دنیای اقتصاد: گفت‌وگوهای هسته‌ای دوجانبه و مستقیم هیات‌های ایران و آمریکا پس از سه دور مذاکره دو روزه در ژنو و در فضای مثبت و سازنده برگزار شد. این روند در مذاکرات دوجانبه ایران با هیات‌های فرانسه در ژنو، روسیه در رم و آلمان در تهران هم ادامه پیدا می‌کند عباس عراقچی عضو بلندپایه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پایان مذاکرات دو روزه با مقامات آمریکایی ضمن مفید دانستن رایزنی‌ها گفت که مذاکرات در فضایی مثبت برگزار شد اما دشوار بود. او همچنین اضافه کرد که اختلافات همچنان به قوت خود باقی‌است. عراقچی و آلن‌ایر در پایان دور اول نشست ژنو خبر دادند

مذاکرات مثبت و سازنده ایران و آمریکا

هارف: آمریکا بر تشدید دیپلماسی اصرار دارد

گروه دیپلماسی: دور اول گفت‌وگوهای مستقیم هیات‌های ایران و آمریکا دیروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد تا پایانی بر دو روز مذاکرات مستقیم دو کشور در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای (وین ۵) در ۲۶ خرداد باشد.

این گفت‌وگوها مقدمه‌ای بر گفت‌وگوهای هفته آینده است تا توافق ۶ ماهه ژنو را به یک معاهده جامع تبدیل کنند. عباس عراقچی، ویلیام برنز و هلگا اشمید ریاست هیات‌های ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا را در این دور از مذاکرات برعهده داشتند. در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا جلسه فنی و کارشناسی بین دو طرف نیز برگزار شد. مذاکره دوجانبه نشانه آن است که طرفین بر اهمیت توافق به عنوان گام اصلی در حل بحران هسته‌ای آگاهی دارند.

این مذاکرات پشت درهای بسته صورت گرفت، اما عراقچی معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، فضای مذاکره با هیات آمریکایی را «مثبت و سازنده» توصیف کرد. موضوع این گفت‌وگوها ارزیابی روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ و نحوه ادامه این مذاکرات بوده است.

به گزارش «ایسنا»، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که موضوع مذاکره با آمریکا بحث هسته‌ای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود، بحث برداشته شدن تحریم‌ها است. او با تاکید بر اینکه هنوز فاصله‌ها میان دو طرف بر سر موضوع‌های مختلف وجود دارد، گفت که برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها باید تلاش بسیاری شود و طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات این مذاکرات تاکید کرد: «بحث‌های جدی مطرح و مواضع دو طرف به روشنی بررسی می‌شود، اما در همه موارد اختلاف‌هایی وجود دارد.» به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی پس از پایان مذاکرات صبح سه‌شنبه با طرف آمریکایی با بیان این مطلب افزود: «به مراحل پیچیده و فشرده‌ای در مذاکرات ۱+۵ رسیده‌ایم و به همین علت برگزاری جلسات و گفت‌وگوهای دو‌جانبه با کشورهای عضو ۱+۵ اجتناب‌ناپذیر است.»

او گفت: «در روند مذاکرات بروز اختلافات طبیعی است و می‌توان با گفت‌وگوهای دو‌جانبه به راه‌حل‌های بهتری دست یافت.» معاون وزیر امور خارجه گفت: «دو طرف مواضع خود را بیان می‌کنند و هدف رفع اختلافات است، اما در این زمینه راه طولانی وجود دارد.» او در‌خصوص پایان مهلت ۶ ماهه اول مذاکرات نیز گفت: «هدف همه اعضای گروه این است که پیش از پایان ۶ ماهه اول به نتیجه برسیم هر چند ممکن است مذاکرات طولانی‌تر شود.»

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و دیگر عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «در مذاکرات با آمریکا، تمامی موضوعات مرور شد.» مری ‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفت که برگزاری مذاکرات دو‌جانبه میان ایران و آمریکا ضرورت داشت؛ چراکه در مذاکرات چند‌جانبه پیشرفت کافی حاصل نشده بود و تاکید کرد که آمریکا خواهان آن است که مذاکرات با «واقع‌بینی» همراه باشد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به منظور بالا بردن شانس موفقیت گفت‌و‌گوها، محتوای این مذاکرات اعلام نشده است. ‌هارف گفت که رعایت ضرب‌الاجل ۶ ماهه توافق ژنو برای آمریکا خیلی جدی است و کشورها باید تصمیم‌های سختی بگیرند؛ به همین دلیل به گفته او آمریکا بر تشدید دیپلماسی اصرار دارد.

ظهر دوشنبه ۱۹ خرداد هم هیات‌های ایران و آمریکا، ساعت ۱۴ به وقت محلی بر سر میز مذاکره به گفت‌و‌گو نشستند. مذاکرات دوجانبه دیگری با بعضی اعضای گروه ١+٥ برنامه‌ریزی شده است. قرار است هیات ایرانی امروز چهارشنبه با هیات فرانسوی در ژنو گفت‌وگو کند. به گفته عراقچی، سرپرستی هیات فرانسوی را نیکولا دوریویر برعهده دارد که جانشین ژان اودیبر شده است. همچنین روز پنج‌شنبه در رم و در حاشیه کنفرانس خلع سلاح با روسیه نیز مذاکرات دوجانبه‌ای خواهد داشت. روز یکشنبه آینده هم در جریان سفر‌ هانس دیتر لوکاس عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده آلمان به تهران، مذاکرات دوجانبه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت.

