گروه نفت و پتروشیمی: متوسط قیمت نفت سبک آمریکا در روزهای گذشته نزولی بود. این در حالی است که قیمت نفت برنت هنوز در سطوح قبلی قرار دارد و نسبت به هرگونه تغییر مقاومت می‌کند.

در این بین به گزارش دنیای اقتصاد، به تبع کاهش قیمت‌ها در روزهای قبل، در ساعات ابتدایی روز جمعه قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی با کاهش آغاز شد، ولی توانست بخشی از ریزش‌های خود را جبران کند. قیمت نفت سبک آمریکا برای تحویل در ۱۴ ژوئن ۸۴/۹۹ دلار معامله شد و برنت برای تحویل در همین روز با ۴۲ سنت افزایش به ۱۸/۱۰۸ دلار رسید. البته تا پایان روز جمعه، نفت سبک آمریکا توانست ۱۰۰ دلار را مجددا تجربه کند.

قیمت سبد نفت اوپک نیز که در پایان ماه آوریل ۹۵/۱۰۳ دلار بود برای ابتدای ماه می به ۷۷/۱۰۳ دلار کاهش یافت. متوسط سبد نفت اوپک برای هفته منتهی به ۲۵ آوریل ۲۲/۱۰۵ دلار بود.

افزایش محسوس موجودی ذخایر نفت خام آمریکا دلیل اصلی این روند نزولی در هفته گذشته بوده است. آخرین گزارشها نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۵ آوریل حجم ذخایر آمریکا ۷/۱ میلیون بشکه افزایش داشته است.

قیمت نفت برنت در مقایسه با نفت سبک آمریکا در شرایط با‌ثبات‌تری قرار دارد، ولی برای اولین بار در هفته گذشته کاهشی شد. مخابره اخباری مبنی بر آغاز به کار مجدد بندر زویتینا در شرق لیبی و از سرگیری صادرات نفت خام از این بندر دلیل اصلی کاهش آرام قیمت نفت برنت بود.

آخرین وضعیت تولید و ذخایر نفت خام آمریکا

آخرین آمارها نشان می‌دهند که حجم ذخایر نفت خام آمریکا با ۷/۱ میلیون بشکه افزایش به رقم غیرمنتظره ۴/۳۹۹ میلیون بشکه رسیده که از زمان جمع‌آوری اطلاعات ذخایر آمریکا توسط مرکز مدیریت اطلاعات انرژی این کشور در سال ۱۹۸۲ بالاترین رکورد ثبت شده است. به نظر می‌رسد این روند افزایشی موجودی ذخایر، ادامه‌دار است، این در حالی است که بنا بر دیگر اطلاعات موجود، ذخایر نفت خام آمریکا به بالاترین حد از سال ۱۹۳۱ تاکنون رسیده است. این اطلاعات قبل از تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا توسط آمارهای معادن جمع‌آوری شده که از سال ۱۹۲۰ اطلاعات آن موجود است.

با توجه به افزایش شدید ذخایر، به نظر می‌رسد عرضه نفت خام در آمریکا از تقاضای آن پیشی گرفته که یک داده مهم در بازار تلقی می‌شود. مهم‌ترین دلیل این افزایش موجودی، افزایش محسوس حجم استخراج نفت به کمک شیل‌های نفتی بالاخص در تگزاس و داکوتای شمالی بوده است.

این شرایط تا جایی پیش رفته که وزارت خزانه‌داری آمریکا رسما خواستار لغو قانون ممنوعیت صادرات نفت خام از این کشور شده است که از اوایل دهه ۱۹۷۰ و شک اول نفتی توسط کنگره وضع شد. غالب سفته‌بازها بر این عقیده‌اند که موجودی ذخایر باز هم کاهش خواهد یافت. نظرسنجی‌ها نشان داده است که غالب تحلیلگران و فعالان بازار دورنمای قیمت نفت را حداقل برای هفته آینده نزولی می‌دانند. افزایش ذخایر نفت خام آمریکا داده بسیار قدرتمندی است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

مهمترین داده‌های موثر بر قیمت نفت خام در غرب در هفته جاری عبارت است از:

- افزایش نسبی حجم تولید نفت خام آمریکا در برابر عرضه در این کشور و افزایش غیرمنتظره حجم ذخایر این کشور.

- آغاز به کار مجدد بندر زویتینا لیبی و از‌سر‌گیری صادرات نفت از این پایانه.

- کاهش نسبی رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول سال میلادی جاری و رسیدن به ۱/۰ درصد.

- افزایش محسوس شاخص خرید مدیران آمریکا و رسیدن به ۹/۵۴ واحد که بالاترین حد در سال جاری است.

- بالا بودن پتانسیل بحران‌های ژئوپلیتیک و رویکرد غرب علیه روسیه.