توفان ویرانگر  هزینه تولید کالای چینی
نگار حسینی کالای نامرغوب در ذهن خیلی‌ها کالای چینی است و البته که درصد بالایی از کالاهای بازارهای سراسر دنیا از همین کالاهای نامرغوب انباشته است.
می‌گویند دمپایی چینی نخرید چون ممکن است از مواد بازیافتی و نامرغوب تشکیل شده باشد، لباس چینی نخرید چون ممکن است الیاف آن نامرغوب و بیماری زا باشد و صدها مورد دیگر از این دست که به سادگی می‌توان در اطراف یافت. ماجرا تنها به کفش و پوشاک ختم نمی‌شود. هرازگاهی خبری می‌رسد مبنی بر اینکه یکی از مارک‌های شیرخشک تولید شده در چین خطرناک است یا بازار در تسخیر داروهای بی‌کیفیت چینی است. اینها بخشی از تولیداتی هستند که با کمترین میزان هزینه تولید شده‌اند و از چین به همه دنیا صادر می‌شوند و البته که به این شیوه چین یکی از صادرکنندگان قدرتمند و یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی در عرصه اقتصاد است.اما به تازگی ثابت شده است که تاثیرات مخرب چین بر اقتصاد و سلامت جهانی بازه‌ای بسیار گسترده است. حالا قربانیان توفان‌های تاق و جفت ویرانگر در سواحل اقیانوس آرام در ایالات متحده می‌توانند دلایل تازه‌ای برای نگرانی از این همه تولید بی‌کیفیت در چین داشته باشند. گفته می‌شود چینی‌ها مسوول توفان‌های اخیر اقیانوس آرام بوده‌اند.
همه چیز به تغییرات اقلیمی برمی‌گردد. سالیان طولانی است که سازمان ملل متحد و انجمن‌های بین‌المللی فعال در زمینه محیط زیست در مورد تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهند. از مهم‌ترین پیامدهای تغییرات اقلیمی می‌توان به تغییر الگوی بارش در نقاط مختلف دنیا اشاره کرد. تغییرات در میزان بارش باران در برخی نقاط به ایجاد سیل‌های ویرانگر می‌انجامد و در برخی نقاط دیگر از آنجا که تغییر الگوهای بارش به سمت کمتر شدن پیش رفته است، خشکسالی بسیاری از اکوسیستم‌ها را نابود می‌کند. توفان نیز یکی از مهمترین رخدادهای طبیعی است که در نتیجه همین تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد.

انتشار کربن زمین را گرم می‌کند
گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی در نتیجه انتشار بیش از حد کربن در جو زمین رخ می‌دهند. این آلودگی بیش از همه در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و به‌خصوص زغال‌سنگ ایجاد می‌شوند. بر همین اساس است که در چند ده سال اخیر بحث استفاده از انرژی‌های پاک مطرح شده و برای تولید کربن نیز مالیات در نظر گرفته شده است.
چین متهم ردیف اول در آلوده کردن جو زمین با انتشار بیش از اندازه کربن است. در کنار این کشور هند، ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران قرار دارند. اما هیچ‌یک از گردهمایی‌های جهانی تاکنون نتوانسته است کشور چین را از رویه‌ای که در سال‌های اخیر در انتشار کربن در پیش گرفته است، باز دارد.

آمریکا و ملامت چین
ایالات متحده آمریکا خود یکی از تولیدکنندگان بنام کربن در جهان است. اما حالا به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دلایل تازه‌ای برای ملامت کردن چین در دست دارند. صرف‌نظر از آنچه پیش از این در مورد تولید آلودگی هوا توسط چین گفته می‌شد و این کشور را در بالاترین نقطه لیست کشورهای آلاینده دنیا قرار می‌داد، حالا چینی‌ها مورد اتهام تازه‌ای هستند، اینکه آلودگی تولید شده در این کشور به‌طور مستقیم بر دیگر نقاط دنیا و به‌خصوص ایالات متحده آمریکا تاثیر می‌گذارد. گفته می‌شود توفان‌های اقیانوس آرام که ایالت‌های ساحلی آمریکا را در می‌نوردد از پیامدهای تولید آلاینده‌ها در جو زمین توسط کشور چین است.
pic۱
تولید آلودگی در چین و انتشار در اقیانوس آرام
هیچ‌کس نمی‌تواند آلودگی کربنی تولید شده در کشورها را که به سادگی در جو زمین منتشر می‌شود نادیده بگیرد. تماشای تصاویر قربانیان توفان‌های دریایی مانند کاترینا نشان می‌دهد این آلاینده‌های معلق در هوا تا چه اندازه می‌توانند خطرناک باشند. این ذرات تا جایی می‌توانند تاثیرگذار باشند که اقیانوس آرام تحت تاثیر آنها به سادگی می‌تواند ناآرام شود.

