نظام شهرسازی، «شهروند‌مدار» می‌شود

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به برگزاری روز بزرگداشت شیخ بهایی در اصفهان، از شروع تغییر در رویکردهای حوزه شهرسازی خبر داد. پیروز حناچی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ بهایی در سوم اردیبهشت۹۳، به میزبانی اصفهان، از وی به عنوان معماری برجسته یاد کرد و گفت: بزرگداشت افرادی مانند شیخ بهایی که آثار شاخصی مانند ۹۹۹ کاروانسرا را در کارنامه خود دارند، بهانه‌ای است تا موضوع معماری بار دیگر با حضور اهل حرفه و جامعه دانشگاهی مطرح شود.

وی با بیان اینکه در شهرسازی شهروندمدار، شهروندان از اتفاقات و تصمیماتی که برای شهر آنها اتخاذ می‌شود، آگاهی دارند، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای جهان، طرح‌ها پیش از آنکه به مرحله اجرا برسند، به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه‌وشهرسازی افزود: با وجود اینکه حرکت خوبی در راستای تغییر رویکردهای حوزه آغاز کرده‌ایم، فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب داریم.

وی با تاکید براینکه در شهرسازی شهروندمدار تصمیمات باید کارشناسی شده، عقلانی و در راستای منافع شهروندان اتخاذ شوند، تصریح کرد: دستیابی به چنین شهرسازی تنها با همکاری تمام نهادهای مرتبط امکان‌پذیر است.

حناچی با بیان اینکه تعامل خوبی با شهرداری‌ها، به ویژه شهرداری تهران داریم، ادامه داد: در ماه‌های اخیر نیز تلاش کردیم لغو مصوبات مغایر با قانون شورای‌عالی شهرسازی و معماری، شهرداری‌ها را با مشکلات جدی اجرایی مواجه نکند.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که شهرسازی و معماری فرآیندی است که به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی وابسته است.

به مناسبت سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی، همایش و بزرگداشت روز معمار در اصفهان برگزار می‌شود. در این همایش پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه‌وشهرسازی، دکتر محمدسعید ایزدی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، دکتر طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور حضور دارند.