دنیای اقتصاد: بازارهای ارز و سهام پس از التهابات روز شنبه، روز گذشته را با وضعیت نسبتا متعادل‌تری پشت سرگذاشتند. در شروع هفته و با انتشار برخی از اخبار دیپلماتیک، شاخص بورس ۷۱۵ واحد پایین آمد و نرخ ارز نیز از ۳۳۰۰ تومان گذاشت؛ اما با تعدیل شاخص‌های قیمتی این بازارها در روز گذشته، به نظر می‌رسد که نوسان‌های روز شنبه تحت‌تاثیر عوامل روانی بوده و بازارها گرایش بیشتری به ثبات پیدا کرده‌اند. بازار سهام متعادل شد

بورس؛ خالی از هیجانات سیاسی

خودرویی‌ها دوباره لیدر شدند

گروه بورس، محبوبه مغانی: روز گذشته ۷۹۲ میلیون و ۸۸۵ هزار سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۰۵ میلیارد و ۵۹۲ میلیون ریال در ۶۳۰ هزار و ۵۰۱ دفعه معاملاتی رشد ۸۵ واحدی را برای شاخص بورس رقم زد. بر این اساس ثبت رقم ۷۶ هزار و ۹۸۷ واحدی شاخص بازدهی ۱۱/۰ درصدی را برای بورس تهران به همراه داشت.

در حالی روز گذشته قبل از شروع بازار سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با صف‌های فروش مواجه بودند که انجام معاملات بلوکی در نمادهای این گروه منجر شد تا سهام آنها با اقبال بازار مواجه شود.

روز گذشته ۸۸ میلیون سهم از سهام سایپا که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری رنا و در وثیقه بانک‌ملی بود، در ازای تسویه مطالبات این بلوک به بانک ملی واگذار شد.

انجام این معاملات بلوکی سایپا و ایران‌خودرو باعث شد حق‌تقدم ایران‌خودرو و سهام سرمایه‌گذاری رنا و سایپا با اقبال بازار مواجه شوند. اگرچه در این میان برخی از فعالان بازار توجه به سهام خودرویی را ناشی از شایعه برگزاری جلسه شورای رقابت و توافقات صورت گرفته میان خودروسازان، مسوولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسی و کیفیت و شورای رقابت در رابطه با افزایش قیمت‌ها نسبت می‌دهند.

این خبر عصر روز گذشته توسط برخی خودروسازان تکذیب شد اما اثر خود را بر بورس گذاشت.

بانک مرکزی نرخ تورم‌بخشی خودروها را ۳۴درصد اعلام کرده است. در واقع این نرخ مربوط به خودروهایی است که توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شوند.

در حال حاضر صنعت خودرو از ارزش بازار ۱۱۴ هزار و ۷۲۸ میلیارد و ۹۰۵ میلیونی ریالی بر خوردار است. در پی معاملات دیروز در صنعت خودرو ۴۴۹ میلیون و ۵۶۹ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۱۹۵ میلیارد و ۲۴۳ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا بر این اساس روز گذشته این صنعت از بازده ۴۸/۲ درصدی برخوردار شود.

حساسیت مذاکرات هسته‌ای را با بورس عجین نکنیم

مدیرعامل شرکت سینافرآیند نیرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان این مطلب که شرایط بازار با توجه به نزدیکی فصل مجامع و امیدواری به نتیجه مذاکرات در بلندمدت نمی‌تواند با کاهش زیادی همراه شود، اینگونه استدلال کرد که از یک سو شفافیت عملکرد شرکت‌های بورس همزمان با فصل مجامع و همچنین گزارش‌ها و برنامه‌های آتی این شرکت‌ها، باعث امیدواری سهامداران در این مقطع می‌شود و از سوی دیگر روند مذاکرات میان ایران و ۱+۵ به گونه‌ای است که نمی‌توان گشایش آنی از مذاکرات انتظار داشت.

وی معتقد است: اما با توجه به اراده طرفین برای حل و فصل مشکلات موجود قطعا پیشرفت در ماه‌های آتی را شاهد خواهیم بود.

ابراهیم نوایی بر این اساس به سهامداران و فعالان بازار سرمایه توصیه کرد: شاید بهتر باشد حساسیت این مذاکرات را با روند بورس عجین نکنیم، تا آسیب کمتری به بازار وارد شده و به عبارتی در این خصوص واکسینه شویم. به گفته وی این مسائل با مذاکرات شش ماه تا یک سال پایان نمی‌یابد لذا بهتر است بازار حرکت خود را با این مذاکرات گره نزند.

وی با اشاره به روند بازار در سال‌های قبل یادآور شد: این روند نشان داده شرکت‌های اثرپذیر از تحریم در این شرایط دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری از سایر شرکت‌ها هستند، هرچند شرکت‌های صادراتی در هر شرایطی ثابت کرده‌اند که می‌توانند جور نوسانات بازار را به دوش کشند.

