گروه بورس کالا - منیـره نظامیوند: بازار آتی روز گذشته تحت تاثیر کاهش شدید قیمت اونس با روندی نزولی همراه شد، به طوری که قیمت سررسید اردیبهشت به کانال 980 هزار تومان برگشت، در حالی‌که طی هفته گذشته قیمت این سررسید تا یک میلیون تومان هم رسیده بود. دیروز تقریبا همه سررسیدهای آتی به اندازه افت قیمت سکه نقدی ریزش داشتند؛ بنابراین اختلاف سررسیدها و سود آربیتراژی بازار عملا بدون تغییر باقی ماند. به عقیده کارشناسان، به‌نظر می‌آید با توجه به روند افزایش قیمت دلار، بازار همچنان انتظارات خود را تعدیل نکرده است. بسیاری از افراد به امید بازگشت اونس و به پشتوانه روند صعودی دلار، روی موقعیت‌های خرید خود با وجود اینکه در محدوده ضرر قرار گرفته، پافشاری دارند. همچنین افزایش تعداد موقعیت‌های باز بازار نیز نشان‌دهنده این است که دو طرف فروشنده و خریدار، موقعیت‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند.
دیروز در ساعات آغازین معاملات، بازار آتی تحت تاثیر ریزش اونس، تا حدود ۱۵ هزار تومان افت داشت؛ اما پس از آن با صعود دلار تا حدود ۳۲۲۰ تومان، خریداران وارد بازار شدند و آتی در مسیر صعود گام برداشت. بازارها مشخصا نسبت به دلار نگران هستند؛ چه بازارهای کالایی و چه بازار آتی سکه؛ این موضوع را می‌توان با توجه به روند بازار و نیز اختلاف سررسیدهای آتی به‌وضوح دریافت. با نگاهی به نمودار آتی در می‌یابیم که انتظار تورمی به گونه‌ای است که موجب شده تا سکه سررسید آبان، با فرض ثبات قیمت اونس و البته ثابت ماندن حباب سکه، برمبنای دلار ۳۸۰۰ تومانی معامله شود! در بازارهای جهانی اما دیروز، قیمت اونس ریزش داشت. پس از تعطیلی ۴ روزه بازارهای جهانی، معاملات دیروز اونس نشان داد که هفته جاری، می‌تواند هفته بسیار پر نوسانی برای طلای جهانی باشد. اونس در آینده کوتاه‌مدت باید با کف قیمتی ۱۲۷۷ دلار درگیر شود که شکستن این مرز حمایتی می‌تواند راه را برای نزول‌های بیشتر هموار کند.
به عقیده یکی از کارشناسان بازار؛ ریزش دیروز اونس دو دلیل عمده داشت؛ اولین دلیل، توافق چهارجانبه ژنو بین روسیه و آمریکا بود که عملا با آتش بس موافقت شد و این توافق به مناسبت عید پاک در اوکراین اجرایی شد. بنابراین انتشار این خبر از نگرانی‌های جهانی نسبت به بحران اوکراین کاست. دلیل دوم؛ اعلام آمار تراز تجاری ژاپن بود که با کاهش چشمگیر و کسری زیاد، زمینه را برای افت شدید ین در برابر دلار فراهم کرد. این دو دلیل موجب شد تا دلار در بازارهای جهانی تقویت شود و در نتیجه به ریزش اونس بینجامد.
