گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: دیروز بازار آتی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که دلار از مرز 3 هزار و 300 تومان هم گذشت و به این ترتیب برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه این ارز به راحتی نمی‌تواند این مرز روانی را درنوردد، اشتباه از آب در آمد.
این رشد در سایه دو فاکتور صعود اونس از یکسو و اوج گرفتن دلار از سوی دیگر صورت گرفت. در این میان اما سوالی که مطرح است این است که آیا بانک مرکزی در این شرایط وارد بازار ارز خواهد شد یا خیر؟ تحلیلگران ارشد اقتصادی معتقدند اگر این افزایش قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضا برای واردات محصولات باشد باید به فال نیک گرفته شود، اما آماری در دست نیست که این موضوع را تایید کند. از طرف دیگر بورس در روزهای اخیر روند مثبتی را تجربه می‌کند که این روند برخی احتمالات موجود را که نشان از حرکت نقدینگی از بورس به بازار دلار است منتفی می‌سازد. به این ترتیب تنها احتمال موجود ترس از افزایش تورم در هفته‌های پیش رو است؛ ترسی که دولت سعی دارد مانع از شکل گیری آن در اقتصاد باشد، اما به نظر می‌رسد قادر به کنترل آن نباشد.
در این بین رئیس‌جمهور معتقد است مردم باید مراقب باشند تا در گوشه و کنار عده‌ای از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی سوء‌استفاده نکرده و با تبلیغات غیردقیق موجب ترس مردم نشوند چرا که آثاری روی قیمت‌ها نخواهد داشت. به گفته روحانی دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند و درآمد بیشتری به نفع تولید و ارائه خدمات به مردم کسب نماید اما بخاطر شرایط تورمی کشور این قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود. به گفته وی، البته افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم بسیار محدودی را در پی خواهد داشت اما به آن میزان نیست که بخواهد موجب نگرانی مردم شده و مشکلی ایجاد کند؛ دولت بطور همزمان در کنار آن اقداماتی را برای مهار آثار تورمی انجام خواهد داد.
به عقیده یکی از کارشناسان بازار؛ هر روز دولت در مورد اعلام نرخ بنزین و سیاست‌های خود در مورد هدفمندی یارانه‌ها، اخبار جدیدی را منتشر می‌کند که این اخبار بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند که طبعا این موضوعات به بازارهای دیگر نیز سرایت خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود در نهایت، امروز (چهارشنبه) آخرین روزی باشد که این مه اقتصادی بر فضای کشور حاکم خواهد بود، چراکه با برگزاری جلسه هیات دولت، تکلیف نرخ بنزین روشن شده و تصمیمات نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید.
در عین حال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی چالش دیگری بود که فعالان بازار معتقدند در نوسان بازارهای مختلف موثر است. در این رابطه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از انجام بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی در این بانک در خصوص نرخ‌های سود بانکی خبر داد و اعلام کرد، گزارش این بانک جهت اتخاذ تصمیم لازم به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک‌های پرداخت‌کننده نرخ سود بالا، با ملاحظه روند کاهش تورم و تضعیف انتظارات تورمی و تقویت ثبات در اقتصاد کلان و بازارهای مالی، به تدریج به این نتیجه خواهند رسید که رویکرد انتخاب شده، به صرفه و مصلحت اقتصادی آنها نخواهد بود.
اردوبادی، از کارشناسان بازار آتی معتقد است با توجه به افزایش نرخ دلار و شکستن مرز روانی ۳۳۰۰ تومان، به نظر می‌رسد در حال حاضر بانک مرکزی و دولت قصد کنترل خاصی در بازار ارز ندارند که البته این عدم دخالت دولت را می‌توان به فال نیک گرفت، ولی به نظر می‌رسد این افزایش قیمت دلار همانطور که رئیس کل بانک مرکزی نیز در روزهای گذشته اشاره کرد بیشتر غیر اقتصادی باشد؛ زیرا در نیمه دوم سال ۹۲ وضعیت فروش نفت افزایش قابل توجهی داشته است و از طرفی نیز، به علت گشایش‌هایی که با ۱+۵ صورت گرفت میزان قابل توجهی از دارایی‌های ایران آزاد شد که این به منزله این می‌باشد که دولت از بابت ذخایر ارزی مشکل خاصی ندارد.
