گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار روز گذشته در حالی معاملات خود را آغاز کرد که رقابت میان نمادهای مثبتی مثل «شبندر» و «رمپنا» و نمادهای منفی «خودرو» و «پارسان» شاخص کل را در یک ساعت اولیه معاملات بدون تغییر باقی گذاشت؛ اما طولی نکشید که در حوالی ساعت ۹:۳۰ تقاضای شدیدی در نمادهای مثبت یادشده ایجاد شد و روند شاخص را صعودی کرد. این روند صعودی در نزدیکی ساعت یازده، پس از عرضه صف‌های خرید و انجام برخی معاملات نمادهای منفی مثل «اخابر» و «پارسان» متوقف شد و تا پایان روز تغییر چندانی را ثبت نکرد. به این ترتیب شاخص کل با ۲۴۵واحد رشد به ۷۵۹۸۰ واحد رسید تا در اولین هفته مثبت خود در سال ۹۳، ۴۵/۲ درصد بازدهی را ثبت کند. روز گذشته، حجم و ارزش معاملات بورس، با افت روزانه ۵/۷ و ۱۵ درصدی به ترتیب به ۵۰۶ میلیون سهم و ۱۷۰میلیارد تومان رسید. مطابق روزهای گذشته، این حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین ماه‌های گذشته پایین‌تر بود که علت اصلی این امر، فعالیت ضعیف سهامداران حقوقی در معاملات است. همچنین، در میان صنایع بورسی، گروه فلزات اساسی، خودرو و بانک توانستند بیشترین حجم معاملات روز گذشته را که معادل ۶۶درصد حجم کل معاملات بورس بود به خود اختصاص دهند.

حقوقی‌ها وارد معامله می‌شوند؟

گرچه تزریق نقدینگی منجر به رشد عددی شاخص کل شده، اما بازار هنوز پویایی لازم را با توجه به حجم پایین معاملات کسب نکرده است.

در رابطه با دلایل این مساله، علاوه‌بر حضور کمرنگ حقوقی‌ها می‌توان به عدم ورود نقدینگی جدید به بازار اشاره کرد. به عبارت دقیق‌تر، منفی بودن ماه‌های اخیر بازار سرمایه و در مقابل رشد نسبی بازارهای رقیبی مثل ارز و سکه منجر شده است تا بر خلاف سال گذشته، سرمایه‌گذاران در سایر بازارها تمایلی به واردکردن نقدینگی خود به بورس نداشته باشند. علی گلپاشا، کارشناس بازار سرمایه، عدم حضور فعال سهامداران حقوقی را به سه دلیل عمده مرتبط می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر، سهامداران حقوقی با توجه به خریدهای قبلی که انجام داده‌اند با کمبود نقدینگی مواجهند و با توجه به افت قیمت فعلی سهام، تمایلی به فروش و نقد کردن سرمایه خود ندارند.

همچنین، با توجه به نزدیک بودن مجامع سالانه، برخی از این سهامداران که با دید بلندمدت اقدام به خرید کرده بودند سهم خود را برای ورود به مجمع نزد خود نگه داشته‌اند که عامل دیگری برای عدم حضور آنها در معاملات به شمار می‌آید.

بنابراین، با توجه به در اختیار نبودن منابع نقدینگی جدید، تنها راه مشارکت در معاملات، جابه‌جایی سهام است که در شرایط منفی موجود در بازار، جابه‌جایی و ورود به سهم جدید بسیار دشوار است. بر این اساس، انتظار می‌رود این سهامداران پس از برگزاری مجامع فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند. از سوی دیگر، این تحلیلگر بنیادی در خصوص نحوه انجام حمایت‌های اخیر از بازار اظهار می‌کند: این نقدینگی جدید قرار است در جهت حمایت از سهم‌های بنیادی نظیر «رمپنا»، «شبندر» و «خودرو» که اثرگذاری قابل توجهی بر شاخص کل دارند مصرف شود. به اعتقاد وی، خروج این شرکت‌ها از وضعیت منفی، استقبال سهامداران حقیقی را نیز به دنبال خواهد داشت که طی دو روز اخیر شاهد این مساله هستیم.

لیدرهای دیروز چه وضعیتی دارند؟

گلپاشا، در خصوص رشد نماد «رمپنا» عنوان می‌کند: برخی شایعات مثبت و توجه ویژه سازمان بورس و سهامداران به این نماد به عنوان لیدر بازار منجر به رشد روزهای اخیر آن شده است.

اما در رابطه با افت این نماد از ابتدای سال می‌گوید: این شرکت با توجه به مطالبات زیادی که از دولت دارد و نبود نقدینگی، قادر به تقسیم سود نقدی در مجمع نیست.

همین مساله باعث می‌شود برخی از صندوق‌ها که مجبور به پرداخت سود در پایان سال هستند و یا سرمایه گذاران با نگاه کوتاه مدت، اقدام به فروش این سهم کنند. این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: با این حال، «رمپنا» از منظر بنیادی وضعیت مناسبی دارد و با بهبود جو حاکم بر بازار و اجرای طرح‌های توسعه ای، این نماد قابلیت رشد مناسبی پیدا می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص دیگر نماد مثبت روز گذشته، «شبندر»، و سایر نمادهای پالایش می‌گوید: مشکل اصلی گروه، برخی اختلاف‌ها با شرکت پالایش و پخش درخصوص نرخ خوراک نفت خام و برخی بدهی‌ها و مطالبات بین آنها است.

به عنوان مثال، در نماد «شبندر» بودجه سال ۹۳ بر اساس قیمت‌های ارائه شده توسط مجله پلاتس بسته شده است، در حالی که صورت حساب‌های ارائه شده توسط شرکت پالایش و پخش، ارقام متفاوتی را نشان می‌دهد که موجب سردرگمی سهامداران برای تحلیل این شرکت شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از دیگر مسائل اثرگذار بر این گروه است. به عبارت دقیق‌تر، نفت کوره ازجمله تولیدات شرکت‌های پالایشی است که حاشیه سود بسیار کمی دارد؛ بر این اساس، برخی شرکت‌ها نظیر «شتران» تجهیزات خود را جهت تولید بنزین یورو ۴ و سایر محصولات با آلودگی کمتر، ارتقا داده‌اند تا این محصولات را جایگزین نفت کوره کم سود کنند.

به این ترتیب، ممکن است سوددهی نماد «شبندر»، که هنوز طرح‌های بهینه‌سازی یادشده را انجام نداده است، با افزایش قیمت مواد خام اولیه تحت‌تاثیر قرار گیرد.

علی گلپاشا در پایان در خصوص این نماد عنوان می‌کند: اگر اختلافات موجود میان شرکت پالایش و پخش و «شبندر» حل شود این نماد پتانسیل بسیار بالایی برای رشد خواهد داشت.

شاخص کل در یک قدمی کانال 76 هزار واحدی

شاخص کل در یک قدمی کانال 76 هزار واحدی