گروه خبر- ۶ روز پیش، انتشار یک خبر از زندان اوین نظر بسیاری از رسانه‌های خارجی و داخلی را با رویکردهای متفاوت، به خود جلب کرد؛ خبری که صحت آن چند ساعت پس از انتشار، از سوی رئیس سازمان زندان‌ها رد شد. این ماجرا اما نزدیک به یک هفته است که در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. اگرچه مسوولان بر «نبود درگیری» در بند ۳۵۰ زندان اوین تاکید دارند، اما کماکان اصرار برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی بر این است که این اتفاق روی داده است. آنان منابع آگاه از داخل زندان و اطلاعات خانواده‌های این زندانیان را گواه این مدعای خود معرفی می‌کنند. در این میان ۹ نماینده مجلس دیروز در تذکری به وزیر دادگستری خواستار رسیدگی به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین شدند، هرچند وزیر دادگستری چند روز پیش در اظهارنظری درباره این ماجرا، آن را به طور کلی رد نکرد و گفت که «درگیری شدید نبود؛ بلکه کوفتگی مختصری برای یکی، دو نفر از زندانیان رخ داد و با درمان سرپایی بهبود یافتند». روزنامه جمهوری اسلامی نیز، دیروز در یادداشتی، به این موضع وزیر دادگستری در تایید وقوع درگیری اشاره کرد و آن را «صادقانه» خواند و از او قدردانی کرد. روزنامه جمهوری اسلامی، اما «پنهان‌کاری» درباره ابعاد ماجرا را منتقدانه زیر سوال برد و تاکید کرد که «برای مقابله با اتهام‌زنی‌ها، راه چاره را در پنهان‌کاری کردن نجوییم» بلکه با روشنگری «از نظام رفع اتهام کنیم.»

رد این درگیری اما برای اولین بار از سوی غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها صورت گرفت؛ او دو بار صحت این ماجرا را تکذیب کرد و با بیان اینکه هیچ‌گونه درگیری در بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین رخ نداد و تنها یک بازرسی نوبتی صورت گرفته است، به «ایسنا» گفت: «در بازرسی‌ای که از بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین در روزهای اخیر انجام شد، هیچ‌گونه درگیری صورت نگرفت و فرد یا افرادی برخلاف شایعات مطرح‌شده مجروح و به بیمارستان منتقل نشد‌ه‌اند.» رئیس سازمان زندان‌ها بعد از احضار به مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوال نمایندگان، علت حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را «توضیح برای کار نکرده» خواند و گفت: «اصلا شتاب‌زده عمل نکردیم و در حال حاضر هم شتابی در رفتار ما وجود ندارد.» بر اساس گزارش «ایرنا»، اسماعیلی با بیان اینکه بارها اعلام کردم که براساس یک برنامه کاملا ضابطه‌مند و قانونمند و با رعایت همه ضوابط یک بازرسی انجام شده توضیح داد: «در بازرسی صورت گرفته عده‌ای از زندانیان مقاومت کردند و بیرون نمی‌رفتند که همکاران ما آنها را جابه‌جا کردند و آنان نیز در مقابل به همکاران ما توهین و ناسزا گفتند، در را شکستند و خرابکاری کردند، اما هیچ گونه درگیری و ایراد ضربی از ناحیه همکاران ما حتی در حد تلنگر رخ نداده است.»

وزارت اطلاعات نیز یک روز پس از انتشار خبر درگیری اعلام کرد که «در این باره اطلاعیه‌ای صادر خواهد کرد»، اما تاکنون این اطلاعیه صادر نشده است.

با این همه، اما همچنان موج تکذیب ادامه دارد. اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که بر اساس گزارش مسوولان هیچ درگیری در بند ۳۵۰ زندان اوین صورت نگرفته است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موضوعی دیگر نیز خبر داد؛ او به «کشف ۱۱ تلفن ماهواره‌ای و یک لپ‌تاپ» از این بندزندان اوین» اشاره کرد و این موضوع را نشانه «ارتباط زندانیان سیاسی با عناصر ضد انقلاب خارجی‌نشین دانست.» او «قطع ارتباط زندانیان» این بند با رسانه‌های ضد انقلاب را موجب «جنجال‌های سیاسی آنها» معرفی کرد.

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران نیز در خبری، در شرایطی که این ماجرا را چیزی جز «شانتاژ خبری» نمی‌داند، به نقل از منبعی آگاه خبر داد: «در بازرسی انجام شده تعداد زیادی سیم‌کارت تلفن همراه، USB، mp۳، باتری و مموری (حافظه) موبایل و... کشف شد.» به‌نظر می‌رسد این گفته اسماعیل کوثری مبنی‌بر اینکه «خبرهایی به بازرسان سازمان زندان‌ها در خصوص وجود وسایل ارتباطی در این بند رسیده بوده؛ بنابراین بازرسی از این بند انجام شده است» به وجود این وسایل اشاره دارد.

باشگاه خبرنگاران همچنین به نقل از این منبع آگاه ادامه داد: «این افراد از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشتند به ماموران حمله کنند تا آنها را وادار به واکنش و اهداف خود را پیاده کنند، اما این مساله نیز ناکام ماند.»

حسین سبحانی‌نیا، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در سخنانی با اشاره به گزارش رئیس سازمان زندان‌ها در مجلس، اخبار منتشر شده درباره این ماجرا را «از کاه کوه ساختن» خواند و از «اعلام آمادگی سازمان زندان‌ها برای بازدید اعضای این کمیسیون از بند ۳۵۰ زندان اوین خبر داد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر روز یکشنبه تعدادی از خانواده‌های بند ۳۵۰ زندان اوین که زندانیان عقیدتی در آن حضور دارند مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار ملاقات با علی مطهری شدند. برخی نمایندگان نیز با تجمع‌کنندگان ملاقات کردند.