واکنش به فروش زمین‌های استقلال
گروه ورزش- برنامه دوشنبه شب 90 در حالی روی آنتن رفت که مهم‌ترین بخش برنامه به حضور علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال و امیررضا خادم معاون وزارت ورزش اختصاص داشت.البته قرار بود محمد رویانیان هم میهمان حضوری یا تلفنی برنامه باشد که ممکن نشد.
۹۰ دوشنبه شب که در راستای بحث‌های اخیر محافل ورزشی درباره شفاف‌سازی و اعلام قراردادهای بازیکنان و مربیان دوتیم سرخابی شکل گرفته بود نکات فراوانی داشت. میهمانان برنامه حرف‌هایی را مطرح کردند که تعجب مخاطبان را بر انگیخت. خادم درباره اینکه دولت از یک طرف دوست دارد استقلال و پرسپولیس را داشته باشد و از طرف دیگر نمی‌خواهد به این تیم‌ها کمک کند، گفت: این دو تیم طرفداران زیادی دارند. با قدمت و قدرتی که این دو تیم دارند، دولت موظف به حفظ این دو تیم است. تجربه نشان داده تیم‌هایی که خصوصی شده‌اند، از مشکلات زیادی رنج برده و موفق نشده‌اند. دولت اگر حساسیت دارد، برای حفظ این دو تیم و جلوگیری از تکرار این تجربه ناموفق است.وی افزود: ما ابتدا باید شرایط را برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس فراهم کنیم. باید این دو تیم را ابتدا به بلوغ برسانیم و بعد خصوصی کنیم.
تکلیف پرسپولیس تا دوشنبه بعد مشخص می‌شود
خادم درباره وضعیت پرسپولیس گفت: تا دوشنبه آینده همه چیز درباره پرسپولیس مشخص می‌شود. از نظر من موضوع بسته شده است. به هر حال ابتدا باید شرایط فراهم شود. باید اسب زین کرده را در اختیار هیات‌مدیره پرسپولیس قرار بدهیم تا فصل بعد، تیم خوبی ببندند. با این تفاسیر به نظرم پرسپولیس این فصل هم خصوصی نمی‌شود و این اتفاق در نیمه دوم سال رخ خواهد داد.وی در خصوص اینکه دولت دوست ندارد این پایگاه خود را از دست بدهد و هیچ وقت خصوصی‌سازی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر امکان واگذاری از جهت حقوقی وجود ندارد.
دلایل جلوگیری از امضای قرارداد پروین با یک بانک
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ورزش جلوی امضای قرارداد علی پروین با یک بانک را گرفته است، گفت: نکته اصلی این است که وزارت ورزش درباره استقلال و پرسپولیس مستقل عمل نمی‌کند و باید نظر وزارت اقتصاد وسازمان خصوصی‌سازی هم مطرح شود. علاوه‌بر این، در قرارداد مذکور، مدیرعامل بانک اعلام کرده که کمتر از چهار فصل با پرسپولیس قرارداد نمی‌بندد؛ در حالی که ‌سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید ثبت قرارداد در این دو باشگاه نباید بیشتر از یک‌سال باشد.خادم تاکید کرد: در ماده چهار حقوق و تعهدات باشگاه در قرارداد مذکور چند نکته وجود دارد. در این قرارداد آمده که مبلغ ۱۲ میلیارد برای اسپانسر پیراهن بسته شده که این اتفاق بزرگی در نگاه اول است؛ اما در تبصره‌های آن، آمده که هر گونه امکان تبلیغاتی در پرسپولیس به این بانک واگذار شود. در واقع فقط بحث پیراهن و شورت ورزشی نیست؛ بلکه تمام امکانات تبلیغاتی. یعنی فروختن کل برند پرسپولیس به مبلغ ۱۲ میلیارد.وی ادامه داد: ضمن اینکه در تبصره بعدی آمده باشگاه باید هر وقت هر شعبه‌ای از بانک خواست، بازیکنان و مربیان را به آن شعبه ببرد و کار تبلیغاتی بکند! به هر حال همان‌طور که گفتم ما اصلا نمی‌توانیم قرارداد بیشتر از یک‌سال با یک اسپانسر ببندیم. این محدودیت‌هایی است که دولت دارد.
