خانه ملت- وزیر نیرو درباره میزان تغییرات تعرفه های برق در سال ۹۳، گفت: متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق با ۲۴ درصد افزایش در تمامی بخش‌ها حدود ۴۹۴.۲ ریال یعنی کمتر از ۵۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که با یکنواخت شدن میزان افزایش تعرفه‌ها در پلکان مختلف مصرفی، متوسط قیمت برق از ۵۳۳.۲ ریال مصوب سال گذشته به ۵۰۷ ریال کاهش می‌یابد.

حمید چیت‌چیان در توضیح نحوه محاسبه هر کیلو وات ساعت برق طبق تغییرات صورت گرفته گفت: متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق حدود ۴۹۴.۲ ریال یعنی کمتر از ۵۰ تومان خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: نرخ برق برای انواع مصارف از جمله کشاورزی، صنعت، عمومی، خانگی مناطق عادی یا گرمسیر به صورت مساوی و با ۲۴ درصد افزایش تعرفه همراه بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون هیچ تغییر قیمتی برای برق وجود نداشته، افزود: در حال حاضر تغییرکنونی در نرخ برق، افزایش بسیار ناچیزی داشته و به‌رغم این افزایش شرکت های برق همچنان با مشکلات مالی بسیار وسیعی مواجه هستند.

چیت‌چیان ابراز امیدواری کرد: با مجموعه تصمیماتی که در دولت اتخاذ می‌شود صنعت برق بتواند به خوبی ماموریت و وظیفه خود را انجام دهد.

وی درباره موضوع استیضاح خود گفت: این سوال را باید از استیضاح‌کنندگان بپرسید، مساله‌ای که در مورد آن استیضاح صورت گرفته بود در جلسه روز یکشنبه گذشته بررسی و تعداد قابل توجهی از استیضاح‌کنندگان بعد از جلسه مذکور از توضیحات ارائه شده، قانع شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: برخی از امضا‌کنندگان استیضاح ضمن اقناع کامل از تصمیمات وزارت نیرو خوشحال بودند، چرا که تصمیمات را مبتنی بر اصول کارشناسی دقیق دیدند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از جمله دستگاه‌هایی است که در آن هیچ گرایش سیاسی و گرایش‌های مختلف وجود ندارد، گفت: تنها هدف وزارت نیرو خدمت به مردم با روش‌های مبتنی بر دستاوردهای علمی جدید است.

چیت چیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا الگوی مصرف در بخش آب و برق تغییر پیدا می‌کند یا خیر، تصریح کرد: به طور حتم باید تغییر کند؛ متاسفانه ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین اسراف را در مصرف آب و انرژی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی مصرف آب و برق در سال جدید گفت: با توجه به کمبودهای موجود در منابع آب و افزایش روز افزون مصرف، نحوه کنونی استفاده از انرژی به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

وزیر نیرو تاکید کرد: ما در تمام بخش‌ها به ویژه در بخش کشاورزی نیازمند همکاری مشترکان آب و همچنین برق در استفاده از انرژی هستیم تا بتوانیم به این ترتیب به مصرف منطقی برسیم.

چیت چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه الگوی مصرف بر اساس تغییرات جدید چه میزان خواهد بود، گفت: مصرف برق در بخش‌های مختلف متفاوت است به طور مثال، نُرم مصرف برق در بخش خانگی حدود ۲۵۰ کیلووات ساعت است که بیش از ۸۳ درصد مشترکان زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف می‌کنند.

چیت‌چیان ادامه داد: به نظرمی‌رسد در شرایط آب و هوایی ایران متوسط ۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق، رقم منطقی برای مصرف خانوار در طول یک ماه باشد.

وزیر نیرو در تشریح الگوی مصرف آب بر اساس تغییرات جدید افزود: الگوی مصرف آب متفاوت است، در حال حاضر در اروپا حدود ۱۵۰ لیتر در روز مصرف آب صورت می‌گیرد که در کشور ما در حدود ۲۵۰ لیتر بوده که این رقم بسیار بالایی است. وی همچنین در توضیح چرایی حضور خود در کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزسه شنبه( ۲ اردیبهشت ماه) به دعوت کمیسیون انرژی مجلس برای ارائه گزارشی راجع به عملکرد وزارت نیرو در بخش برق در سال ۹۲ و همچنین توضیحی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۳ در کمیسیون حضور پیدا کردیم. چیت‌چیان ادامه داد: در کمیسیون انرژی مجلس راجع به اصلاح تعرفه‌ها مذاکراتی صورت گرفت.

وزیر نیرو افزود: در جلسه کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با ابعاد مختلف صنعت برق از جمله سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی، توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات در شبکه و موارد دیگر صحبت شد.