«توافقنامه» ژنو رنگ خون گرفت

گروه بین‌الملل- توافق ژنو عملا روی کاغذ ماند و با کشته شدن سه تن در شرق اوکراین در عمل به بن بست رسید. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در درگیری‌های آخر وقت دوشنبه سه اوکراینی توسط طرفداران روسیه در شرق این کشور کشته شدند. هنوز خبر این موضوع نیز فراگیر نشده بود که رئیس‌جمهوری موقت اوکراین دستور به استفاده از اعمال زور علیه مخالفان «کی‌یف» را صادر کرد. این در شرایطی است که وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی اوکراین بر اثر تیراندازی از طرف شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارد، مورد هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی رسمی وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای آنتونوف «ای ان ۳۰» مجبور به فرود اضطراری شد و در این حادثه هیچ یک از سرنشینان آن آسیب ندیدند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است: «افراد ناشناس به طرف یک فروند هواپیمای ای ان ۳۰ نیروی هوایی که عملیات کنترل بر آسمان اسلاویانسک را انجام می‌داد تیراندازی کردند و این هواپیما مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت. دو خلبان نظامی توانستند هواپیما را سالم به زمین بنشانند.» خبرگزاری «اوکراینی اونیان» گزارش داد، فردی ناشناس با مسلسل به این هواپیما شلیک کرد است. به گزارش دویچه وله، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، این هواپیما در اثر تیراندازی از قسمت پروانه آسیب دیده اما در پایگاه نظامی تعمیر شده و آماده ماموریت دوباره است.

این حمله چند ساعت پس از خروج جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از پایتخت اوکراین صورت گرفت. سفر بایدن به کی‌یف که در آن بر حمایت کشورش از رهبران جدید اوکراین تاکید کرد، دو روز طول کشید. دولت کی‌یف و واشنگتن، روسیه را عامل بحران در اوکراین می‌دانند.

در این شرایط، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار انجام عملیات ضدتروریستی در شرق این کشور شد و گفت: «شکنجه و قتل چند تن در شرق این کشور زیر نظر روسیه صورت می‌گیرد.» همزمان با آشفته شدن شرق اوکراین، آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ۶۰۰ سرباز برای تمرینات پیاده نظام به لهستان و کشورهای حوزه بالتیک بفرستد. طبق اعلام پنتاگون این اقدام آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های آن برای تضمین امنیت متحدان واشنگتن در ناتو است. به گزارش ایسنا، این سربازها در گروه‌های ۱۵۰ نفره به لهستان، استونی، لیتوانی و لتونی و در چارچوب تمرینات یک ماهه اعزام خواهند شد. پنتاگون این اقدام را «حضور گردشی دائم» آمریکا در این ناحیه می‌داند.

جان کربی، سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که استقرار نیروها پیامی محکم به متحدان آمریکا در ناتو داد که واشنگتن به دنبال حوادث اخیر اوکراین به تعهدات خود در قبال آن‌ها پایبند است.

وی همچنین گفت: این اقدام همچنین به مسکو نشان می‌دهد که ما تعهداتمان را در اروپا بسیار جدی تلقی می‌کنیم. آمریکا و ناتو با وجود الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و ناآرامی‌های شرق اوکراین و همچنین حضور نیروهای روسیه در مرز با اوکراین به روشنی اعلام کردند در اوکراین دخالت نظامی نمی‌کنند. در همین راستا دولت لتونی از این خبر استقبال کرد و این اقدام را واکنشی سریع و عملی خواند. وزیر دفاع استونی نیز عنوان کرد که این اقدام امنیت کشورش را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد، اما لهستان که خود توانست در سال ۱۹۸۹ از زیر سایه شوروی سابق خارج شود، خواستار حضور بیشتر نیروهای ناتو در شرق اروپا است. رئیس‌جمهوری لیتوانی نیز گفت که استقرار این نیروها آمادگی آنها را برای دفاع بالا برده است و ایمنی مردم این کشورها را تضمین می‌کند. این در شرایطی است که روسیه استقرار نیروهای ناتو در کشورهای اروپای شرقی و نزدیکی مرز با روسیه را ناقض قرارداد همکاری بین مسکو و متحدانش که در سال ۱۹۹۷ منعقد شد، می‌داند. با بالا رفتن تحرکات نظامی، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که اگر به کشورش حمله‌ای شود، یقینا به این حمله پاسخ خواهد داد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه راشاتودی تاکید کرد: اگر روسیه مورد حمله قرار گیرد و یا منافع مردم روسیه تهدید شود تلافی خواهیم کرد.

وی با طعنه به کشورهای غربی افزود: «کسانی که انتخابات بدون اصلاحات قانون‌ اساسی در سوریه را به رسمیت‌ نمی‌شناسند، از انتخابات در اوکراین استقبال می‌کنند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: «در صورتی که مورد حمله قرار بگیریم، حتما پاسخ خواهیم داد، اگر مساله اوکراین هم مطرح نبود،‌ مساله دیگری مطرح می‌شد.» این مقام روسی گفت: «درصورتی که منافع روسیه در اوکراین در معرض خطر قرار بگیرد، مسکو همانگونه که به گرجستان پاسخ داد، در شرایط کنونی نیز واکنش نشان خواهد داد». لاوروف تاکید کرد که مسکو درخصوص دست داشتن شرکت امنیتی «گریستون» آمریکا در رخدادهای اخیر اوکراین تحقیقات لازم را به عمل می‌آورد.