همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با به نمایش گذاشتن ثبات نسبی و نوسان اندک شاخص در اکثر روزها امیدواری‌ها را به شکل‌گیری کف محکم شاخص بعد از سه ماه افت افزایش داده است. در هفته گذشته شاخص در نهایت ۵۳/۰درصد معادل ۴۱۲ واحد افت کرد که این مساله در کنار نوسان‌های اندک در محدوده صد واحدی امیدوار‌کننده بود. جایگزینی نوسان به جای روند منفی نیز در هفته گذشته در بازار چشمگیر بود. بر این اساس باید گفت ورود اکثر سهم‌ها به کانال‌های قیمتی پایین و نزدیکی به کف و نوسان مداوم در آنها نشانه‌ای از پایان روند منفی بازار تلقی می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام پس از هر دوره رشد یا نزول در یک دوره زمانی، شرایط متعادل و استراحت قیمتی را تجربه می‌کند. این دوره تعادل عموما تشکیل‌دهنده روند آتی بازار است، چرا که فروشندگان یا خریداران در این دوران برای تعیین جریان آتی بازار به زور‌آزمایی می‌پردازند.

در این شرایط اما آنچه در هفته گذشته مورد توجه بود کاهش سطح فروشندگان در بازار و حفظ کف‌های قیمتی بود. از دیدگاه کارشناسان فعالیت مناسب صندوق توسعه بازار سرمایه که نقش مناسبی در ثبات نمادهای عمده داشته است در کنار قرار‌گیری بازار در فصل مجامع که تقسیم سود نقدی را به ارزندگی سهام بازار افزوده به علاوه کنترل و نظارت بر سود بانکی از جمله دلایل عقب نشینی فروشندگان و تثبیت بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این وضعیت موجب خواهد شد تا در صورت عدم رخداد مساله‌ای ناگهانی و هماهنگی بیشتر میان فعالان حقوقی، بازار در حالت آماده‌باش برای رشد باشد. از این نظر هر چند فروش‌های برخی حقوقی‌های بازار در هفته گذشته از جمله فروش‌های صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان و دیگر حقوقی‌ها که در برخی از ارزنده‌ترین نمادهای بازار صورت می‌گیرد موجب تردیدهایی در بازار شده است، اما کارشناسان امیدوارند با حمایت صریح معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین حمایت مداوم وزیر اقتصاد وضعیت بازار سرمایه در حالتی باثبات باقی بماند. در این بین در آخرین اظهار‌نظر، وزیر اقتصاد روز پنجشنبه اظهار کرد: با سیاست‌های دولت که برای فعالان بازار سرمایه بیان کرده‌ایم، هم‌اکنون با امیدواری بیشتری کارها در بازار سرمایه ادامه دارد و شاخص بورس به ۷۸ هزار واحد رسیده است و همچنان باید نرخ بازدهی سرمایه در بورس بیشتر شود.

طیب‌نیا افزود: دولت مساعدت زیادی برای صنایع خودروسازی انجام داده زیرا صنعت خودرو نقش زیادی در تولید و اشتغال دارد؛ به طوری که توسعه این صنعت، رشد اقتصادی و کاهش بیکاری را به همراه خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: انتظار داریم با توجه به اختصاص ارز مبادله‌ای به صنایع خودرو و تسهیلات دیگر، قیمت خودرو به وضع مناسب برسد.در همین حال در درون بازار سرمایه همچنان نگاه‌ها به سوی گزار‌ش‌های ۱۲ماهه و همچنین برآورد از گزار‌ش‌های سه ماهه نخست امسال است؛ به ویژه آنکه به جز برخی از گروه‌های سهام که هنوز نتوانسته‌اند افزایش نرخی را دریافت کنند اکثر شرکت‌ها در سه ماهه می‌توانند گزار‌ش‌های مناسبی را راهی بورس کنند که همین امر نیز بر بازار تاثیر خوبی خواهد داشت.

تلاش برای عرضه برخی از شرکت‌های جدید در بازار سرمایه نیز در کنار ثبات نسبی عامل دیگری است که در روزهای آینده بخشی از نقدینگی «پارک» شده در بازار را به صحنه فعالیت مستمر باز خواهند گرداند. در همین حال در تحولات سیاسی مذاکرات نیویورک برای تنظیم سند نهایی یک گام به جلو توصیف شده است؛ هر‌چند تلاش برای حل مسائل موجود ادامه دارد اما برگزاری نشست در نیویورک و سخنان رئیس‌جمهوری در هفته گذشته نشان از عزم جدی تهران برای پایان‌دهی به موضوع هسته‌ای دارد.

