چشم‌انداز 40 میلیون لیتری مصرف بنزین

گروه نفت و پتروشیمی: با گذشت بیش از یک هفته از افزایش قیمت بنزین بررسی‌ها از کاهش مصرف این حامل مهم انرژی خبر می‌دهند. این در حالی است که میزان مصرف بنزین در روزهای آخر هفته منتهی به افزایش قیمت به نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده بود. بر این اساس پیش‌بینی‌ می‌شد در روزهای اولیه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، شاهد افت قابل توجه مصرف باشیم که البته همینطور هم شد، به‌طوری‌که میزان خروجی بنزین از جایگاه‌ها به حدود ۵۸ میلیون لیتر در دومین روز (یکشنبه) رسید و پس از آن میزان مصرف حتی به ۵۲ میلیون لیتر نیز رسید که رکوردی در مصرف بنزین محسوب می‌شود. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور ضمن پیش‌بینی روند باثبات مصرف پایین در روزهای آینده اعلام کرد ممکن است میزان مصرف به ۴۰ میلیون لیتر هم برسد. حاج محمدرضا همچنین اعلام کرد در روزهای انتهایی هفته گذشته حتی مصرف، بیشتر کاهش یافت و ترافیکی در جایگاه‌ها مشاهده نشده که نشان می‌دهد مصرف سوخت بنزین به‌طور واقعی کاهش یافته است.

البته حاج محمدرضا معتقد است ممکن است دو عامل در این موضوع دخیل باشند؛ نخست بنزینی که در هفته گذشته در باک خودروها و حتی منازل ذخیره شده و دوم کاهش نقدینگی در دست مردم است، چراکه سایر هزینه‌ها از جمله روغن و لاستیک و ... هم موثر است. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور که با ایسنا گفت‌وگو کرده است.

در عین حال با اشاره به این‌که طی هفته گذشته هیچ مشکلی برای جایگاه‌های سوخت کشور ایجاد نشده است، اظهار کرد: در هیچ مقطعی به جز این بار آمادگی برای عرضه‌ سوخت وجود نداشت.

به گفته وی در حال حاضر جایگاه‌های سوخت کشور آمادگی کامل برای عرضه بنزین به کلیه‌ دارندگان وسایل نقلیه را دارند و شاید تنها چند جایگاه سوخت تعطیل و یا در دست تعمیر باشند.با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اعلام نرخ نهایی سوخت از سوی دولت در نهایت سهمیه اردیبهشت‌ماه برای ۱۹ میلیون کارت سوخت فعال در کشور واریز شد و بر اساس اطلاعات موجود از میزان این کارت‌ها در اردیبهشت‌ماه حدود ۸۰۲ میلیون لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی به کارت‌های سوخت وسایل شخصی و موتوری واریز شد. در این میان علاوه‌بر بنزین، قیمت مصرفی سوخت CNG نیز از بامداد پنجم اردیبهشت افزایشی ۴۵ درصدی را نسبت به گذشته داشته اما افزایش صف‌های سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه این سوخت نشان می‌دهد همچنان سوخت‌گیری با سوخت CNG از دید مالکان خودروهای دوگانه سوز به‌صرفه‌تر از بنزین است.