نشست ساکت اوپک

دنیای اقتصاد: «اجلاس ساکت»؛ این تعبیری است که دیروز در وین خیلی‌ها درباره کنفرانس صد و شصت و پنجم وزرای اوپک به‌کار بردند. از وزرای شرکت‌کننده در کنفرانس اوپک گرفته تا کارشناسان بازار نفت. «اجلاس ساکتی را پیش رو داریم.» این را وزیر نفت آنگولا به هنگام ورود به هتل اینترکنتیننتال گفت؛ وقتی در بین خبرنگاران بود. اما اجلاس «اوپک» با دو اتفاق مهم همراه خواهد بود. اول رقابت کشورهای ایران، عراق و عربستان که برای کرسی دبیر کلی «اوپک» کاندیدا شده‌اند و شنیده شده که دو کشور الجزایر و نیجریه نیز قصد ورود به این رقابت را دارند. مورد دوم پیش‌بینی تثبیت سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای نفت کشورهای عضو «اوپک» است که با اظهارات وزیر نفت عربستان قوت گرفت. علی النعیمی، پیش از عزیمت به سمت وین گفته بود که «بازار برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده متعادل و قیمت فعلی نفت مناسب است.» و حال برخی کارشناسان بازار نفت، این سخنان وزیر نفت را به معنای تثبیت سقف تولید اوپک می‌دانند. همزمان، «دنیای اقتصاد» در گفت‌و‌گو با فریدون فشارکی، رئیس یک موسسه معتبر تحقیقاتی، چالش‌های بازگشت ایران به بازارهای جهانی و محدودیت‌های افزایش میزان تولید نفت را بررسی کرده است. رقابت 5 نفره برای نشستن بر صندلی دبیرکلی

اجلاس ساکت اوپک در وین

دنیای افتصاد، رضا زندی خبرنگار اعزامی به وین: «اجلاس ساکت». این تعبیری است که دیروز در وین خیلی‌ها درباره کنفرانس صد و شصت و پنجم وزرای اوپک به‌کار بردند. از وزرای شرکت‌کننده در کنفرانس اوپک گرفته تا کارشناسان بازار نفت. «اجلاس ساکتی را پیش‌رو داریم.» این را وزیر نفت آنگولا هنگام ورود به هتل اینترکتیننتال گفت وقتی در بین خبرنگاران بود: «سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک رقم خوبی است.» سخنان واسکنسلوس را برخی وزرای دیگر هم با زبان‌های مختلف بیان کردند. عصر امروز وقتی عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک به جلسه رسمی خبری بیاید به احتمال فراوان از تصمیم وزرا برای ادامه سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک خبر خواهد داد.

هشدار جدی وزیر نفت عراق به ترکیه

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، جزو آخرین وزرایی بود که دیشب وارد وین شد. حوالی نیمه شب به وقت تهران. وزیر نفت عراق روز یکشنبه گذشته اولین وزیری بود که خود را به وین رساند و کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد تا هشدار جدی به ترکیه بدهد: «تنها راهی که برایمان باقی‌مانده این است که ترکیه را به دیوان داوری ببریم» این را عبدالکریم العیبی گفته است. او به همکاری دولت ترکیه با اقلیم کردستان عراق برای صادرات نفت این اقلیم از بندر جیهان اعتراض داشت. اولین محموله صادراتی کردستان عراق هفته پیش، با کشتی یونایتد لیدر شیپ، از بندر جیهان ترکیه خارج شد. این کشتی قصد داشت به آمریکا برود، اما تغییر مسیر داد و به مراکش رفت. دولت مراکش اجازه تخلیه محموله نفتی اقلیم کردستان عراق را نداد. ظاهرا این کشتی نفتکش با بارش هنوز روی آب است. وزیر نفت عراق برای این در وین کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد که دومین محموله نفتی اقلیم کردستان عراق به میزان ۱۴۰ هزار تن در همین هفته از بندر جیهان ترکیه صادر شده است. شرکت حمل‌کننده این نفت مقصد نفت کردستان را کشور یونان اعلام کرده است، اما به دلیل مخالفت دولت عراق با این اقدام هنوز نمی‌توان مقصد نهایی دومین محموله نفتی اقلیم کردستان را مشخص کرد. نقشه عبوری نفتکش (یونایتد ام.بی.لم) نشان می‌دهد که این نفتکش از سواحل قبرس عبور کرده است.

«در حال مذاکره با سازمان ملل هستیم تا آنها را از تخلف ترکیه نسبت به توافقات مطلع کنیم.»

وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی‌اش به شدت به ترک‌ها اعتراض کرد: «هم ترکیه و هم اقلیم کردستان مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند.» و بعد ادامه داد: «اگر ترکیه به این کارش ادامه دهد بغداد مجبور است واکنش نشان دهد.» مبادلات ترکیه و عراق سالی ۱۵ میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی وین، از قصد کشورش برای تولید روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در سال‌جاری خبر داد: «می‌خواهیم تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید نفت مان را به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.» هشدار جدی عبدالکریم العیبی به ترکیه مهم‌ترین خبر، پیش از برگزاری اجلاس ۱۶۵ اوپک بود.

