آخرین تحولات فلزات اساسی

سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی سه هفته گذشته شاهد افزایش خوش‌بینی‌ها و رونق معاملات بود تا اینکه طی هفته اخیر نوسان غیرمنطقی فلزات پایه در بورس لندن موجب افزایش نگرانی تجار و بی‌رونقی معاملات شد. این در شرایطی است که در این روزها نرخ ارز تاثیر بیشتری بر مبادلات فلزات پایه دارد و ریزش آن در بازار داخلی موجب کنترل قیمت‌ها در مقابل افزایش ناگهانی قیمت این فلزات در بورس جهانی لندن شده است تقاضا برای نیکل افزایش یافت

افزایش تقاضا برای نیکل چشم‌انداز نزول قیمت این فلز را در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با تردید روبه‌رو ساخته است. تقاضا برای این فلز ارتباط تنگاتنگی با رشد و بهبود شرایط جهانی اقتصاد دارد؛ چرا‌که بیش از ۶۰ درصد تولید سالانه فلز نیکل که چیزی در حدود یک میلیون تن می‌شود در آلیاژها و سوپر آلیاژهای مختلف به کا‌ر می‌رود که کاربرد بسیاری در صنایع اتومبیل‌سازی، هواپیما‌سازی و ساختمان‌ها دارد. ۴۰ درصد مابقی نیز در ترکیب با مس در صنایع سیم‌های انتقال نیرو‌، مواد مقاوم در برابر گرما، موتور هواپیما و همچنین در باتری‌سازی و... کاربرد دارد.

از سوی دیگر پیش‌بینی‌های بانک معتبر مریل‌لینچ نشان می‌دهد که موجودی انبارهای این فلز در بورس جهانی لندن رو به افزایش است، به طوری که موجودی این فلز در بالاترین حد در چند سال گذشته قرار دارد. همچنین به نظر می‌رسد این فلز به روند نزولی خود ادامه داده و از ۱۸ هزار و ۷۶۰ دلار در هر تن فعلی کمترشده و به میزانی کمتر از ۱۸ هزار دلار برسد.

این در حالی است که به صورت نسبی موجودی انبارها در سطوحی نزدیک به ۲۸۴ هزار تن نوسان می‌کند که این ثبات موجودی انبارها نشان دهنده توازن بین عرضه و تقاضای نیکل بوده و پتانسیلی برای کند شدن کاهش سرعت قیمت‌ها است.

با توجه به بالا بودن شدید موجودی انبارها در کنار کاهش پتانسیل بحران‌های ژئوپلتیک بین روسیه و اوکراین و کند شدن سرعت رشد اقتصادی چین می‌توان به کاهش بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود اما مشکلات تامین مواد اولیه و معدنی از سوی اندونزی در کنار افزایش حجم صادرات چین می‌تواند نقطه قوتی برای تقویت قیمت نیکل باشد. نهایتا می‌توان گفت قیمت نیکل در کوتاه‌مدت کاهش آرامی را تجربه خواهد کرد ولی در میان‌مدت تا درازمدت این روند کاهشی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

سقوط ۳ درصدی قلع

روند نزولی قیمت فلز قلع از ابتدای هفته گذشته موجب شد تا بازار این فلز با رکود عمیقی مواجه شود. قیمت قلع پس از چندین ماه نوسانات شتاب‌زده هم‌اکنون در مسیر کاهشی قرار گرفته است، هرچند روز گذشته به دنبال نوسانات صعودی قیمت این فلز بخشی از ریزش‌های آن جبران شد. کارشناسان معتقدند کماکان سطح قیمت‌ها در بازار داخلی نسبت به نرخ فلزات جهانی بالا است که با توجه به قیمت‌های بالای فعلی روند ریزشی اخیر می‌تواند ادامه داشته باشد.

این در حالی است که هنوز بسیاری از مشکلات تامین مواد اولیه به صورت واقعی مرتفع نشده که مهم‌ترین دلیل بالا بودن نسبی قیمت قلع را می‌توان، این موضوع در کنار حجم تقاضای موثر دانست‌.

پیش‌بینی قیمت روی در آینده

از آنجا که قیمت روی همواره از عرضه و تقاضا و موجودی انبار LME تاثیر می‌پذیرد نوسان این عوامل می‌تواند موجب برهم زدن تعادل و توازن بازار جهانی این محصول شود. از طرفی چین نیز به علت اینکه تولید و مصرف بالایی دارد می‌تواند بر روند قیمت‌ها تاثیر بسزایی بگذارد.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه البته سفته‌بازی‌های موجود در بورس لندن نیز اثر ویژه‌ای بر قیمت روی جهانی دارد و در مجموع چنانچه عوامل مصنوعی دخیل نباشد قیمت روی با توجه به موجودی پایین LME باید افزایش یابد. به عقیده فعالان اقتصادی در مجموع به علت اینکه مصرف روی نسبت به تولید آن در دنیا بالا است به این ترتیب باید شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

از سوی دیگر در بازار داخلی نیز قیمت روی بر خلاف سایر فلزات روند صعودی در پیش گرفته است.

به گفته یکی از فعالان بازار فلزات پایه این رشد قیمت تنها به دلیل نوسان‌های مثبت نرخ ارز در روزهای گذشته بوده است و بعید به نظر می‌رسد که این فلز با افزایش مجدد دلار رشد بیشتری را تجربه کند؛ چرا که در حال حاضر سقف قیمتی روی پر شده و دیگر امکان روند افزایش قیمت برای آن نیست.

وی در ادامه دلیل بالاتر بودن قیمت‌های داخلی روی نسبت به نرخ جهانی را افزایش مصرف این فلز در بازار آزاد دانست و افزود: از آنجا که این روزها بازار صادراتی روی سودآوری بیشتری برای تجار به همراه دارد به همین دلیل از انگیزه فروشندگان در بازار داخلی کم شده و بیشتر معاملات در مسیر صادرات قرار گرفته‌اند. بنا‌براین این موضوع باعث شده است تا انبارهای داخلی با کمبود روی مواجه شده و در نتیجه با نوسان نرخ ارز شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم.