دنیای اقتصاد: سه بازار ارز، سکه و بورس در دو روز گذشته تحت‌تاثیر فضای انتظاری شکل‌گرفته در حوزه سیاسی، تعیین‌موقعیت کرده‌اند و فعالان این بازارها دایره دید و فعالیت خود را متناسب با این عوامل و در قالب بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌اند. مهم‌ترین عاملی که این روزها در سناریو‌های پیش‌روی سه بازار ارز، سکه و بورس وارد شده، مذاکرات ایران با برخی طرف‌های غربی است. به‌گفته تحلیلگران، این مذاکرات که با هدف نزدیکی دیدگاه‌ها در تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای در ژنو آغاز شده، به‌دقت از سوی بازارها دیده‌بانی می‌شود. از همین‌رو نوسانات روزانه در بازار‌، تحت‌تاثیر این عامل تحلیل می‌شود و اعتقاد فعالان بر این است که واکنش آتی بازار‌ها متناسب با نتیجه اتفاقات در این مذاکرات است. کارشناسان هر سه بازار بر این نکته تاکید دارند که در وضعیت کنونی، تعیین‌کننده موقعیت بازارها در کوتاه‌مدت، انتظارات ناشی از عوامل خارج از حوزه اقتصاد است. بر همین اساس با وجود آنکه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روز یکشنبه روند کاهشی داشت و شاخص بورس نیز به مدد برخی صنایع مثبت ماند، روز دوشنبه روند معکوس شد. رفتاری که از نگاه تحلیلگران، کاملا از اخبار و اتفاقات سیاسی نشات می‌گیرد. همه بازارها در انتظار یک خبر

چشم حافظ به مذاکرات ژنو

گروه بورس، هدیه لطفی: شاخص کل بورس پس از چهار روز معاملاتی مثبت پی در پی روزگذشته با افت همراه شد و به این ترتیب همرنگ سهام اکثر شرکت‌های بورسی شد، به گونه‌ای که سهام شرکت‌های فعال در پنج صنعت خودرو، بانک، پتروشیمی، تجهیزات و فرآورده‌های نفتی نماگر بازار سرمایه را از رشد ۴۲ واحدی ساعات ابتدایی معاملات به افت ۱۱۳ واحدی تا پایان وقت معاملات رساندند.

در واقع چند روزی است روند معاملات در بازار سرمایه بسیار کسل‌کننده و بی‌رمق شده است؛ ارزش معاملات به‌طور محسوسی افت کرده و اغلب نمادهای بازار منفی و متعادل معامله می‌شوند و نکته‌ای که بسیاری از فعالان بازار را نگران می‌کند حجم پایین معاملات است.

متاسفانه بازار به‌طور محسوسی از کمبود تقاضا رنج می‌برد و کاملا مشخص است که سرمایه‌های بزرگ از بازار سرمایه کوچ کرده‌اند. خصوصا در هفته جاری شرایط به گونه‌ای بوده که می‌توان گفت عملا بازار نیمه تعطیل بوده است. مشخص نیست سرمایه پارک شده در پشت بازار چه موقع مجددا وارد بازار خواهد شد؟ اما در این میان خوشبختانه خبر مثبتی در بازارهای رقیب نیز نیست؛ بازارهای موازی نیز با روند متعادل و با ثبات به کار خود ادامه می‌دهند و این وضعیت گویای آن است که سرمایه‌های بورسی به بازارهای موازی کوچ نکرده و در واقع انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بازار نیست.

به نظر می‌رسد در پی عدم به نتیجه رسیدن دوره قبلی مذاکرات ژنو طی ماه گذشته تعلل و دوگانگی در نگرش سرمایه‌گذاران جهت انتخاب صنایع و سهم‌های پربازده ایجاد شده و سهامداران را بر سر دوراهی قرار داده است.

چراکه بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به‌طور قطع با حصول نتایج مثبت از این مذاکرات، صنایعی که بیشترین ضرر و زیان را از افزایش قیمت دلار و اعمال تحریم‌های بین‌المللی متحمل شده‌اند، بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌گیرند و برای سرمایه‌گذاری در بورس مناسب به نظر می‌رسند.

ضعف تقاضا و خرید

در این رابطه مهدی طحانی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آوای آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این موضوع اظهار کرد: بررسی آمارهای اقتصادی از قبیل نرخ تورم گویای آن است که در مجموع اقتصاد و بازار‌های سرمایه‌گذاری وضعیت ثبات و در واقع تعادلی حاکم است و بازار در انتظار خبرهای خوش از مذاکرات به سر می‌برد.

وی ادامه داد: نتایج مذاکرات دیروز می‌تواند به بهبود جلسه وین ۵ در هفته آینده منجر شده و در مجموع هر‌چه این مذاکرات مصمم‌تر و با شرایط بهتر دنبال شود، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی مطلوب‌تر شده و بازار با رونق همراه خواهد شد.