به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا قیمت جهانی طلا به روند نزولی خود که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه می‌دهد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون ۲/۷ درصد رشد داشته تا بخشی از کاهش ۲۸ درصدی در سال ۲۰۱۳ را جبران کرده باشد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی افت تقاضای فیزیکی در بازارهای جهانی و نگرانی از متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته است. با توجه به انتشار شاخص‌های اقتصادی مثبت از آمریکا و در مقابل وضعیت ناامید کننده چین و کاهش تقاضا احتمال دارد طلا به کمترین رکورد خود در سال ۲۰۱۴ یعنی قیمت ۱۲۷۷ دلار بازگردد. دیروز در بازار ارز، دلار همچنان به روند صعودی که چند روزی است در پیش گرفته، ادامه داد و عملا قیمت خود را بالای ۳۲۰۰ تومان تثبیت کرد. یکی از کارشناسان بازار بر این باور است که دلار در کوتاه مدت (ظرف ۲ تا ۳ روز آینده) تا اعلام قیمت نهایی بنزین، امکان رسیدن به قیمت ۳۲۷۰ تومان را نیز دارد؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد که این ارز قابلیت شکستن مرز ۳۳۰۰ تومان را داشته باشد. در میان مدت اما انتظار روند نزولی و در بلندمدت با چشم‌انداز ۶ تا ۷ ماه انتظار ثبات در بازار ارز را داریم. قیمت سکه در حال حاضر بدون حباب و براساس اونس جهانی معامله می‌شود؛ این امر نشان می‌دهد فعالان بازار دورنمای مثبتی از قیمت اونس جهانی و طلای داخلی ندارند. به نظر نمی‌رسد با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بانک مرکزی اقدام به کاهش نرخ سپرده کند. بنابراین پیش بینی می‌شود بازار پول یعنی سپرده بانکی، بازار سهام و پس از آن بازار کالا و مسکن به ترتیب با جذابیت بیشتری از بازار ارز و طلای داخلی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: از طرفی دیروز خبری اعلام شد مبنی بر اینکه روند انصراف افراد از دریافت یارانه، کمتر از انتظار بوده است که این موضوع باعث خواهد شد تا دولت موفق به پیاده سازی سیاست‌های عمرانی و بودجه‌ای مد نظر خود نشود. در این حالت، دو سناریو اتفاق خواهد افتاد؛ در حالت اول، دولت احتمالا انضباط مالی را رعایت خواهد کرد، به این معنا که استقراض از بانک مرکزی یا برداشت از صندوق توسعه ملی صورت نخواهد گرفت که در این صورت تورم کنترل خواهد شد، اما رکودی عمیق‌تر در پیش رو است. حالت دوم این است که احتمال دارد دولت با استقراض از بانک مرکزی یا تزریق منابع مالی فراتر از بودجه، سعی در فعال کردن طرف تقاضا در اقتصاد را داشته باشد که دراین صورت از عمق رکود کاسته خواهد شد. بسته به اینکه دولت ظرف چند روز آینده چه سیاستی را برای روند نرخ بنزین در نظر بگیرد و نیز با توجه به سیاست دولت مبنی بر حذف افراد از دریافت یارانه؛ روند بلندمدت بازار را مشخص خواهد کرد. در میان‌مدت، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار همچنان مذاکرات هسته‌ای و نرخ بنزین خواهد بود؛ ولی در کوتاه مدت، اونس متغیر تاثیرگذارتری است. از سوی دیگر با وجود اینکه روند بورس مثبت شده؛ شاخص کل در حدود یک درصد رشد داشته و حجم معاملات در حدود ۱۵۸ میلیارد تومان بوده که عدد قابل ملاحظه‌ای است؛ اما با این حال دلار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده که این موضوع، عملا فرضیه کوچ نقدینگی از سمت بازار سکه به سمت بورس را تضعیف می‌کند. این مطلب به‌وضوح نشان‌دهنده این است که با وجود نقدینگی سرگردان فراوان، پایین آوردن نرخ سود بانکی در این شرایط که بازارها مستعد تورم انتظاری بالا هستند، می‌تواند اثرات مخرب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در این بین تحلیل حسین عبده تبریزی در‌خصوص افزایش قیمت ارز در برنامه پایش نیز جالب است: به گفته وی افزایش نرخ ارز دلایل دو گانه‌ای می‌تواند داشته باشد که یک دلیل آن می‌تواند از جنبه مثبت باشد و دلیل دیگر آن از جنبه منفی، دلیل مثبت آن، این است که بخش واقعی اقتصاد در حال حرکت بوده و واردکنندگان کالاها و تولید کنندگان تقاضای خود را به بازار انتقال دادند و به شکلی از وضعیت رکودی در حال خروج هستیم. وی افزود: دلیل دیگر آن نیز این است کسانی که در حال خروج از بازار سرمایه هستند به دو جا می‌روند، حرفه‌ای‌ها به سمت بازار ارز و غیر حرفه‌ای‌ها به سمت بانک‌ها. تلاش دولت که می‌خواهد طرح هدفمندی را اجرا کند این است که بازار ارز پر تلاطم نباشد. به گفته وی رقابت بانک‌ها در نرخ بهره به دلیل نیاز به نقدینگی آنها بوده است، دادن سودهای بالا در بلندمدت برای بانک‌ها امکان‌پذیر نیست.

وزنه اونس، آتی را پایین کشید

وزنه اونس، آتی را پایین کشید