حدیث موسوی: بازار فولاد در شرایطی پس از چند روز تعطیلی فعالیت دوباره خود را آغاز کرد که اغلب عرضه‌کننده‌های مقاطع و شمش در این روز از اعلام قیمت خودداری کرده یا محصولات تولیدی را در همان محدوده نرخ‌های روز سه‌شنبه هفته قبل اعلام کردند. این رویکرد قیمتی عرضه‌کننده‌ها از آنجا ناشی شد که سمت تقاضا کشش چندانی به معاملات از خود نشان نداد و تا پایان ساعات کاری بازار فولاد، جز خرید و فروش‌هایی محدود و جزئی معامله سنگینی در کارنامه روزانه آهن‌فروشان ثبت نشد.

نگاهی به روند معاملات انواع محصولات فولادی در طول هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که تقاضای سفته بازی با توجه به کاهش متوسط قیمت آهن‌آلات کمی جذابیت پیدا کرده اما به این دلیل که کماکان احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد اغلب سفته بازها هنوز از خرید خودداری می‌کنند که به این جهت تقاضای سفته بازی به نسبت سال های قبل کاهش محسوسی پیدا کرده است. در تقاضای فیزیکی محصولات فولادی نیز با توجه به زمان تقاضای فصلی در ساخت‌و‌سازهای مسکونی به تبع روزهای گرم سال به طور قطع نیازهای مصرفی متقاضیان تحریک شده، اما به دلیل رکود فراگیری که در معاملات مسکن وجود دارد، به نظر می‌رسد بهبود حجم معاملات در حدی نیست که بتوان انتظار خروج صنعت فولاد از رکود ماه‌های اخیر را داشت.

از سوی دیگر تقاضای رسمی در بورس کالا هم در طول هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است. یکی از دلایل عمده برای افت قابل توجه حجم معاملات نقد و سلف محصولات فولادی در بورس کالا چشم‌انداز ضعیف تقاضا در صنایع فولادبر و رکود حال حاضر بازار است، اما به این دلیل که قیمت‌های پیشنهادی در بورس با قیمت‌های بازار آزاد تفاوت معناداری دارد از این جهت هم حجم معاملات در بورس تحت فشار قرار گرفته و به نسبت ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.

در این میان با توجه به اینکه زمان زیادی به آغاز ماه رمضان - که از آن به فصل استراحت فعالیت‌های ساختمانی نیز تعبیر می‌شود- باقی نمانده، به نظر می‌رسد در این دوره تقاضا باید به نسبت گذشته تاحدودی فعال‌تر شود.