بال زدن یک پروانه
یک نظریه عمومی در فیزیک می‌گوید بال زدن یک پروانه در نقطه‌ای از زمین می‌تواند به ایجاد توفان در نقطه‌ای دیگر منجر شود. شاهد این مدعا را حالا می‌توان در آنچه در چین تولید می‌شود دید. خلاف آنچه تصور می‌شود، کشورهایی مانند چین که هنوز درصد استفاده از سوخت‌های فسیلی در آنها بسیار بالاست، نمی‌توانند بگویند این آلودگی در سطح جوی کشور خودشان پراکنده می‌شود و لاجرم آنها تنها مسوول این بخش هستند. جو زمین سیال است. ذرات معلق آلاینده حرکت می‌کنند و می‌توانند به سان بال زدن یک پروانه اوضاع را کیلومترها دورتر از منطقه مبدا، توفانی کنند.
یک پژوهش که به‌تازگی منتشر شده است حاکی از آن است که ذرات معلق ایجاد شده توسط کشورهای آسیایی می‌تواند طول اقیانوس آرام را طی کند و بر الگوهای آب و هوایی در آمریکای شمالی تاثیر بگذارد. این تاثیرات شامل بالا رفتن دمای هوا و ایجاد توفان در ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از نقاط دنیا است.
تحقیقی که توسط محققان بخش علوم جوی دانشگاه A&M تگزاس انجام شده است نشان می‌دهد که ذرات آلاینده‌ای که در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی در جو زمین آزاد می‌شوند، می‌توانند الگوی ابرها و میزان بارش را در دیگر نقاط دنیا تغییر دهند. در بررسی مقایسه‌ای ذرات معلق موجود در جو، بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰، این نتیجه به دست آمده است که ذرات معلق ایجاد شده در آسیا به‌خصوص کشور چین، به شکل معناداری می‌تواند موجب ایجاد توفان در اقیانوس آرام شود. به‌طور کلی بالا رفتن میزان بارش و نیز ایجاد توفان در این منطقه به پراکنده شدن آلاینده‌ها در جو مرتبط است. به علاوه این ذرات معلق می‌توانند به تغییرات اقلیمی در کل کره زمین بینجامد. «رنی ژانگ»، یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «شکی نیست که توفان‌های اقیانوس آرام و نیز تغییرات آب و هوایی در آمریکای شمالی و دیگر مناطق دنیا در نتیجه انتشار آلاینده‌ها از قاره آسیا است.»

سفر ۶ روزه آلاینده‌ها
نتایج این تحقیق که در ماه ژانویه منتشر شده است نشان می‌دهد که آلایندگی ایجاد شده توسط کارخانه‌های کشور چین ۶ روز طول می‌کشد تا به اقیانوس آرام برسند. این آلاینده‌ها پس از طی سفر ۶ روزه، موجب بالا رفتن میزان دود در آمریکا می‌شوند. براساس این بررسی، این آلودگی می‌تواند دست‌کم موجب ایجاد یک روز ناسالم در لس‌آنجلس شود. این به آن معنا است که ساکنان لس آنجلس هزینه تولید در کشور چین را پرداخت می‌کنند. ساکنانی که از مشتریان کالاهای ارزان‌قیمت چینی هستند. pic۲
گفته می‌شود بیشترین میزان این آلودگی‌ها از کارخانه‌های کشور چین تولید می‌شوند که در آنها سوخت‌های فسیلی صرف تولید مواد ارزان‌قیمتی می‌شود که مقصد صادرات آنها آمریکای شمالی است. این تحقیق نشان می‌دهد نیمی از آلودگی ایجاد شده توسط کارخانه‌های چینی بابت تولید محصولات برای بازارهای آمریکا و دیگر نقاط جهان است.
به نظر می‌رسد کشور چین با مایه گذاشتن از سلامت اتباع این کشور و نیز شهروندان سایر نقاط دنیا در جایگاه قدرتمندترین صادرکننده جهان قرار گرفته است. با این اوصاف، مصرف‌کنندگان کالاهای چینی قیمت کمی در ازای این اجناس پرداخت می‌کنند و در مقابل باقی هزینه را از سلامت و رفاه خود پرداخت می‌کنند. کمی عمیق تر، قربانیان سیل و سیلاب و توفان‌ها و تندبادهای ویرانگر در همه دنیا می‌توانند ادعا کنند چین سهم بسیار مهمی در ایجاد خسارت در زندگی آنها دارد.

چین در صدر جدول
۱۰ کشور اول جهان در مجموع ۶۷.۰۷ درصد مجموع گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند. این کشورها عبارت است از: چین، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، کانادا، بریتانیا، کره‌جنوبی.