آمریکا با مرد نامرئی می‌آید
دنیای اقتصاد: در آستانه مذاکرات حساس، دشوار و سرنوشت‌ساز هسته‌ای در شهر وین اتریش، امروز مقامات بلند‌پایه ایران و آمریکا، در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند؛ گفت‌وگوهایی که به گفته عباس عراقچی، عضو بلندپایه تیم مذاکرات هسته‌ای با محوریت لغو تحریم‌ها‌ علیه ایران برگزار خواهد شد و خانم هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور خواهد داشت. اما موضوعی که این نشست را بیش از پیش در کانون توجهات قرار داده‌است، حضور ویلیام برنز، دپیلمات کهنه‌کار آمریکایی و معاون وزیر امور خارجه ایالات‌متحده است. برنز قرار است به همراه وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون، رئیس‌جمهوری این کشور در ژنو با مقامات ایرانی مذاکره کند. حضور برنز در مذاکرات از این رو اهمیت دارد که از او به عنوان «مرد پنهان» و نامرئی مذاکرات میان تهران و واشنگتن در سال‌های اخیر و همچنین مسوول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا یاد می‌شود. این دیپلمات کهنه‌کار که قرار است در ماه اکتبر بازنشسته شود، مورد وثوق هر دو حزب اصلی آمریکا است و حضورش در ژنو می‌تواند نشان‌دهنده عزم کاخ سفید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای باشد. عراقچی: هیچ موضوعی غیر از هسته‎ای در ژنو مطرح نمی‎شود
گفت‌وگوی تهران و واشنگتن برای لغو تحریم‏ها


گروه دیپلماسی: دیپلما‌ت‌های کلیدی ایرانی و آمریکایی امروز راهی ژنو خواهند شد تا پیش از آغاز رسمی مذاکرات در تاریخ ۲۶ تا ۲۹ خرداد دیداری دوجانبه داشته باشند. دیداری که به گفته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای ایران، فقط به مباحث هسته‎ای اختصاص خواهد داشت.
اهمیت این دیدار از آنجا مشخص می‎شود که ریاست هیات آمریکایی را ویلیام برنز، نفر دوم وزارت خارجه آمریکا و جانشین جان کری برعهده دارد. بسیاری از تحلیلگران، حضور برنز را که از کارشناسان خبره و آشنا به مسائل ایران به‌ویژه موضوع هسته‌ای است نشان‌دهنده جدیت و اراده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون نیز در مذاکرات جاری با هیات آمریکایی حضور دارد. همچنین در آستانه برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی، آسوشیتدپرس در یادداشتی می‎نویسد: «آمریکا دیپلمات‌های کلیدی خود را با امید به پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با تهران به ژنو می‌فرستد.» کارشناسان معتقدند برگزاری دیدارهای دوجانبه و حضور برنز، بیانگر آن است که مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساس و نهایی خود نزدیک شده است. عباس عراقچی نیز درباره علت برگزاری این مذاکرات دوجانبه می‎گوید: «مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد، چون ایده‌های مختلفی وجود دارد. مذاکرات دوجانبه قبل و بعد از گفت‌وگوها رایج بوده است و همواره وجود داشته و در حاشیه جلسات یا قبل و بعد از آن برگزار شده است. البته ما با روسیه و چین به‌طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به پکن و مسکو رفته‌ایم یا آنها آمده‌اند.» او همچنین گفت احتمالا دیداری نیز با همتایان اروپایی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در رم برگزار می‌شود.
معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تاکنون مذاکره دوجانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت‌وگو با ۱+۵ انجام شده است، تاکید کرد: «این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده مشورت جداگانه خواهیم داشت. بیشتر تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو ۱+۵ در آن دخالتی نداشته‌اند. هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‎ای در مذاکرات ایران و ۱+۵ چه به صورت جمعی و چه به صورت دوجانبه موضوع مذاکره نیست. ازجمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود بحث تحریم‌ها است که باید برداشته شود.»
عراقچی ادامه داد: «نشست امروز با آمریکایی‌ها سه‌جانبه است و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه حضور خواهند داشت.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران که با شبکه خبر سیما سخن می‎گفت، درباره سطح هیات آمریکایی با توجه به حضور چهره‌های جدید در تیم مذاکره‌کننده آمریکا گفت: «دراین باره تفسیری نمی‌کنم، آقای برنز سابقه چنین مذاکراتی را دارد و به هر دلیلی در این مقطع تصمیم‌گیری شده که ایشان در مذاکرات حضور یابد. او در ژنو نقش موثری داشت و امیدواریم حضورش مثبت باشد. از ایران نیز بنده و آقای روانچی، معاون اروپا و آمریکا مسوولیت هیات را به‌عهده داریم.» عراقچی همچنین با بیان اینکه هیات ایرانی قرار است چهارشنبه و پنج‌شنبه برای شرکت در اجلاس خلع سلاح به رم سفر کند، گفت: «در ایتالیا با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود نیز برای انجام مذاکرات دوجانبه تصمیم‌گیری کرده‎ایم و احتمال دارد که با همتایان خود از چند کشور اروپایی عضو 1+5 نیز مذاکرات دو جانبه‎ای داشته باشیم، یا اینکه ممکن است همتایان من تا قبل از مذاکرات ایران و 1+5 در 26 خردادماه به تهران سفر کنند و این مذاکرات انجام شود، تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرات 26 خرداد شرکت کنیم.» او در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحولات اوکراین بر مذاکرات ایران و 1+5 گفت: «در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل هیچ چیز نیست که بر وقایع دیگر تاثیر نگذارد. هم تلاش روسیه و هم تلاش ما این بوده که مسائل دیگر از جمله اوکراین تاثیری بر مذاکرات نگذارد.»