به عقیده وی، اما مساله مهم‌تر که به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار را در پی داشته، هیجانات بازار است که دلیل آن هراس واهی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است و به نظر می‌رسد با اعلام نرخ بنزین توسط دولت بتوان شاهد از بین رفتن این هراس از افزایش قیمت‌ها و شروع ریزش دلار باشیم. در مجموع با توجه به اینکه دولت تصمیم دارد در سال جاری دلار را
تک نرخی کند و برآوردی که از اعداد بودجه به دست می‌آید حدود ۲۶۵۰ می‌باشد صعود این روزهای دلار به نظر متناقض با اهداف دولت است.
بازار آتی سکه با افزایش نرخ دلار دیروز تمایلی به بالارفتن نداشت و حرکت صعودی خود را با حرکت اونس شروع کرد.سکه آتی سررسید آبان هم روند صعودی و حمایتی در زیر قیمت‌های کنونی دارد که برای شکستن آن باید بتواند محدوده ۱۱۴۵۰۰۰ تومان تا ۱۱۴۰۰۰۰ تومان را رو به پایین بشکند، ولی در صورت صعود نیز می‌تواند تا محدوده ۱۱۷۰۰۰۰ تومان در پله اول و ۱۱۸۰۰۰۰ تومان در پله دوم بالا برود. خبرها از احتمال تنش در منطقه بالکان حکایت دارند. دیروز آمریکا بار دیگر روسیه را به تحریم تهدید کرد و بر این اساس احتمال صعود دوباره اونس
شدت گرفت.
البته واکنش دیروز اونس طبیعی و معقول بود، اما این کالا در بازارهای جهانی از آمادگی بالایی برای افزایش قیمت برخوردار است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر روسیه به تعهدات خود درباره توافق‌نامه ژنو عمل نکرده و اقدامی برای حل بحران اوکراین انجام ندهد واشنگتن ظرف چند روز تحریم‌های جدیدی را علیه کرملین اعمال می‌کند.
کارشناسان بازار بر این باورند که به‌نظر می‌رسد که دلار به حال خود رها شده است. دلار طی چند روز گذشته توانسته است رکوردهایی را برجای بگذارد که طی ۲ تا ۳ ماه پیش، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد دلار توان شکستن این مرزها را داشته باشد. هم‌اکنون حجم تقاضای بالایی در بازار وجود دارد، اما نه عرضه‌ای از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود و نه حتی عکس‌العملی را از این مرجع شاهد هستیم؛ چراکه بانک مرکزی قصد مداخله در بازار کنونی را ندارد. از طرف دیگر؛ دیروز همچنین رئیس کل بانک مرکزی موضع‌گیری خود را در مورد کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد که عملا همراستا با نظر وزیر اقتصاد است. اگر روند به همین منوال ادامه یابد، تورم نقطه به نقطه افزایش خواهد یافت که این تغییر، عمدتا به دلیل انتظارات تورمی خواهد بود.
به گفته یکی از کارشناسان، طی چند روز اخیر، دلار مرتبا در حال ثبت رکوردهای جدیدی است و بدون مکث تا مرز روانی ۳۳۰۰ تومان صعود کرده است. اگر چنانچه بتواند این مرز را بشکند، شرایط بازار خطرناک و حساس خواهد شد؛ چراکه سرمایه‌های خرد توسط افراد حقیقی وارد بازار ارز و سکه می‌شود که در این صورت تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. این احتمال نیز وجود دارد که یک موج تورمی همه‌جانبه توسط بنزین و دلار وارد بازارها شود؛ که در نهایت این موضوع موجب خواهد شد تا بانک مرکزی از هدف‌گذاری خود برای کاهش نرخ سود بانکی، دورتر شود. دیروز دلار در مقایسه با روز گذشته خود، حدود ۵/۱ درصد رشد داشت که به تبع آن، سکه نقدی نیز به همین میزان افزایش یافت.

بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی

بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی

بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی

بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی