رشد 20درصدی پروژه‌ها پیش‌ شرط اعطای تسهیلات

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران، با توجه به قلت فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه بسیار است و بودجه‌ها اندک؛‌ از این رو کمبود منابع مالی و سرمایه‌ها و تقاضای بسیار ایجاب می‌کند اولویت‌گذاری در تخصیص این منابع صورت گیرد.‌ برگزاری همایشی با عنوان «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های قلب ایران» کوششی از جانب اتاق بازرگانی، ‌صنایع و معادن و کشاورزی یاسوج بود تا با معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان، اعضای اتاق بازرگانی، تورگردانان و راهنمایان تور و مدیران آژانس‌های گردشگری را قانع کنند تا استان کهکیلویه و بویراحمد را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انتخاب کنند.

سود ۱۲ تا ۱۶ درصدی به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد

معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش با تقسیم سرمایه‌گذاری در ایران به چهار گونه گفت: سرمایه‌گذاری انسانی یکی از این گونه‌ها است که برای توسعه به آن نیاز داریم و در ایران از این جهت با مشکلی مواجه نیستیم.

سعید شیرکوند سرمایه فیزیکی را دومین مدل سرمایه‌گذاری دانست و افزود: با وجود منابع طبیعی، دسترسی و جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار در ایران ما از این جهت نیز محدودیتی نداریم، اما زمانی که به سومین نوع سرمایه‌گذاری که سرمایه اقتصادی است می‌رسیم مشکلات و محدودیت‌ها روی خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان این مطلب که ما در دوره ماقبل توسعه‌یافتگی هستیم، اظهار کرد: بر اساس ادبیات مالی کشورها به سه دسته بانک‌محور، سرمایه‌محور و تلفیقی از این دو گونه تقسیم می‌شوند و ما همچنان در دوره بانک‌محوری به سر می‌بریم.

معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: همه سرمایه‌گذاران در ایران انتظار دارند در کنار مبلغ مشخصی که خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند مبلغی را نیز از بانک وام بگیرند که نشان‌دهنده رویه بانک‌محوری در کشور ماست.

شیرکوند با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه و تخصیص ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به صنعت و کشاورزی گفت: خوشبختانه ما در شهریور این مصوبه را گرفتیم که گردشگری نیز جزو صنعت قلمداد شود و سرمایه‌گذاران همچنین بتوانند از مصوبه مناطق محروم نیز استفاده کنند.

وی قید لفظ گردشگری در کنار صنعت و کشاورزی در بودجه سال ۹۳ را از دیگر دستاوردهای این حوزه عنوان و اضافه کرد: ما با صندوق توسعه ملی این توافق را انجام دادیم که سرمایه‌گذاران بتوانند از هر بانکی که تمایل داشته باشند این سرمایه‌ها را تامین و از آن در راستای رونق صنعت گردشگری ایران بهره بگیرند.

معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نرخ سود این وام‌ها را ۱۶ درصد دانست و افزود: در مناطق محروم این سود ۴ درصد کمتر خواهد بود، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند بازه ۱۲ تا ۱۶ درصدی را برای سود وام‌های خود در نظر بگیرند.

شیرکوند درباره شرایط اعطای وام به این پروژه‌ها گفت: اهلیت سرمایه‌گذار، قدرت بازگشت مالی پروژه، فقدان بدهی معوقه به سیستم بانکی، توانایی در پرداخت وثیقه‌ها و پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه پیش از اعطای وام از جمله این شروط است.

وی ادامه داد: رقم ۸۰ هزار میلیاردی معوقه‌های بانکی به‌دلیل پول‌هایی است که به افراد فاقد اهلیت و فاقد توانایی در پرداخت وثیقه‌ها پرداخت شده است. از این رو تا زمانی که مطمئن به اجرای کامل پروژه نباشیم نمی‌توانیم تسهیلاتی را به آن اختصاص دهیم. معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آخرین مدل سرمایه‌گذاری را سرمایه اجتماعی دانست و اظهار کرد: در این زمینه ما روندی نزولی داشته‌ و نیاز به تغییر نگرش داریم به این ترتیب که شرایط پذیرش عمومی را مهیا کنیم.

وی درباره چشم‌انداز و نقشه‌راه حوزه گردشگری در ایران نیز در همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های قلب ایران» گفت: در این حوزه نقشه‌ راه ترسیم شده اما قوانینی نیز همچنان وجود دارد که زنگ زده و نیاز به روغن‌کاری دارند. شیرکوند تصریح کرد: در کشور ما نزدیک به ۱۱۷۰ منطقه ویژه وجود دارد که مصوبه هیات وزیران را دارند و چنانچه سرمایه‌گذاری بخواهد در این مناطق سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از سازمان ما موافقت‌نامه اصولی برای گرفتن زمین از منابع طبیعی، وزارت مسکن و شهرسازی یا امور اراضی را بگیرد.