موضع عربستان

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان امروز یک ساعت قبل از شروع اجلاس ۱۶۵ به وین می‌رسد. دیروز برای لحظاتی برق «گراند هتل» قطع شد. وزیر نفت عربستان همواره در این هتل اقامت می‌کند. وقتی النعیمی دیر به جلسه اوپک می‌آید؛ یعنی قرار نیست اتفاق مهمی در جلسه بیفتد که نیاز به لابی پیش از آن داشته باشد. قبل از شروع اجلاس برخی رسانه‌ها به نقل از مصرف‌کنندگان انرژی از عربستان خواسته بودند تا با افزایش تولیدش کاهش صادرات نفت لیبی را جبران کند. تولید نفت عربستان در ماه مه ‌۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه است. علی النعیمی دیروز در ریاض اعلام کرد: «بازار برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده متعادل و قیمت فعلی نفت مناسب است.» این گفته وزیر نفت عربستان به معنای آن است که سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک امروز تغییری نخواهد کرد.

افزایش تولید نفت آمریکا و عربستان

سرپرست وزارت نفت لیبی دیروز به وین آمد. «عمر علی الشکمک» هنگام ورودش در جمع خبرنگاران گفت: «تولید نفت لیبی کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز است.» وی قیمت نفت ۱۱۰ دلاری را مطلوب دانست. بحران در لیبی تمامی ندارد. کاهش تولید نفت لیبی به همراه اطلاعات جدید درباره تقاضای نفت در چین باعث افزایش قیمت نفت شده است. در بازار نایمکس نیویورک قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه جولای ۱۰۹ دلار و ۹۹ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بشکه‌ای ۱۰۴ دلار و ۴۱ سنت معامله شده است. ۶ ماه پیش تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که تولید اوپک بالا می‌رود، اما تولید نفت لیبی کاهش یافت و توافق نهایی ایران با ۱+۵ هنوز به نتیجه نرسیده است. موسسه aspects به تازگی پیش‌بینی کرده است که شاید عربستان برای جبران کمبود تولید نفت در اوپک تولیدش را به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز برساند. آمریکا در سومین هفته ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که بیشترین رقم تولید از سال ۱۹۸۶ بوده است. بیرون بودن نفت لیبی و بخشی از نفت ایران فرصت خوبی برای سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت که رابطه خوبی هم با ایران ندارند ایجاد کرده است تا در قیمت‌های بالا نفت تولید کنند.

گزارش سالانه اوپک چه می‌گوید؟

در حالی که قیمت جهانی نفت در فاصله اجلاس قبلی اوپک در دسامبر ۲۰۱۳ تا امروز ۱۰ درصد افزایش یافته است، گزارش سالانه اوپک حاکی از آن است که قیمت سبد نفتی این سازمان در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲، معادل ۳ دلار و ۵۸ سنت کاهش یافته است. گزارش سالانه مخصوص سال ۲۰۱۳، امروز منتشر شده است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت سبد اوپک در سال ۲۰۱۲برابر ۱۰۹ دلار و ۴۵ سنت و برای سال ۲۰۱۳، برابر ۱۰۹ دلار و ۴۵ سنت بوده است. تقاضای نفت در ۶ ماه اول امسال از اوپک ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بوده است. این تقاضا به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار بشکه به ذخایر نفت جهان اضافه می‌کند. یک منبع نزدیک به اوپک دیروز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: «اتفاقی که افتاده این است که امسال به جای ۳۰۰ هزار بشکه، ۷۰۰ هزار بشکه به ذخایر اضافه شده است.» با این اوصاف عربستان تنها تولید‌کننده اوپک است که می‌تواند در ۶ ماه دوم درصورت کاهش احتمالی قیمت نفت تولیدش را کاهش دهد تا قیمت در حد ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار ثابت بماند.

رقابت برای دبیرکلی اوپک

دیروز در وین دو کاندیدای جدید به کاندیداهای دبیرکلی اوپک اضافه شده است. الجزایر و نیجریه می‌خواهند با ایران، عربستان و عراق برای کسب دبیرکلی اوپک رقابت کنند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: «آقای بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر، احتمالا یوسف یوسفی، وزیر نفت فعلی این کشور را تغییر خواهد داد. بنابراین الجزایر می‌خواهد او را به‌عنوان کاندیدا معرفی کند. نیجریه هم بنا دارد خانم مدویکه، وزیر نفت فعلی این کشور را به‌عنوان کاندیدای دبیرکلی معرفی کند.» وی درباره موضع ایران در این باره گفت: «به‌نظر می‌رسد ابتدا باید تکلیف ترتیب انتخاب دبیرکل را روشن کرد. اگر ترتیب انتخاب الفبایی تصویب شود ممکن است ایران به نماینده الجزایر رای بدهد؛ اما در غیر این صورت احتمال رای ایران به نماینده نیجریه بیشتر است.» بنا به نظر محافل نزدیک اوپک انتخاب نمایندگان ایران و عربستان برای دبیرکلی اوپک بعید است. عراق هم شانسی برابر با نیجریه و الجزایر دارد. حالا ۵ نفر برای نشستن روی صندلی دبیرکلی اوپک رقابت می‌کنند. «ممکن است نیجریه درخواست کند تا موضوع انتخاب دبیرکل اوپک امروز در دستور کار کنفرانس ۱۶۵ قرار گیرد.» این را منبع آگاه نزدیک به اجلاس به «دنیای اقتصاد» می‌گوید. نیجریه از دیروز رایزنی شدیدی را برای تصدی دبیرکلی آغاز کرده است. حتی معاون دائمی وزارت خارجه این کشور به وین رفته و شخصا در این خصوص رایزنی می‌کند. امروز اجلاس ساکت ۱۶۵ برگزار می‌شود.

ادامه مطلب را در صفحه گفت‌وگو بخوانید