دور پنجم گفت‌و‌گوهای جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ قرار است هفته آینده به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی در وین برگزار شود. دور چهارم مذاکرات جامع اتمی در وین در حالی پایان یافت که طرف‌ها اعلام کردند گفت‌و‌گوها پیشرفت محسوسی نداشته است. از آن زمان تاکنون ظریف و اشتون یک دیدار غیررسمی دو روزه در استانبول داشته‌اند و گروه کارشناسان ایران و ۱+۵ هم در وین با هم مذاکره کرده‌اند.

حضور برنز در مذاکرات منطقی است

همزمان با برگزاری مذاکرات دوجانبه هیات‌های ایران و آمریکا، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در‌خصوص حضور ویلیام برنز و جیک سالیوان در مذاکرات با تیم هسته‌ای ایران گفت: «با استناد به سابقه‌شان در مذاکرات با مقامات ایرانی، مشارکت این آقایان در این ملاقات امری طبیعی است. همان‌طور که قبلا گفته شد، در حال حاضر در این مذاکرات جامع و نهایی، تمام موضوعات مورد بحث از عناصر برنامه اقدام مشترک هستند، از این قرار حضور آنها منطقی است.»

ایر در پاسخ به حضور کشیش آمریکایی در ایران نیز گفت: «ما آگاه هستیم که این هیات در آخر ماه مه به ایران سفر کرده است. این تلاشی توسط چهره‌های مذهبی آمریکا در راستای ترویج گفت‌وگو بین ادیان با علمای برجسته ایران بود. از چنین تلاش‌هایی در جهت افزایش تعامل بین ادیان استقبال می‌کنیم. این دیدار مستقل از دولت آمریکا طرح‌ریزی و انجام شد و برای جزئیات بیشتر در مورد آن، شما را به آنهایی که این سفر را تنظیم کردند، ارجاع می‌دهم.»

سانتریفیوژها چالش اصلی مذاکرات

از سوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه گفت که اگر ایران می‌خواهد به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی دست پیدا کند، باید از خواسته خود برای داشتن هزاران سانتریفیوژ دست بکشد. به گزارش «ایسنا»، لوران فابیوس در گفت‌وگو با یک شبکه رادیوی فرانسوی با اشاره به یکی از اختلافات اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تاکید کرد که ایران تنها باید چند صد سانتریفیوژ داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که ما هنوز روی مساله تعداد سانتریفیوژها که اجازه غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد، دارای اختلاف هستیم. او افزود: «ما می‌گوییم که ایران تنها می‌تواند چند سانتریفیوژ داشته باشد؛ اما ایرانی‌ها خواستار هزاران سانتریفیوژ هستند و ما در نقطه مشترک قرار نداریم.» فابیوس در سخنانش مشخص نکرد که منظور او موضع فرانسه است یا تمام کشورهای عضو گروه ۱+۵.

ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر

در همین ارتباط بهروز کمالوندی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، ‌گفت که روسیه و ایران درباره ساخت ۲ نیروگاه اتمی وارد مذاکره شدند و قرار شد ۲ نیروگاه با تولید حداقل ۱۰۰۰ مگاوات برق ساخته شود. معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی افزود:«این نیروگاه‌ها همچنین مجهز به تجهیزات آب شیرین‌کن خواهند بود.»

او افزود: «‌مذاکرات اولیه انجام شده و پروتکل نیز پاراف شده و مستلزم رعایت فرآیند قانونی بین دو کشور است و پس از طی این فرآیند به امضای روسای سازمان انرژی اتمی دو کشور می‌رسد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: «با چند کشور دیگر نیز برای ساخت نیروگاه وارد مذاکره شدیم.»

افسر اطلاعاتی بلندپایه اسرائیل:

ایران در مذاکرات برای توافق هسته‌ای جدی است

یک افسر اطلاعاتی بلند پایه رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه هرتزلیا گفت که ایران در مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ژنرال «ایتای برون» تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش اسرائیل روز دوشنبه تاکید کرد: «ایران در مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدی است.» اظهارات این مقام رژیم صهیونیستی در تناقض با سخنان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم است که همواره نسبت به جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز تردید می‌کند. افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل افزود: «ایران به توافق‌نامه موقت هسته‌ای احترام گذاشته است.» نتانیاهو پیش از این دستیابی به توافق موقت هسته‌ای با تهران را یک اشتباه تاریخی ارزیابی کرده بود. در حالی که قدرت‌های جهانی به تماس‌های خود با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ۲۰ جولای ادامه می‌دهند ایتای برون نسبت به این مساله به‌صورت محتاطانه ابراز امیدواری کرده است. او گفت: «این خیلی محتمل است که ایران و قدرت‌های جهانی به سوی امضای توافق‌نامه نهایی و جامع پیش بروند. در شرایط کنونی ایران از مفاد توافق‌نامه موقت هسته‌ای تبعیت کرده و فشارها به خصوص فشارهای اقتصادی منجر به مذاکره و گفت‌وگو شده و این فشارها می‌تواند منجر به دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای شود.» در ماه ژانویه نیز «امیر اشل» فرمانده ارشد نیروی هوایی اسرائیل گفته بود دیپلماسی در قبال ایران ظاهرا در مسیر مثبتی حرکت می‌کند گرچه نمی‌دانم چه زمانی این مسیر به پایان خواهد رسید.