اسامی مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا
از دیگر سو، یک عضو هیات مذاکره‌کننده ایران اسامی هیات ایرانی مذاکره‌کننده با آمریکا در ژنو را اعلام کرد. او به «ایسنا» می‎گوید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه، حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه و سرپرست هیات کارشناسی و فنی ایران در گفت‌وگو با 1+5، پژمان رحیمیان از کارشناسان سازمان انرژی اتمی و داوود محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با 1+5، هیات ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه‌ آمریکا نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور نام برخی از مقامات شرکت‌کننده در دیدارهای هفته جاری میان ایران و آمریکا را در ژنو اعلام کرد. هیات مذاکره‌کننده آمریکایی از ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه‌، جیک‌سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور، بروک امدرسون معاون سابق نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل، جیم تیم بی‌مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل شده است. رویترز درباره حضور دیپلمات‏های ارشد آمریکایی در مذاکرات نوشت: «به نظر می‌آید این تلاشی باشد برای شکست بن‌بست مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه‌ هسته‌ای تهران.» یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: «برای اینکه بتوانیم به‌طور واقعی بفهمیم آیا می‌توانیم راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه‌ هسته‌ای ایران بیابیم، لازم است که درگیر یک دیپلماسی کاملا فعال و بسیار جسورانه شویم.» همچنین قرار است مقامات ایرانی پس از دیدار با آمریکایی‌ها با مذاکره‌کنندگان روسیه در رم دیدار کنند.


تداوم تحریم‌ها موجب تعمیق بدبینی‌ نسبت به غرب می‌شود
از دیگر سو محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با خانم حلیمه یعقوب، رئیس مجلس سنگاپور که در راس هیاتی پارلمانی به تهران سفر کرده است، با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی ابراز اطمینان کرد با رفع برخی محدودیت‎های موجود، شاهد جهش در همکاری‏ها و مبادلات اقتصادی و بازرگانی در عرصه خارجی خواهیم بود و ایران و سنگاپور با توجه به ظرفیت‎ها و توانمندی‏های خوب اقتصادی می‎توانند همکاری‏های خوبی در این عرصه داشته باشند. در ادامه وزیر امورخارجه با بیان اینکه ناکارآمدی تحریم‎ها علیه ایران امروز برای همه ثابت شده است، گفت: «تداوم محدودیت‏های ناشی از تحریم‏های ضدانسانی تنها موجب تعمیق بدبینی و نگرش منفی مردم ایران نسبت به غرب می‏شود.» ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که در نتیجه آن بخشی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور به حالت تعلیق در آمده است. قرار است دور بعدی این مذاکرات 26 تا 29 خرداد در وین پایتخت اتریش برگزار شود، اما ممکن است مدت زمان توافق اولیه این کشورها برای 6 ماه دیگر تمدید شود. مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا در حالی برگزار می‌شود که این کشورها به ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی به توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای تهران نزدیک می‌شوند.