مدیرعامل شرکت سینافرآیند نیرو ادامه داد: صنایع قابل سرمایه‌گذاری در این خصوص می‌توانند از گروهی انتخاب شوند که با افزایش احتمالی صادرات با رونق همراه شده و از طرفی نیاز کمتری به واردات مواد اولیه و ارتباط با فروشندگان خارجی داشته باشند. وی از صنایع پترو پالایش، معدنی و فولاد، تجهیزاتی (به دلیل افزایش فعالیت‌های اقتصادی در آینده و عبور از شرایط رکود) به عنوان صنایعی نام برد که می‌توانند با کاهش تنش‌های مذاکرات و اصلاح روند بازار در خردادماه فعالیتی منطقی و مثبت داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در این میان خواستار توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه به این نکته شد که شرایط بازار از التهاب دوران تحریم و همچنین تهدیدات سال‌های گذشته فاصله گرفته است و لزومی برای نگرانی و هجوم برای فروش به هر قیمتی از سوی سرمایه‌گذاران منطقی نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه بوده، آغاز کرده و ریسک این تحول در فروردین‌ماه و حتی ماه گذشته بر بورس سایه انداخته بود، دیگر حاشیه‌ای بر بازار ندارد.

مدیرعامل شرکت سینافرآیند نیرو در نهایت این‌گونه جمع‌بندی کرد: انتظار بر این است که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با لحاظ شرایط روز اقتصاد کشور و محاسبه جمیع جهات ریسک‌های سرمایه‌گذاری به بازار توجه کرده و از رفتار احساسی و غیر منطقی درخصوص اخبار و گزارش‌هایی که تاثیر مقطعی بر روند بازار می‌گذارند، دوری گزیده و اجازه دهند روند منطقی بر بازار حاکم شود.

لزوم هدایت نقدینگی به بازار سرمایه

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری گروه مسکن نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اشاره به تاثیر‌پذیری بازار سرمایه تنها به واسطه چند روز از مذاکرات هسته‌ای، ابراز کرد: پس از افت چند درصدی قیمت‌ها بار دیگر بازار حالت ثبات پیدا کرده و سرمایه‌گذاران بر اساس عملکرد مالی شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی که در مجموع دلیل منفی شدن بازار را تنها مربوط به مذاکرات هسته‌ای نمی‌داند، به ماه‌های گذشته اشاره کرد که در آن روزها به‌رغم فضای مثبت حاکم بر روابط سیاسی، بازار به شدت منفی بوده است.

مهدی شهریاری ادامه داد: بر این اساس به نظرمی‌رسد تاثیرگذارترین عامل بر تحولات بازار سرمایه، نقدینگی و هدایت آن به سمت بازار سرمایه است و دولت در جهت تحقق برنامه کنترل تورم باید دست به اقداماتی بزند که منجر به هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه شود. وی به توجه بازار به برخی صنایع قبل از انجام دور اخیر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد که پس از پایان مذاکرات و فضای روانی ایجاد شده به علت بی‌نتیجه بودن مذاکرات تمام بازار تحت تاثیر قرار گرفته و با افت قیمت سهام در تمام صنایع مواجه شدیم. مدیر سرمایه‌گذاری «ثمسکن» ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در مرحله بعد صنایعی که ارز محور هستند با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی در کوتاه‌مدت با رشد ارزش سهام مواجه شوند. صنایعی چون پتروشیمی، معادن و در مرحله بعدی صنایعی که از ریسک پایین در قبال تحولات هسته‌ای برخوردار هستند همچون ساختمان و صنعت خدمات پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت از رشد سهام برخوردار شوند. وی اضافه کرد: اما در صورت عدم توافق هسته‌ای، افزایش تحریم‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی در قبال این پدیده از سوی دولت کل بازار با افت مواجه خواهد شد. شهریاری تصریح کرد: با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع، تقسیم سود و افزایش سود سال‌های آتی شرکت‌ها از یک طرف و اقدامات عملی دولت در زمینه‌های اقتصادی از جمله برنامه‌ریزی برای منابع دریافتی از وجوه طرح هدفمندی از طرف دیگر می‌تواند موجب بهبود نسبی بازار شود.

اما در ادامه معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، دامپروری مگسال، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، داروسازی ابوریحان، سیمان فارس نو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و خدمات انفورماتیک جهت مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شدند.

از سوی دیگر فولاد صبانور، به عنوان اولین شرکت انتقالی از فرابورس به بورس در سال جاری با سرمایه ۱۰۳ میلیارد تومانی به عنوان چهارصدو‌هشتاد‌و‌چهارمین شرکت بورسی به تابلوی بورس منتقل شد. سهام این شرکت بعد از انتقال به بورس تهران به قیمت ۱۴۶۲ تومان کشف قیمت شد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه کرد. پس از این انتقال، این شرکت در نظر دارد سرمایه‌ خود را در دو مرحله به ۳۱۰ میلیارد تومان افزایش دهد. همچنین سازمان خصوصی سازی با انتشار آگهی اعلام کرده است که بلوک ۳۴/۱ درصدی سهام بانک صادرات را که شامل ۷۷۶ میلیون و ۱۱۴ هزار سهم می‌شود، به فروش می‌رساند. قیمت هر سهم این بلوک به قیمت تابلوی بورس در روز قبل از عرضه به شرط آنکه از ۱۰۰۰ ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. این عرضه ۱۸ خرداد در بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد. همچنین مبلغ سپرده شرکت در این مزایده ۲۳ میلیارد و ۲۸۳ میلیون و ۴۲۰ هزار ریال برآورده شده است و خریدار باید ۵۰ درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و بقیه را به صورت قسطی تا یکسال بپردازد.

مطلب بیشتر را در صفحه بانک و بیمه (13) بخوانید

تخلیه هیجان در بازارها؟

تخلیه هیجان در بازارها؟