گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی از ورود ماهانه یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار ارز به بازار داخلی از سوی پتروشیمی‌ها خبر داد. احمد مهدوی، در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: پتروشیمی‌ها 50 درصد ارز حاصل از صادرات محصولات خود را در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی عرضه خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه در زمستان گذشته شرکت‌های پتروشیمی با کمبود خوراک مواجه بوده‌اند، افزود: حجم صادرات شرکت‌های مزبور با وجود این مشکلات بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار بود.
وی تصریح کرد: در صورتی که گاز پتروشیمی‌ها به مصرف خانگی نمی‌رفت پتروشیمی‌ها قابلیت صادرات بیشتری داشتند.
مهدوی با اشاره به ظرفیت تولید ۵۶ میلیون تنی محصولات پتروشیمی گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۱ میلیون تن تولید داشتیم که کمبود این تولید نسبت به ظرفیت اسمی به دلیل تحریم‌ها، اشکالات فنی و خوراک بود.
وی تصریح کرد: در صورت حل مشکلات می‌توان تا ۹۰ درصد ظرفیت به میزان تولید پتروشیمی‌ها اضافه کرد که این معادل ۱۰ میلیون تن است.
وی از برآورد ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌جاری خبر داد و گفت: پس از لغو تحریم‌ها بازار اروپا و آمریکا نیز می‌تواند جزو بازارهای هدف باشد.
وی در ادامه افزود: طی سال‌های گذشته بخشی از درآمد دلاری پتروشیمی‌ها به تسویه‌حساب فاینانس، خرید کاتالیست و قطعات مورد استفاده شرکت‌ها اختصاص یافته و از امسال با ورود بیشتر ارز به کشور قیمت دلار نیز افزایش نخواهد یافت. وی با اشاره به بند ۱۳ و ۱۵ سیاست اقتصاد مقاومتی درباره صادرات محصولات پتروشیمی گفت: انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تدابیر ویژه‌ای در این باره در نظر گرفته‌اند.
وی اضافه کرد: درصدد هستیم تا حد امکان از خام‌فروشی و حتی نیمه خام فروشی جلوگیری کرده و بخشی از محصولات را به صنایع پایین دستی بدهیم.
وی تعیین فرمولی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در طولانی ‌مدت را از راهکارهای مورد بررسی دانست و افزود: سرمایه‌گذاران باید بدانند در یک بازه ۱۰ تا ۲۰ ساله قیمت خوراک چقدر تعیین می‌شود.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به نرخ خوراک و سوخت گاز واحدهای پتروشیمی اضافه کرد: اگر قرار است نرخ سوخت گاز ۱۰۰ تومان برای صنایع تعیین شود انتظار داریم برای صنعت پتروشیمی نیز همین رقم در نظر گرفته شود. مهدوی درباره افزایش نرخ محصولات پتروشیمی اضافه کرد: در بخش داخلی باید مشخص شود که تولید با چه دلاری صورت می‌گیرد و اگر نرخ ۲ هزار و ۶۵۰ تومان مدنظر است قیمت فروش داخلی نیز باید تغییر کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ ممنوعیتی بابت صادرات محصولات پتروشیمی‌ها وجود ندارد، افزود: ممنوعیت صادرات کود اوره نیز هم اکنون برداشته شده و در سال ۹۳ پتروشیمی‌ها حدود ۵/۲ میلیون تن صادرات کود اوره خواهند داشت.