طحانی در ادامه به روند این روزهای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: رصد بازار در روزهای اخیر نشان از کاهش شدید حجم و ارزش معاملات دارد؛ در ۴ روز اخیر هر چند بازار و شاخص با روند ملایم مثبتی دنبال شد اما حجم مبادلات چندان قابل قبول نبود.

وی ادامه داد: طی معاملات دیروز حجم کل سهام دادوستد شده تنها در مبادلات یک بنگاه معاملات املاک بود نه در سطح بورس و ادامه این روند اتفاق مطلوبی نه تنها برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بلکه برای ارکان بازار نیز نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوای آگاه در ادامه به ضعف تقاضا و ضعف خرید در بازار اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی این امر نیز ضعف تقاضا و خرید است؛ وقتی خریدار مشاهده می‌کند که بعد از خرید سهامی هیچ روندی بر آن دنبال نمی‌شود و نوسانی نمی‌یابد اقدام به فروش می‌کند که تداوم این امر به افت هرچه بیشتر بازار منجر می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: روند بی ثباتی مزبور را می‌توان هر روزه در یک صنعت دنبال کرد؛ به طوری که یک روز خودرویی، قندی یا بانکی لیدر شده و با حجم بالا دادوستد می‌شود و روز بعد همین صنعت دستخوش تغییرات شده و با نوسان منفی دنبال می‌شود.

طحانی در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود تمام فراز و نشیب‌های حاکم بر بازار سرمایه، عوامل بنیادی و پتانسیل‌های موجود در شرکت‌های بورسی نشان از آینده روشن بورس چه در بلندمدت، چه میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت دارد و در واقع بازدهی مطلوبی در انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود.

در بازار چه گذشت؟

روز گذشته پس از ۴ روز متوالی، روند صعودی بازار قطع شد و افت ۱۱۳ واحدی معادل ۱۵/۰ درصدی در کارنامه شاخص به ثبت رسید تا به این ترتیب بازدهی هفته جاری به ۱۸/۰ درصد برسد و در نهایت شاخص محدوده ۷۵هزار و ۲۴۰واحدی را به ثبت رساند؛ با احتساب افت روز گذشته بازدهی خردادماه نیز معادل منفی ۲ درصد شد.

با اتمام ساعات معاملات روز گذشته شاخص بازار اول با ۶۷ واحد افت به رقم ۵۶ هزار و ۷۹ واحد رسید. همین وضعیت در شاخص بازار دوم نیز مشاهده شد؛ به‌طوری‌که شاخص این بازار با ثبت ۲۹۹ واحد کاهش عدد ۱۴۳هزار و ۴۷۵ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز گذشته به رقم ۷۵۲۴۰ واحد رسید.

در این روز ایران خودرو با ۲۵ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت و در مقابل بانک پارسیان با ۳۱ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

همان‌طور که دیروز نیز به آن اشاره شد پس از مخابرات و بانک امروز قرعه به نام گروهی دیگر درآمد؛ به گونه‌ای که حجم معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات به ویژه دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا بسیار حائز اهمیت بود.

هرچند که حجم و ارزش معاملات بورسی طی روزهای گذشته و البته دیروز چندان چنگی به دل نمی‌زد و پرحجم نبود، اما کاهش تدریجی حجم و ارزش معاملات اتفاقی است که هر روز در معاملات بورس و فرابورس رخ می‌دهد.

اما نکته دیگری که از روند معاملاتی این روزهای بورس می‌توان دریافت، روند نوسانی سهام اکثر مجموعه‌های بورسی در سیکل قیمتی آنها است، برخی سهم‌ها در فاصله حداقل تا حداکثر قیمت مجاز روزانه خود نوسان می‌کنند و این روند هر روز ادامه دارد.

براساس این گزارش، جلسه روز گذشته انجمن صنفی گروه سیمان پیرامون میزان افزایش قیمت فروش سیمان نیز لغو شد و به این ترتیب شرکت‌های سیمانی و سهامداران آن همچون خودرویی‌ها در صف انتظار تعیین افزایش قیمت فروش محصولات نشستند.

البته باید خاطر‌نشان کرد که طبق گفته دبیر انجمن گروه سیمان جلسه دیروز به دلیل پیش آمدن جلسه مهم‌تر و فوری‌تر لغو شده و جلسه بعدی طی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

در مجموع ارزش بازار در پایان معاملات روز گذشته به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسید، همچنین در مجموع دادوستد ۵۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار در ۵۰ هزار و ۳۴۸ مرتبه به ثبت رسید که ارزش ناشی از این معاملات به ۱۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که نیمی از این رقم به ارزش معاملات بلوکی پتروشیمی خارک تعلق داشت.

صفحه بانک و بیمه را هم بخوانید

دیده‌بانی «ژنو» در بازارها