در تحولات اقتصادی تثبیت نسبی قیمت دلار در مرز ۳۳هزار ریال برای شرکت‌های صادر‌کننده خبر مناسبی تلقی می‌شود. با توجه به وضعیت مناسب رخ داده در بازار ارز میزان صادرات کشور نیز در حال رشد است، به طوری که طی فروردین‌ماه صادرات با رشد ۱۰درصدی مواجه بود.

در همین حال دولت در انتهای هفته گذشته با تصویب نظام نامه تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها توجه ویژه خود به این صنعت را نشان داد. در تحولات اقتصادی دیگر هفته گذشته روند کاهش نرخ بهره هر‌چند کند در نظام بانکی آغاز شد. این امر البته با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه نشده است. کاهش تورم و انتظار برای تثبیت آن در زیر مرز ۲۰ درصد موجب کاهش سود بانکی خواهد شد.

در بازارهای جهانی در هفته گذشته همچنان نگاه‌ها به آمار اقتصادی و تحولات در حوزه اوکراین بود که همین امر نیز به حفظ بهای مواد خام در بازار جهانی به ویژه نفت کمک کرد. در بازار جهانی بهای مس هفته گذشته به ۶هزار و ۶۸۸دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۲۸دلار، دوهزار و ۴۹دلار و دو هزار و ۸۲دلار رقم خورده است. در بورس کالا و انرژی نیز روند قیمت‌ها همچنان به دلیل رونق بهاری فعالیت‌ها و همچنین رشد دلار مثبت است.

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص برای سومین روز پیاپی در محدوده کمتر از صد واحد نوسان کرد. شاخص روز چهارشنبه نوسانی ۳۵واحدی داشت. در بازار چهارشنبه در مهم‌ترین اتفاق معامله بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معاملات سهام بورس قطعی شد تا صندوق کارکنان نفت و تاپیکو مشترکا تملک این بلوک ۱۰ هزار میلیاردی را شاهد باشد. در همین شرایط نماد تاپیکو برای اعلام تاثیر خرید ۵ /۸ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس متوقف شد تا بازار شاهد تاثیر این خرید باشد. تاپیکو به زودی همچنین شاهد سررسید شدن اوراق تبعی شرکت خواهد بود. روز چهارشنبه گروه خودرویی همچنان با معاملات پر حجمی همراه بود که اوج آن معاملات نزدیک به ۹۵میلیون سهمی نماد سایپا بود. نمادهای ایران خودرو با ۷۴میلیون سهم، خپارس با ۲۲میلیون و گروه بهمن با ۲۱میلیون سهم پر‌معامله‌ترین‌های روز چهارشنبه در گروه خودرویی بودند. انتشار برخی اخبار مثبت از جمله ارائه‌ ارز مبادلاتی به شرکت‌های خودرویی که البته تاثیر آن از سوی اکثر خودرو سازان رد شده است در کنار رشد آمار تولیدات موجب شده است تا در شرایطی که شرکت‌های خودرویی ماه‌ها است گزار‌ش‌های اساسی و حسابرسی شده یا تلفیقی منتشر نکرده‌اند وضعیت پیچیده‌ای در گروه خودرویی به وجود آید که همین امر نیز برخورد سنگین عرضه و تقاضا را ایجاد کرده است. شرکت‌های خودرویی پس از شرایط دشوار سال ۹۲ اینک البته وضعیت بهتری را با گشایش‌های سیاسی احساس می‌کنند. در این گروه «خکاوه» با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی بر عدم تغییر در بودجه پیش‌بینی شده سال مالی جاری از این محل، تاکید کرد، براساس این گزارش، بهای تمام شده سال مالی جاری و گشایش اعتبارات اسنادی سال مالی مذکور با ارز مبادله‌ای پیش‌بینی شده و مصوبه اخیر تغییری بر درآمد «خکاوه» نخواهد داشت. در گروه معدنی، گل‌گهر بحث افزایش سرمایه شرکت مراحل پایانی خود را می‌گذراند. گل‌گهر قصد دارد۲۰ درصد از محل سود انباشته و ۸۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی، سرمایه خود را برای اجرای گندله‌سازی شماره ۲ افزایش دهد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص با رشد ۳۵واحدی به مرز ۷۷هزار و ۷۵۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معامله بلوک ۱۷درصدی فارس توانست به مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این کارنامه در کل هفته شاخص با ۴۱۳واحد کاهش همراه شد و زیان کل بازار سرمایه در سال ۹۳ را به ۶ /۱ درصد رساند. شمار خریداران نیز در هفته گذشته با رشد ۹درصدی به ۱۵۶هزار و ۳۶۱نفر رسید.

آماده باش بورس برای صعود مجدد