دنیای اقتصاد: مذاکرات نفسگیر وین ۴ به توصیف طرفین مذاکره‌کننده «به‌کُندی» اما «رو به جلو» پیش می‌رود. سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران، «حسن‌نیت» را فضای حاکم بر مذاکرات توصیف کرده است، مایکل مان سخنگوی آمریکایی، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تاکید کرد که مذاکرات میان محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و اشتون «مفید» بوده است. از سوی دیگر ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز و پس از سه ساعت گفت‌و‌گو میان عراقچی و وندی شرمن مذاکره‌کننده ایالات‌متحده تاکید کرد که این مذاکرات «جدی» و «‌بی پروا» بوده است. همزمان در تهران، چهره‌های شاخص سیاسی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای قاطعانه دفاع و از تضعیف این تیم انتقاد کردند. علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، تاکید کرد که برخی افراد با جوسازی و حاشیه‌آفرینی به دنبال تضعیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای کشور هستند. محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی گفت: «مذاکره‌کننده‌های ما افراد کاربلدی هستند.» پیش‌تر علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف هم از تیم مذاکره کننده حمایت کرده‌بودند. تحلیل ایران و 1+5 از روند گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای سه‌ روزه در وین:

روز دشوار هسته‌ای در وین

دیدار دوجانبه هیات‌های ایران و آمریکا

مان: مذاکرات بسیار مفید بود

گروه دیپلماسی: دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که از روز چهارشنبه گذشته در مقر اروپایی سازمان ملل در وین اتریش برای نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع آغاز شده بود، روز گذشته در هتل کوبورگ در فضای مثبت، اما سخت و کُند پایان یافت.

این گفت‌وگوها در روز سوم (دیروز) با دیدار دوجانبه میان معاونان وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده و نشستی میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و کشورهای اروپایی ادامه یافت. در این ارتباط سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، صبح جمعه ۲۶ اردیبهشت، ابتدا با معاونان وزرای خارجه سه‌کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کرد و پس از آن دیدار دوجانبه‌ای با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا داشت. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکره معاونان دو کشور را جدی و بی‌پرده خواند. به گزارش «ایسنا»، ماری‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات سه ساعته میان ایران و آمریکا روی صفحه توئیترش نوشت: «مباحث جدی و بی‌پرده در این مذاکرات مطرح شد.» در پایان این دیدارها، نشست دوجانبه‌ای بین هیات‌های ایران با چین و روسیه برگزار شد و دیدار دو هیات ایران و گروه ۱+۵ به ریاست اشتون و ظریف نیز برگزار شد و پس از آن ظریف و اشتون در کنفرانس مشترک خبری حضور یافتند. پیش‌تر مذاکره میان ظریف و اشتون در روز پنج‌شنبه، حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید که اگرچه جزئیات این جلسه علنی نشد، اما مایکل مان، سخنگوی اشتون، آن را «مفید» توصیف کرد.