وی کمبود مجتمع‌های بین‌راهی را از معضلات گردشگری ایران دانست و ادامه داد: طبق قانون اگر سرمایه‌گذاری بخواهد در حاشیه بزرگراه‌ها و جاده‌ها تاسیساتی را ایجاد کند، زیرمجموعه‌های دولتی زمین را در اختیار آنها گذاشته و سازمان پایانه‌ها نیز موظف است راه دسترسی را به آنها بدهد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرها نیز تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری و شورای شهر تهران کسانی که اقدام به ساخت هتل در این شهر کنند ۶۰ درصد جواز ساخت را نمی‌دهد و ۴۰ درصد بقیه را نیز پس از بهره‌برداری پرداخت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این رویه در شهرهای دیگر ایران نیز اجرا شود و افزود: این تاسیسات عمومی بوده و منفعت آنها نیز در نهایت به جیب مردم می‌رود و از این جهت باید برای رونق آنها حمایت لازم به عمل آید.

نگاه حیاط خلوتی، آفت گردشگری

نایب رئیس اتاق ایران نیز در همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های قلب ایران» گفت: ما تاکنون گردشگری را به عنوان یک صنعت قلمداد نکرده و برنامه‌ای برای آن نداشته‌ایم. محسن جلال‌پور همچنین نگاه به گردشگری را نگاهی حیاط خلوتی در دوره‌هایی خواند و افزود: ما ملاحظه می‌کنیم در شرایط کنونی با ایجاد فضای بین‌المللی مناسب این صنعت چه توانی برای جهش دارد.

وی همچنین از دولت خواست که به جای پرداختن به جزئیات نگاهی علمی به مجموعه گردشگری داشته باشد و تصریح کرد: ایجاد فضای بین‌المللی مناسب، ورود دولت به سیاست‌گذاری به جای جزئی‌نگری و فراهم کردن زنجیره پشتیبان از جمله اقداماتی است که باید در حوزه گردشگری صورت گیرد.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین در سخنانش سرمایه‌گذاری مشترک را یکی از راهکارهای ایجاد زیرساخت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه ما باید با کشورهای دیگر ارتباط داشته و با در نظر گرفتن مواردی نظیر اقامت، جاذبه گردشگری، تردد و تبلیغات، زنجیره گردشگری را صفر تا صدی دیده و برای رونق آن بکوشیم.

رونق صنایع دستی در گرو گردشگری

جبار کیایی‌پور رئیس اتاق یاسوج نیز راهکار رفع فقر، رونق اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار را در استان کهکیلویه و بویراحمد گردشگری دانست و گفت: این صنعت موجب رونق و معرفی صنایع زنان روستایی، حفاظت از طبیعت و در نهایت رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

بازپرداخت وام‌ها با دو سال تاخیر

استاندار کهکیلویه و بویراحمد از دیگر سخنرانان این همایش بود که در سخنانش گردشگری را به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادهای جدید برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کشورها اقتصادشان بر پایه این صنعت است و چابک، مطمئن و کم سرمایه‌بر بودن آن توانسته است راه‌ میانبری برای آنها برای دستیابی به توسعه اقتصادی باشد.

سید موسی خادمی برون‌نگر بودن را ضعف صنعت گردشگری دانست و افزود: این ویژگی سبب شده است بروز ناامنی و جهت‌گیری‌های سیاسی این صنعت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

وی همچنین در سخنان خود از وام ۱۲ درصدی برای سرمایه‌گذاری در استان کهکیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: بازپرداخت این وام‌ها نسبت به سایر شهرها ۲ سال بیشتر است.

تحرک اقتصادی همراه با حفظ محیط‌زیست

مسعود گل‌شیرازی، رئیس کمیسیون گردشگری منطقه ۴ نیز در ادامه سخنان خادمی درباره سهم بخش‌های مختلف گفت: جاذبه‌های گردشگری ۸ درصد، آموزش ۷ درصد، حمل‌ونقل ۱۱درصد، اقامتگاه ۱۴ درصد، غذا و نوشیدنی ۱۰درصد و کارگاه‌های تولیدی و خرده‌فروشی ۴۰درصد از گردشگری تاثیر می‌پذیرند. وی چنین آماری را نشان‌دهنده نقش بالای گردشگری در اقتصاد استان کهکیلویه و بویراحمد دانست و افزود: این صنعت می‌تواند پایداری و تحرک اقتصادی را به دنبال داشته و در کنار آن ارتقای وضعیت محیط‌زیست را نیز به دنبال داشته باشد.

همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های قلب ایران» در حالی پایان یافت که تقریبا همه شرکت‌کنندگان اذعان داشتند استان کهکیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های بالا در حوزه گردشگری به‌ویژه طبیعت‌گردی است. اما بخش بزرگ کار همچنان باقی است و آن توجیه‌پذیری اقتصادی این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران است،‌ این امر با توجه به نزدیکی کهکیلویه و بویراحمد به شیراز، یزد و اصفهان به عنوان قطب‌های گردشگری کشور چندان دشوار نخواهد بود، به‌ویژه آنکه این استان می‌تواند مکملی در کنار گردشگری فرهنگی این استان‌ها قلمداد شود.

Fateme.babakhani60@gmail.com