افزایش رشد تقاضای نفت
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی‌ رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2014 را به 5/1 درصد افزایش داد.
به گزارش «ایسنا»، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: با توجه به چشم‌انداز قوی رشد اقتصاد جهانی، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۵/۱ درصد خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت در سال جاری روزانه با ۴/۱ میلیون بشکه (۵/۱ درصد) افزایش به حدود ۹۲ میلیون و ۷۰۰هزار بشکه در روز می‌رسد. پیشتر آژانس بین المللی انرژی نرخ رشد تقاضای جهانی نفت را یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز (۴/۱ درصد)اعلام کرده بود. با توجه به اینکه برآورد می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۳ به میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، این امر بیانگر یک افزایش متوسط در سال گذشته است. پیش بینی می‌شود تمام رشد تقاضا از جانب اقتصادهای نوظهور باشد و کشورهای غیر‌عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی در آسیا نیز تقریبا نیمی از این افزایش جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.
در همین حال کل تولید اوپک با احتساب نفت عراق برای اولین بار طی ۵ ماه گذشته به دلیل افزایش تولید عراق به بیش از ۳۱ میلیون بشکه در روز رسید.
پیش‌بینی می‌شود تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۴ روزانه به میزان ۹/۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: این افزایش عمدتا به دلیل افزایش تولید آمریکا و کانادا خواهد بود که انتظار می‌رود تولید آ‌نها در سال ۲۰۱۴ در مجموع ۲/۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌تر در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که میزان رشد اقتصادی چین در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی به‌ کمترین رقم در ۱۸ماه گذشته رسید. تقاضا برای نفت دراین کشور در همین بازه زمانی ۶/۰ درصد کاهش داشته‌است. در پی انتشار این خبر، نخست وزیر چین دیروز از انجام پروژه‌های عظیم انرژی برای تقویت رشد اقتصادی این کشور خبر می‌دهد.
اقتصاد دانان به‌طور دائم، پیش بینی‌های رشد خود را برای سال ٢٠١٤ چین کاهش می‌دهند و این جریان با نظر‌سنجی رویترز و تعیین نرخ رشد ۴/۷ درصد که ۱/۰ درصد از هدف دولت پایین‌تر بود، تقویت شد. اگر چین در انجام این برنامه‌ها موفق عمل کند، پیش‌بینی می‌شود که رشد تقاضای نفت باز هم افزایش یابد.