روزی تاریخی برای صنعت و بازار سرمایه

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سرمایه و صنعت کشور روز چهارشنبه در رویدادی تاریخی شاهد حضور مقام معظم رهبری در شرکت مپنا بودند؛ امری که در سال اقتصاد و فرهنگ نویددهنده توجه ویژه نظام به این دو بخش است. در روز چهارشنبه و در آستانه روز کارگر خبری که پیش از آن جسته و گریخته به گوش رسیده بود، محقق شد و مقام معظم رهبری با حضور در شرکت توگا از شرکت‌های زیر مجموعه مپنا با صنعتگران دیدار کردند.

این اتفاق بار دیگر توجه ویژه نظام به مساله اقتصاد و لزوم به حرکت در‌آوردن آن را به نمایش گذاشت. این حضور همچنین پس از حمایت رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد، انگیزه معامله‌گران را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. در همین حال در تحولات مهم دیگر اقتصادی، معامله‌گران با خبر کاهش قطعی سود بانک‌ها و موسسات مالی مواجه شدند.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: پیرو تفاهم و تصمیم اتخاذ شده در مورد ساماندهی نرخ سود سپرده‌های بانکی از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال نرخ‌های جدید سود سپرده‌ها در تمام شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری به‌طور هماهنگ به اجرا گذاشته می‌شود.

این اقدام یکی از مهم‌ترین موانع برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه را برطرف کرده و می‌تواند به رونق بازار کمک کند.

در همین رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در اینکه سرمایه‌گذاران باید نگاه بلند‌مدت داشته باشند همواره تاکید شده است زیرا این بازار در بلند‌مدت افق بسیار مثبتی خواهد داشت. بنابراین با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و توجه دولت به بازار سرمایه چشم‌انداز خوبی در انتظار سرمایه‌گذاران و سهامداران است.

در تحولات اقتصادی همچنین وضعیت بازارهای موازی هفته گذشته مورد توجه بود. در بازار ارز به‌رغم اعلام حمایت شرکت‌های پتروشیمی برای تزریق ارز به بازار، قیمت دلار در حد ۳۳هزار ریال در حال نوسان است که خبری مناسب برای اقتصاد کشور است. این قیمت اندکی از رکود کاسته و فشار افزایش بهای حامل‌های انرژی و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را کاهش می‌دهد. در همین حال بخشی از کاهش قیمت جهانی محصولات پایه را نیز جبران می‌کند. بازار املاک نیز به‌رغم ورود به اردیبهشت‌ماه روند جهشی معاملات را شاهد نیست و رکود ناشی از عدم حضور خریداران را شاهد است.

در بازار جهانی نیز قیمت‌ها همچنان در مسیر کاهش است؛ بهای هر تن مس به ۶هزار و ۶۷۰دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۳۵دلار، دو هزار و ۲۵دلار و ۲هزار و ۸۸ دلار رقم خورده است.

پرهیز از نوسان گیری از اوراق مسکن

بحث در مورد افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های اخیر همواره در بازار مطرح بوده است.

در این اوراق که مورد نیاز افراد خریدار مسکن بوده به دلیل گرایش برخی از معامله‌گران، نوسان‌گیری به میزان قابل ملاحظه‌ای رشد کرده است؛ امری که در یک مرحله به محدود کردن میزان خرید به ۹۰ برگ در هر نماد منجر شد که به نظر می‌رسد این امر مانع از افزایش هزینه خریداران خانه نشده است. در همین راستا گروهی از معامله‌گران با راه‌اندازی کمپینی از تصمیم خود برای عدم خرید اوراق تسهیلات مسکن با هدف نوسان‌گیری کرده‌اند، امری که انتظار می‌رود باعث کاهش فشار بر خریداران مسکن شود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه شاهد شروع ضعیفی بود که در میانه با حضور مناسب خریداران و تلاش‌های صندوق توسعه بازار شرایط رو به بهبود گذاشت تا در نهایت وضعیت بهتری را شاهد باشد.

این شرایط باعث شد در نهایت شاخص برای دومین روز پیاپی با تعادل نسبی همراه شد و شاخص ۱۳واحد مثبت شد و به ۷۸هزار و ۱۶۳واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی رشد بهای دلار موجب افزایش توجه‌ها به گروه پتروشیمی شده است. در گروه مالی بازگشایی نماد لیزینگ غدیر با جهش قیمت این نماد همراه شد. ولغدر دیروز ۴/ ۲۲ درصد رشد کرد. در گروه بانکی بحث افزایش سرمایه بانک دی مورد توجه بازار قرار گرفته است.

در گروه خودرویی شایعه واگذاری بخشی از دارایی‌های سایپا به تامین اجتماعی به منظور تسویه بدهی‌های این شرکت مورد توجه بازار قرار گرفت و سایپا با صف خرید همراه شد. گفته می‌شود سایپا یکی از شرکت‌های بزرگ زیر‌مجموعه خود را برای تسویه بدهی خرید ایران خودرو به تامین اجتماعی واگذار می‌کند. در این گروه زامیاد اعلام کرده همان‌طور که در مفروضات پیش‌بینی سود سال ۹۳ اعلام شده، مبنای تامین کلیه مبالغ ارزی شرکت با نرخ مبادله‌ای در محاسبات منظور شده است و تخصیص ارز مبادلاتی تاثیری بر سود شرکت ندارد. در این گروه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو سود هر سهم سال مالی جاری خود را با تعدیل مثبت ۶۲ درصدی همراه کرده و از ۵۳۴ ریال به ۸۶۳ ریال افزایش داده است.

این تعدیل مثبت به دلیل فروش تعداد ۲۶۲ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۵۲۵ حق‌تقدم ناشی از افزایش سرمایه وپارس بوده است. سود حاصل از فروش این تعداد حق‌تقدم ۱/ ۴۸ میلیارد تومان بوده است. این تعدیل مثبت حدودا ۲ تومان به سود هر سهم ایران خودرو اضافه

می‌کند.

در گروه سیمانی جلسه مجمع سیمان قاین با تقسیم سود ۳هزار و ۸۰۰ریالی همراه شد.

در نماد مخابرات روز چهارشنبه یک بلوک ۱۱۶میلیون سهمی معامله شد که احتمالا معامله درون گروهی موسسه مهر بوده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ۳۷۱میلیارد تومان سهام معامله شد با این کارنامه در کل هفته معامله‌گران شاهد رشد ۹ /۱۵ درصدی ارزش معاملات و رسیدن آن به سطح هزار و ۲۴۴میلیارد تومان

بودند.

شمار خریداران نیز با رشد قابل ملاحظه ۵/ ۴۵ درصدی به ۱۱۷هزار و ۷۰۶نفر رسید. شاخص نیز با رشد ۸۷ /۲ درصدی در کل هفته توانست میزان زیان بازار را در سال جاری به

۱۱ /۱ درصد برساند.