گروه نفت و پتروشیمی - با اعلام خبر افزایش قیمت بنزین در روز پنجشنبه هفته گذشته، میزان مصرف این حامل مهم انرژی در جایگاه‌های سوخت به شدت کاهش یافته است، به طوری‌که در اولین روز اعلام قیمت، شاهد مصرف به میزان 53 میلیون لیتر در کل کشور بودیم که حکایت از افت حدودا 22 درصدی در مقایسه با روز مشابه هفته قبل دارد.
بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد مصرف بنزین در روزهای شنبه و یکشنبه نیز با 5 میلیون لیتر افزایش در محدوده 58 میلیون لیتر بوده است. کارشناسان معتقدند کاهش مصرف بنزین با توجه به دو موضوع نشان‌دهنده تاثیر هدفمندی قیمت بر مصرف نیست؛ نخست آن که به طور طبیعی دارندگان خودرو با نزدیک شدن به زمان اعلام قیمت جدید بنزین معمولا با مراجعه به جایگاه‌ها باک‌های خودروی خود را از بنزین پر می‌کنند که این مساله در حدود 20 تا 30 میلیون لیتر در روز چهارشنبه مصرف بنزین را افزایش داده است. به همین دلیل طبیعی است که در روزهای اول اجرای قیمت جدید شاهد افت مصرف از نظر عددی باشیم، درحالی‌که مصرف اصلی بنزین متفاوت از این رقم است.
مسأله دیگر که کارشناسان به آن اشاره دارند این است که هنوز بنزین سهمیه‌ای ۴۰۰ تومانی در کارت بسیاری از خودروها وجود دارد و انتظار می‌رود فعلا با پشتوانه این سهمیه تعادل واقعی بازار (نه ارقام مصرفی جایگاه‌ها) در نزدیکی ارقام قبلی ثبت شود. پیش‌بینی‌ کارشناسان آن است که با گذشت زمان و بازگشت مصرف واقعی، می‌توان آثار هدفمندی یارانه‌ها را بررسی کرد و این موضوع به خصوص با اتمام سهمیه‌های ۴۰۰ تومانی کارت‌ها قطعا از تحلیل درست‌تری برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهند از روز پنجشنبه تا روز یکشنبه میزان مصرف بنزین از ۵۳ میلیون لیتر به حدود ۶۰ میلیون لیتر (۳/۵۸ لیتر) نزدیک شده و این روند به تدریج افزایش می‌یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد» از روز پنجشنبه هفته گذشته، قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت گازوئیل هم از رقم ۱۵۰ تومان در هر لیتر به ۲۵۰ تومان رسیده است.