به دنبال ریزش‌های اخیر در بازار سرمایه، کارشناسان معتقدند روند کنونی قیمت‌های سهام در بازار برای ورود خریداران مناسب ارزیابی می‌شود. در این زمینه به گزارش «سنا»، در کنار افزایش بهای بنزین و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اگر پول‌های سرگردان به سمت سایر بازارها ازجمله ارز و دلار جاری شود، تورم به صورتی لجام‌گسیخته بالا می‌رود که این برخلاف سیاست‌های ضدتورمی دولت است. در این میان خبر تصویب تزریق پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس برای حمایت از آن، نشان‌دهنده این موضوع است که دولت می‌خواهد از خروج بیشتر پول از بورس ممانعت به عمل آورد. مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در این رابطه معتقد است: طبق نظر حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در بورس‌های دنیا، بهترین زمان خرید سهام هنگامی است که قیمت‌ها به شدت افت کرده و به تعبیری سطح دریای بورس مملو از خون باشد. الان نیز به نظر می‌رسد چنین شرایطی در بازار سهام ایران ایجاد شده و بسیاری از سهام هم‌اکنون زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته‌اند و با نسبت پی بر ای پایینی معامله می‌شوند.

دو دلیل مهم برای برگشت روند بورس

علی دهدشتی نژاد با تأکید بر توانایی بورس برای برگشت به مدار مثبت گفت: دلیل اینکه می‌توان تغییر جهت بازار را برآورد کرد، در این است که در وهله اول اخبار منفی بنیادی خاصی در میان نبوده که بتواند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر سودآوری شرکت‌ها اعمال کند و در وهله دوم دولت بیش از این در مقابل افت قیمت‌ها در بورس ساکت نمی ماند.

اقدامی برای ممانعت از خروج بیشتر نقدینگی از بورس

وی ادامه داد: گرچه طی چند ماه اخیر بخشی از سرمایه ها در بازار ذوب شد و بخشی نیز تحت تأثیر فضای روانی حاکم بر بورس از بازار خارج شده، اما در صورت نزول شاخص کل به زیر محدوده ۷۲ هزار واحدی، روند خروج نقدینگی از بورس تشدید شده و در مقابل قیمت ها در سایر بازارهای کاذب از جمله ارز، طلا و مسکن بالا می‌رود؛ اتفاقاتی که دولت چندان خواهان آن نیست.

دهدشتی نژاد تأکید کرد: با وجود تمامی این شرایط، هر چه به فصل مجامع نزدیک تر شویم، روند بورس بیشتر به سمت مثبت متمایل خواهد شد. البته در بررسی چرخه های ادواری بورس این نتیجه حاصل شده که در ایران روند حرکتی قیمت سهام در دوره‌های چهار ساله رشد می‌کند که آخرین موج افزایشی آن از شهریور ماه سال ۸۹ آغاز شده و شروع دوره بعدی رشد در بورس از شهریور ماه امسال پیش بینی می شود.