آنچه از روند این مذاکرات به بیرون درز کرد، این است که مذاکرات پیچیده، اما رو به جلو بوده است و روی نگارش مقدمه پیش‌نویس توافق‌نامه متمرکز شده است. در همین ارتباط عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه فضای خوبی وجود دارد، گفت: «بحث‌ها در فضای حسن‌نیت انجام می‌شود، اما بسیار سخت و خیلی کُند پیش می‌رود.» به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم هسته‌ای ایران پنج شنبه شب در جمع خبرنگاران درباره گفت‌وگوهای صورت گرفته، عنوان کرد که مذاکرات خوب و سخت است. او با بیان اینکه فضای خوبی وجود دارد، گفت: «بحث‌ها در یک فضای حسن‌نیت انجام می‌شود، ولی بسیار سخت است و خیلی کُند پیش‌ می‌رود.» همچنین سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در دومین روز مذاکرات ایران و۱+۵ کارهای زیادی انجام دادیم، گفت: «نمی‌توانم جزئیات مذاکرات را به شما بدهم؛ ولی می‌توانم بگویم در این روز بسیار سخت کار کردیم و فکر می‌کنم مذاکرات روز پنج‌شنبه بسیار مفید بود.» «مایکل مان» در حاشیه دومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ، درباره ارزیابی او از روند مذاکرات در دو روز گذشته، افزود: «مذاکرات در یک فضای حرفه‌ای برگزار شد.» او افزود: «همان طور که در نخستین روز مذاکرات گفتم، عزم راسخ داریم که کار مفیدی انجام دهیم تا به توافق سازنده دست یابیم. هیچ‌کس انتظار ندارد که در این هفته، توافقی حاصل شود؛ ولی سعی کردیم که روی این موضوع تمرکز داشته باشیم که چه عناصری می‌توانند یک توافق احتمالی را شکل دهند.» پیشتر ظریف درباره تاریخ دور بعدی مذاکرات گفت که تا پایان تیرماه سه دور مذاکرات دیگر میان ایران و ۱+۵ پیش‌بینی شده است. موارد اختلاف میان طرفین هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما با این وجود خبرگزاری رویترز از قول مقامات ایرانی و غربی نوشت که مساله تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی اورانیوم و میزان اورانیوم ذخیره شده، مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف در این دور مذاکرات بوده است.

واشنگتن: مذاکره ‌با ایران بسته‌ای‌چندموضوعی است

پس از آنکه مذاکره‌کنندگان دوطرف روند گفت‌وگوها را سخت و پیچیده دانستند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مجموعه‌ای از چند موضوع با هم مورد بحث قرار می‌گیرند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره مباحث مورد بحث در این مذاکرات گفت قرار نیست این مذاکرات به صورت علنی انجام شوند و این چیزی است که از ابتدا اعلام شده است.‌ هارف، به‌رغم این گفت که می‌تواند این را بگوید که هدفی که در حال حاضر ۶ کشور مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌دنبال آن هستند جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است. موضوعی که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در سفر به سرزمین‌های اشغالی نیز به آن اشاره کرد و گفت که آمریکا نخواهد گذاشت ایران به جنگ افزار اتمی دست یابد. پیش از این، یک مقام ارشد آمریکا در وین، مساله موشک‌های بالستیک ایران را جزو مسائل مورد بحث در مذاکرات وین دانسته بود؛ اما ظریف روز سه‌شنبه پس از گفت‌وگو با اشتون گفت: «من به شما اطمینان می‌دهم که بحث امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود.»

ریابکوف: فضای مذاکرات متغیر است

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین گفت: «در این دور از مذاکرات جو حاکم متغیر است. تلاش‌های جدی برای نوشتن پیش‌نویس در برخی ابعاد انجام می‌شود، اما نکته اصلی این است که پارامترهای توافق آینده به طور فشرده مورد بحث قرار گرفته است؛ اما هنوز مباحث بسیاری باقی مانده است. منطق مذاکرات به این شکل است که اگر طرف‌های درگیر در مذاکرات با مشکلات جدی روبه‌رو شوند، کار روی متن توافق به صورت اتوماتیک کندتر می‌شود.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ریابکوف ادامه داد: «همه به‌دنبال یافتن راهی برای برون‌رفت از این فضا هستند؛ زیرا همه می‌دانند که زمان می‌گذرد و مشکلات ممکن است باعث شود که مذاکرات در این گام بماند.»

مقاومت تیم هسته ای در برابر زیاده خواهی ها

یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین تاکید کرد؛ غرب باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود در صحنه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، او افزود: البته بروز اختلاف‌نظر در مذاکرات به‌ویژه در موضوع مهمی چون بحث هسته‌ای امری طبیعی تلقی می‌شود، اما به نظر می‌رسید با توجه به تحولات اخیر، غربی‌ها به درجه‌ای از واقع‌بینی رسیده باشند که ظاهرا هنوز این موضوع تحقق نیافته است.

او افزود: البته هنوز برای طرف‌های غربی فرصت برای ورود به عرصه واقع‌بینی و جود دارد. این مقام آگاه همچنین اعداد و ارقام مطرح‌شده از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص موضوعات هسته‌ای ایران را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست که فاقد صحت و اعتبار است.