رفیعه هراتی طبقه متوسط آمریکا که برای مدتی طولانی ثروتمندترین طبقه متوسط جهان بود، اکنون این جایگاه را از دست داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، گرچه ثروتمندان آمریکایی از بسیاری از همتایان خود در دیگر نقاط جهان پیشی گرفته‌اند، اما در رده طبقه متوسط و کم درآمد، شهروندان دیگر کشورهای پیشرفته طی سه دهه گذشته به طور چشمگیری ترقی کرده‌اند. درآمد طبقه متوسط در کانادا پس از کسر مالیات در سال ۲۰۰۰ از درآمد طبقه متوسط در آمریکا کمتر بود، اما اکنون درآمد کانادایی‌ها از آمریکایی‌ها بیشتر شده است. همچنین، فقرا در کشورهای اروپا نسبت به فقرای آمریکا درآمد بیشتری دارند.

ارقامی که از بررسی‌های انجام شده طی ۳۵ سال گذشته به دست آمده است، مقایسه مشروحی را از گروه‌های درآمدی مختلف در کشورهای گوناگون نشان می‌دهد. این ارقام نشان می‌دهد خانوارهای آمریکایی هزینه‌های گزافی را برای نابرابری فزاینده درآمدی می‌پردازند. گرچه رشد اقتصادی در ایالات متحده به اندازه دیگر کشورها است و یا حتی از آنها بیشتر است، اما درصد اندکی از خانوارهای آمریکایی به طور کامل از مزایای این رشد برخوردار می‌شوند. در سال ۲۰۱۰ درآمد متوسط در کانادا همتراز با درآمد متوسط در آمریکا بود، اما از آن زمان به بعد کانادا در این زمینه از آمریکا پیشی گرفته است. درآمد متوسط درکشورهای اروپای غربی هنوز کمتر از درآمد متوسط در آمریکا است، اما اکنون این شکاف درآمدی در کشورهایی مانند بریتانیا، هلند و سوئد بسیار کمتر از یک دهه قبل است. شرایط فقرا در ایالات متحده بسیار وخیم‌تر از طبقه متوسط است.

خانواده‌ای که در رده بیستمین درصد توزیع درآمدی قرار دارد به طور قابل توجهی از درآمد کمتری نسبت به خانواده مشابه در کشورهای کانادا، سوئد، نروژ، فنلاند یا هلند برخوردار است. این در شرایطی است که ۳۵ سال گذشته وضعیت برعکس بود.

این گزارش به این دلیل قابل توجه است که اکثر آمارهای اقتصادی که معمولا به آنها استناد می‌شود، مانند سرانه تولید ناخالص داخلی، همچنان نشان می‌دهند که آمریکا در جایگاه ثروتمندترین کشور بزرگ جهان قرار دارد. اما این آمار توزیع درآمدی را نشان نمی‌دهند. با توجه به این که بخش اعظم افزایش درآمدها در سال‌های اخیر به سمت درصد اندکی از خانوارهای پردرآمد سرازیر می‌شود، بیشتر آمریکایی‌ها با همتایانشان در دیگر نقاط جهان برابر نخواهند بود. لارنس کاتز، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، می‌گوید:« امروزه دیگر این تصور که طبقه متوسط آمریکا درآمد بیشتری نسبت به طبقه متوسط در دیگر کشورهای جهان دارد، درست نیست. در سال ۱۹۶۰ ما از هر شخص دیگری ثروتمندتر بودیم. در سال ۱۹۸۰ ما ثروتمندتر بودیم. و در دهه ۱۹۹۰ ما همچنان ثروتمندتر بودیم.» کاتز می‌گوید اما این روند دیگر ادامه ندارد. در سال ۲۰۱۰ متوسط درآمد سرانه در ایالات متحده ۱۸۷۰۰ دلار بود. این میزان درآمد از سال ۱۹۸۰، ۲۰ درصد افزایش یافته اما از سال ۲۰۰۰ تغییر نکرده است. اما متوسط درآمد سرانه در بریتانیا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۲۰ درصد و در هلند ۱۴ درصد رشد کرده است. درآمد متوسط در کانادا در همین دوره ۲۰ درصد رشد کرده و به ۱۸۷۰۰ دلار رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی‌های درآمدی انجام شده توسط سازمان‌های دولتی نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۰ تاکنون دستمزدها در کانادا سریع‌تر از دستمزدها در آمریکا افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۰ به بعد در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز دستمزدها سریع‌تر از آمریکا رشد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز سه عامل را در عملکرد ضعیف درآمدی ایالات متحده دخیل می‌داند. نخست اینکه طی سه دهه گذشته آموزش‌های فنی در ایالات متحده بسیار کندتر از دیگر کشورهای صنعتی رشد کرده است. و این مساله باعث شده است که اقتصاد آمریکا برای حفظ سهم خود از مشاغل پردرآمدی که نیازمند مهارت بالایی هستند، دچار مشکل شود. دومین عامل این است که شرکت‌های آمریکایی نسبت به دیگر شرکت‌های جهان سهم کمتری از درآمدهای خود را به طبقه متوسط و فقیر اختصاص می‌دهند. در آمریکا نسبت به دیگر کشورهای ثروتمند، مدیران ارشد درآمد بیشتری دارند، اما حداقل دستمزد کمتر از دیگر کشورها است. و در نهایت، دولت‌ها در کانادا و اروپای غربی نسبت به آمریکا اقدامات جسورانه‌‌تری را انجام داده‌اند و از طریق توزیع مجدد درآمد، سطح درآمد خانوارهای طبقه متوسط را افزایش داده‌اند.

هرم سقوط