افزایش 900 تومانی قیمت مس در بورس کالا

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار پرنوسان مس که این روزها تغییرات آن بیشتر مربوط به نوسانات نرخ ارز است، روز گذشته را با روند مثبت قیمت به پایان برد. البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش بیش از ۸۰۰ تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. درست است که تغییر قیمت مس بیشتر به دلیل رشد نرخ ارز بوده، اما افزایش میانگین قیمت هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن نیز تاثیر زیادی بر این روند مثبت گذاشته است، به طوری که میانگین هفتگی رشد قیمت مس به میزان ۷۰ دلار بیشتر از دو هفته قبل بوده است. همچنین بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت نه حجم عرضه بلکه میزان تقاضای بورس کالا در این روز به شدت کاهش یافت. در واقع با توجه به کاهش موجودی انبار مس در بازارهای داخلی انتظار می‌رفت بورس کالا شاهد عرضه‌های کمتری از این محصول نسبت به هفته‌های گذشته باشد، اما نه تنها عرضه‌های بورس کالا در این روز کاهش نیافت بلکه بازار آزاد نیز شاهد افزایش عرضه فلز سرخ در شرایطی که حجم تقاضا کم گزارش شد، بود. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه عمده‌ترین دلیل کاهش خرید معامله‌گران، انتظار برای کاهش نرخ ارز در هفته آتی است؛ چرا‌که آنها معتقدند بازار جهانی این فلز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی در هفته آینده رشد جدیدی را تجربه نخواهد کرد و اگر میانگین نرخ مس در (LME) طی هفته جاری ثابت بماند، احتمال اینکه بازار فلزات پایه شاهد ثبات نرخ فلز سرخ در هفته آتی باشد زیاد است. از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند: تا زمانی که بازار ارز کنترل نشود و به نوسانات مثبت خود ادامه دهد با توجه به فرمول فعلی مس (میانگین نرخ LME دلار آزاد) روند صعودی این فلز نیز ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب روز گذشته ۷ اردیبهشت ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله ۲۷۴ هزار تن انواع کالا بود که در این میان ۴ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳ هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۵۰تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این نیز ۲۸۰ تن مس مفتول را شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان روی تابلوی معاملات برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۹۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۷۹ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا ۵۶۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۱ هزار و ۷۹۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۸۹۴ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۸۰۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۸۴۵ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۸۹۴ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۸۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۷۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.