فتح‌الله‌زاده و درآمدزایی استقلال
در ادامه علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال به استودیو آمد و در کنار خادم، جوابگوی مسائل اقتصادی و مالی استقلال شد. وی با تکرار صحبت‌های قبلی خود مبنی بر درآمدزایی و تعهدات عمل نشده وزارت قبلی گفت: من گفتم اگر باشگاه و اختیار مجمع را به من بدهند، خودم اعضای هیات‌مدیره را انتخاب می‌کنم. از هر کدام هم ۲ میلیارد می‌گیرم که در مجموع می‌شود ۱۴ میلیارد تومان. خودم هم ۱۴ میلیارد تومان می‌گذارم و تیم را با ۲۸ میلیارد می‌بندم.
بالا گرفتن درگیری خادم و فتح‌الله‌زاده
علی فتح‌الله‌زاده در ادامه گفت که به خاطر مشکلات مالی مجبور شده مبلغ ۳ میلیارد تومان از قرارداد فصل آینده را برای این فصل هزینه کند. وی تاکید کرد که از بودجه وزارت ورزش برای این فصل، مبلغ برداشته را جبران می‌کند. این جمله باعث عصبانیت امیر رضا خادم شد که تا اینجای برنامه آرام پاسخگوی سوالات بود.خادم با بیان اینکه مدیرعامل استقلال نمی‌توانسته از پول سال بعد برای امسال هزینه کند، گفت: این جفا کردن به تیم است. مدیرعامل یا نباید مدیریت باشگاه را قبول کند یا اگر این مسوولیت را پذیرفت، باید تامین هزینه‌ها را هم تقبل کند. آقای فتح‌الله‌زاده! در زمان مدیریت شما مبلغ ۳۶ میلیارد تومان بدهی ایجاد شده است. اگر این هزینه‌سازی ادامه یابد، چه کسی باید آن را جمع کند؟ اگر وزارت قبلی هم این کار را کرده (به باشگاه استقلال قول تامین بخشی از هزینه‌ها را داده) اشتباه کرده است. امروز اصلا چنین پولی در ورزش نیست. بودجه کل ورزش کشور ۱۵۰ میلیارد تومان است. اصلا امسال از این خبرها نیست که ۲۵ میلیارد به استقلال یا پرسپولیس داده شود. ورزش هم باید مشکلات اقتصادی را تحمل کند.جدال علی فتح‌الله‌زاده و خادم در بخشی از برنامه به اوج خود رسید. آنجا که مدیرعامل استقلال اصرار داشت که راه‌های درآمدزایی را بلد است و تا کنون توانسته کارهای مهمی را انجام بدهد. فتح‌الله‌زاده بااشاره به کمپ ناصر حجازی گفت: زمین شهری استان تهران یکسری از زمین‌ها را به وزارتخانه داد و گفت آنها را به کسانی بدهید که کار ورزشی در آن بکنند به شرط تملیک. ما آمده‌ایم این زمین را گرفتیم و با یک نامه رسما مال استقلال می‌شود. من نامه آقای آخوندی را دارم که بر اساس اظهارات ایشان این زمین مال استقلال است و قیمت آن تا ۲۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. دو کشتی گیر معروف آمده‌اند ۵ هکتار زمین گرفته‌اند و به نام خودشان زده‌اند. افراد زیادی در استقلال بودند که به سمت چنین کاری نرفتند.
پاسخ وزارت راه و شهرسازی به حرف‌های فتح‌الله‌زاده
در همین رابطه پیروزحناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: زمین‌هایی که به اسم دولتی وجود دارد متعلق به‌سازمان ملی زمین و مسکن است و اگر فضای سبز یا ساخت‌و‌ساز عمرانی در آنها انجام نشده باشد، طبق مقررات برای کاربری ورزشی واگذار می‌شود.دبیرشورای‌عالی شهرسازی افزود: ما با واگذاری این زمین‌ها اجازه بهره‌برداری ورزشی را می‌دهیم؛ اما مالکیت زمین‌ها واگذار نمی‌شود و کسی حق فروش این زمین‌ها را هم ندارد.این اقدام در راستای ایجاد حرکت‌های اجتماعی و توسعه حقوق شهروندی از سوی دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است و هدف فقط منافع شهروندان است. در همین رابطه دکتر آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی هم در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار دنیای اقتصاد توضیح داد که برنامه ۹۰ دوشنبه شب را ندیده و در جریان بحث‌های مطرح شده قرار ندارد.