گروه خودرو: بازار خودرو با شروع سال جدید، در سایه کمبود عرضه خودرو با افزایش قیمت شدیدی همراه شد. از این روی عرضه نامناسب خودرو به بازار از نظر کارشناسان یکی از دلایل اصلی التهاب بازار خودرو و رشد قیمت‌ها به حساب می‌آید. با این حال خودروسازان سه دلیل اصلی برای عدم عرضه خودرو به بازار ذکر می‌کنند، یوور۲ بودن خودروهایی که تولید و تکمیل آنها اواخر سال ۹۲ و فروردین امسال بوده، تک ایربگ بودن برخی محصولات که از ابتدای اردیبهشت اجازه شماره‌گذاری گرفتند و انتظار خودروسازان برای اعلام مالیات و بیمه در سال جدید برای اعمال آنها بر قیمت خودرو.

در این بین هر چند خودروسازان بخشی از عرضه نامناسب خودرو را مربوط به عدم شماره‌گذاری محصولات تولیدی از سوی پلیس راهور می‌دانند، اما به‌نظر می‌رسد آنها خیلی هم برای نگهداشتن خودروهای تولیدی در پارکینگ‌ نگرانی نداشته‌اند.

در هر صورت شماره‌گذاری‌ خودروهای یوور دو که تولید آنها اواخر سال گذشته بوده با پلاک ۹۲ خیلی باب میل خودروسازان نبوده از این روی آنها ترجیح دادند که با مجوز شماره‌گذاری که از هیات دولت دریافت می‌کنند، این خودروها را با پلاک ۹۳ روانه بازار کنند. خودروسازان هم‌اکنون انتظار دارند با مجوز شماره‌گذاری که در دست دارند، بیش از ۵۰ هزار خودروی یورو۲ را با پلاک ۹۳ به بازار عرضه کنند. این تعداد خودرو در حالی تاکنون به بازار عرضه نشده‌اند که پلیس با شماره‌گذاری آنها با پلاک ۹۲ مشکلی نداشته، اما مشتریان و خودروسازان پلاک ۹۳ را ترجیح می‌دهند.

در همین حال قرار است که بیش از ۵۰ هزار خودروی یورو۲ به زودی وارد بازار شود در حالی که خودروسازان تلاش دارند آنها را با پلاک ۹۳ وارد بازار کنند. حال با توجه به مخالفت پلیس برای شماره کردن خودروهای یورو۲ با پلاک سال ۹۳، باید دید آیا خودروسازان زیر بار خواهند رفت؟