«مرد نامرئی» مذاکرات در رایزنی‌های اتمی ژنو

ویلیام جی برنز دیپلمات باسابقه و معاون وزیر خارجه آمریکا که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نقش مهمی داشته‌، قرار است طی امروز و فردا به همراه وندی شرمن و جیک‌سالیوان در ژنو سوئیس با عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مذاکره کند؛ او در اکتبر سال جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.
روزنامه نیویورک‌تایمز، انتخاب جایگزین او را در ماه اکتبر، مرتبط به ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی دانسته است.
جی برنز، سال‌ها سفیر آمریکا در اردن و روسیه بوده و در سال ۲۰۰۸ طی دوران ریاست جمهوری جورج بوش، ماموریت یافت تا با مقام‌های ایران در سوئیس دیدارکند. او در دولت باراک اوباما هم از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات میان تهران و واشنگتن بوده است و به ادعای نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۳ با مقام‌های ایرانی در کشور عمان دیدار و گفت‌وگو کرده است. گفت‌وگوهایی که پیش زمینه
از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 شد و برای نخستین بار به دیدار وزرای خارجه دوکشور پس از بیش از سه دهه قطع روابط دیپلماتیک انجامید.
برنز دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد است و از ژوئیه ۲۰۱۱ به عنوان فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند. او چند ماه پیش به کره‌شمالی توصیه کرد، در مورد برنامه هسته‌ای خود، ایران را الگو قرار دهد و با کشورهای غربی به‌طور جدی وارد مذاکره شود. معاون وزیر خارجه آمریکا دی ماه سال گذشته در خصوص تیم هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با المانیتور گفت که تیم ایرانی به شدت متبحر، حرفه‌ای و سرسخت است و در موضوع منافع ملی ایران مصمم عمل می‌کند. اهمیت ویلیام برنز برای اوباما تنها به خاطر واسطه‌گری او در گفت‌وگو با مقامات ایرانی نیست، بلکه او به‌دلیل رابطه قوی‌ای که با دموکرات‌ها و محافظه‌کاران آمریکایی دارد، مورد توجه اوباما و کاخ سفید است. پیش‌بینی می‌شود، آنتونی بلینکن، مشاور امنیت ملی اوباما یا وندی شرمن معاون وزیر خارجه که اکنون نیز گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کند، برای جایگزینی او پیشنهاد شوند. در آستانه برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی پیش از دور جدید مذاکرات در وین، آمریکا دیپلمات‌های کلیدی خود به رهبری ویلیام برنز را با امید به پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با تهران به ژنو می‌فرستد. ویلیام برنز، وندی شرمن و جیک‌سالیوان دیپلمات‌هایی هستند که قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با مقامات ایرانی دیدار کنند. گفته می‌شود این دیدارها با هدف شکست بن بست این مذاکرات انجام خواهد شد. برنز و سالیوان تاکنون هیچ‌گاه در مذاکرات مستقیم ایران و ۶ قدرت جهانی شرکت نداشته‌اند. از این رو یک مقام ارشد آمریکایی گفته است برای اینکه بفهمیم آیا می‌توانیم برای برنامه هسته‌ای ایران راه‌حلی دیپلماتیک بیابیم دولت آمریکا درگیر یک دیپلماسی کاملا فعال و جسورانه شده است.