دوربین‏های موبایل واپلیکیشن‏های عکاسی صفحه نمایش را چنان شلوغ می‏کنند که اساسا حواس کاربر بیشتر به منوها و تنظیمات است تا به خود سوژه و کادربندی عکس. نکته: البته گوگل دکمه شاتر را تقریبا در یک چهارم پایین صفحه قرار داده که جای نگرانی برای کوچک شدن اندازه عکس ندارد، چون همچنان تناسب تصویر ۴×۳ است.
قابلیت تار کردن
مهم‌ترین قابلیت اپلیکیشن جدید گوگل تار کردن عکس است که آن را به شیوه‏ای متمایز انجام می‏دهد. با استفاده از این قابلیت می‏توانید قبل و بعد از یک سوژه را تار کنید و حتی می‏توانید بعد از عکسبرداری هم میزان تاری یا جای فوکوس را تغییر دهید. در راهنمای ابتدایی گوگل به شما می‏گوید که این امکان برای سوژه‏های نزدیک به دوربین موبایل کاربرد دارد. آنچه در این عملیات متفاوت است این است که شما باید عکس را بگیرید و بعد موبایل را به آهستگی به سمت بالای سوژه حرکت دهید. سپس نرم‏افزار شروع به پردازش عکس کرده و آن را به شما نشان می‌دهد.
هشدار برای اصلاح تصویر
این اپلیکیشن جدید همچنین هنگام تصویربرداری عمودی موبایل یک هشدار ساده به شما می‏دهد که دوربین را افقی بگیرید تا بعدا مثلا هنگام استفاده از یوتیوب یا تلویزیون کناره‏‏های تصویر را به صورت غیر حرفه‏ای سیاه نکنید.
پانورامای ۳۶۰ و پانورامای عادی
این اپ همچنین قابلیت عکاسی پانورامای ۳۶۰ و پانورامای عادی را هم دارد؛ اما در تستی که انجام دادیم سرعت عکاسی پانوراما با این اپ جدید گوگل، در مقایسه با قابلیت پانورامای ۳۶۰ روی موبایل تست شده، چندان بالا نبود؛ ضمن اینکه زمان طولانی‏تری را هم برای پردازش طلب می‏کرد. دلیل این است که این اپلیکیشن از قابلیت سخت‏افزاری موجود روی برخی گوشی‏های آندرویدی برای این نوع عکاسی استفاده نمی‏کند. در واقع این اپلیکیشن اجازه دسترسی به امکان سخت‏افزاری گوشی‏های غیر از نکسوس را ندارد.
به‌زودی
براساس آنچه آندروید پلیس گفته ظاهرا قرار است گوگل امکانات جدیدی به این اپلیکیشن بیفزاید. امکاناتی چون Time Laps (برای ساخت انیمیشن) و WideAngle (لنز زاویه باز) از آن جمله‏اند. همچنین ظاهرا گوگل می‏خواهد یک فوکوس اختصاصی برای حالت تصویربرداری هم به آن اضافه کند که روی کاغذ امکانات جالبی است و باید دید نتیجه چه خواهد شد.