افزایش خوش‌بینی‌ها به بازار پتروشیمی‌ها

گروه بورس کالا: بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت شرایط چندان جذابی نداشت ولی می‌توان گفت که هم اکنون در مسیر بهبود قرار گرفته است. پس از چند روز تعطیلی و ضعف فراگیر بازار، هفته گذشته را می‌توان زمانی برای تغییر جهت نسبی بازار قلمداد کرد زیرا خریداران بیشتری در بازار ظاهر شدند و با افزایش حجم استعلام قیمت‌ها و رشد آرام حجم معاملات در بازار غیررسمی رو‌به‌رو بودیم. از سوی دیگر انواع پر مصرف و جذاب پلیمرها به تبع افزایش حجم عرضه در بورس و بازار با کاهش قیمت رو‌به‌رو شدند که در کنار افزایش نسبی حجم معاملات از بهبود بنیادین بازار حکایت داشت. این در حالی است که برای برخی انواع خاص و جذاب این محصولات به دلیل عرضه قطره چکانی در بورس و ضعف نسبی محموله‌های موجود در بازار با افزایش سریع قیمت‌ها رو به رو بودیم. به‌صورت نسبی هفته قبل و حتی هفته‌های قبل را می‌توان زمانی برای کاهش نسبی قیمت‌ها دانست. این مطلب به معنی کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار بوده ولی هنوز این فاصله بسیار زیاد است. در بورس کالا نیز شرایط کلی در مسیر بهبود و تقویت بازار حرکت می‌کند. گمانه‌زنی‌ها و شایعات فراوانی مبنی بر افزایش حجم عرضه‌ها در بورس به گوش می‌رسد که با توجه به افزایش نسبی عرضه پلیمری‌ها در بورس کالا‌، می‌توان این گمانه‌زنی‌ها را مهم ارزیابی کرد. از طرفی برخی خبرها احتمال افزایش حجم عرضه محصولات پتروشیمی بالاخص برخی پلیمرها در بورس را تقویت می‌کند.

به عنوان مثال سقف مجاز نوسان قیمت انواع مختلف پی‌وی‌سی و پلی‌پروپیلن در بورس کالا از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت که گزینه‌ای برای افزایش جذابیت عرضه این قبیل محصولات برای تولیدکننده است. این مطلب در کنار اخباری مبنی بر برگزاری جلساتی به‌منظور حمایت از صنایع داخلی به کمک افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا، تاکنون به عنوان اهرم فشاری برای بهبود عرضه‌ها در بورس کالای ایران عمل کرده است. از طرفی شایعاتی مبنی بر افزایش محدودیت‌ها در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی نیز به گوش رسید ولی تاکنون تایید نشده است. تمامی این موارد می‌تواند دورنمای افزایش عرضه‌ها در بورس کالای ایران را جذاب‌تر نشان دهد.

با توجه به دورنمای بهبود تقاضای موثر و بهبود حجم عرضه‌ها در بورس و بازار می‌توان به ادامه کاهش قیمت‌ها ، نزدیکی بیشتر قیمت بورس و بازار و افزایش حجم تقاضای واقعی و بهبود حجم معاملات در روزهای آینده امیدوار بود. این موارد در حالی رخ می‌دهد که هنوز عرضه برخی انواع جذاب پلیمرها در بورس کالا کافی نبوده و نیاز به افزایش بیشتر عرضه‌ها مخصوصا برای برخی انواع خاص به شدت حس می‌شود.