گروه بین‌الملل: عراق همچنان مرکز توجه جهانی است. در شرایطی که دو طرف درگیر در این کشور نتوانسته‌اند پیروزی‌های قطعی به دست آورند، خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ایالات متحده ناو جنگی خود را به سمت خلیج‌فارس اعزام کرده است. این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که به عراق کمک مستقیم نظامی نخواهد کرد. همزمان مقتدی صدر از طرفداران خود خواسته است که در سامرا رژه قدرت انجام دهند. سامرا هدف بعدی گروه داعش است و از این‌رو این شهر به‌شدت مورد توجه دولت قرار گرفته است. خبرگزاری‌ها هم می‌گویند که نبرد سنگینی بین این گروه تکفیری و داوطلبان حامی مالکی در جریان است. این نبردها در نزدیکی ۱۵ کیلومتری سامرا برقرار است.

از سوی دیگر یک مقام امنیتی در استان کرکوک گفت که نیروهایی از ارتش عراق به همراه چند فروند هلی‌کوپتر وارد شهر کرکوک شده‌اند، یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در عملیات آزادسازی ارتش و نیروهای امنیتی در تعدادی از استان‌های عراق بیش از ۳۶۰ تن از اعضای حزب بعث، گروه داعش و تشکل تروریستی «طریقه نقشبندیه» کشته شدند. این در شرایطی است که به‌تازگی اعلام شده است که سه گروه سنی در این کشور نقش اساسی در شورش علیه نوری المالکی داشته‌اند.

به گزارش «ایسنا» در هجوم داعش به شهرهای عراق تنها شبه‌نظامیان این گروه شرکت ندارند و سه گروه بزرگ سنی برای نخستین‌بار با یکدیگر متحد شده‌اند و علیه دولت نوری مالکی دست به شورش زده‌اند. رهبر این شورش‌ها نیز معاون سابق صدام حسین است. در این ارتباط ادعا شده است که از زمان سقوط حکومت صدام در عراق، شکاف‌ها میان سه بخش این کشور سال به سال عمیق‌تر شده است. هجوم گروه بنیادگرای داعش به برخی شهرهای عراق در شمال و غرب این کشور و تسلط این گروه بر آنها، فرآیند فروپاشی این کشور را به‌طور قابل‌توجهی تسریع کرده است. تقسیم عملی عراق به سه بخش سنی‌ها، شیعه‌ها و کردها رفته رفته محتمل‌تر می‌شود.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگمانیه» در گزارشی تحلیلی درباره اوضاع این روزهای عراق نوشته است: در هجوم به شهرهای عراق جنگجویان «دولت اسلامی عراق و شام» تنها نیستند، بلکه سه گروه مهم سنی عراق برای نخستین بار با یکدیگر متحد شده‌اند.

این روزنامه آلمانی می‌نویسد: در کنار شبه‌نظامیان داعش، رهبران قبایل سنی از استان انبار و بعثی‌های عراق از موصل و تکریت، در این شورش و هجوم به شهرهای عراق مشارکت دارند. در تصاویری که از عراق در روزهای اخیر در رسانه‌های جهان منتشر شده است، تنها پرچم سیاه داعش دیده می‌شود، اما شبه‌نظامیان داعش تنها به این دلیل شهربه‌شهر و بدون مقاومت در حال پیشروی هستند که سه گروه سنی یادشده با یکدیگر متحد شده‌اند.

رهبران قبایل سنی از دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق کناره گرفته‌اند، زیرا مالکی از پذیرش شبه‌نظامیان منطقه انبار در ارتش عراق سر باز می‌زند. در شهر موصل ۱۰۰ هزار عضو ارتش زمان صدام زندگی می‌کنند که با سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ به‌اجبار بازنشسته شده‌اند. علاوه‌بر این، بسیاری از سربازان ارتش کنونی عراق که در موصل (استان نینوا) و تکریت و انبار مستقر بودند، محل خدمت خود را ترک کرده‌اند و به شورشیان داعش پیوسته‌اند. نوری المالکی پیش از این نیز گفته بود که ضربات وارده به عراق ناشی از خیانت برخی از افراد بوده است. این در شرایطی است که طارق الهاشمی معاون سابق و سنی رئیس جمهوری عراق که از این کشور گریخته است و در سال ۲۰۱۲ نیز به مرگ محکوم شد، مدعی شد: اقدامات شبه نظامیان در عراق و سپس تصرف موصل نباید از سوی گروه شبه‌نظامی دولت اسلامی شام و عراق (داعش) دیده شود بلکه این رخدادها ناشی از اختلاف با سنی‌ها در کشور است. به نوشته روزنامه تودیز زمان، طارق‌ الهاشمی، مدعی شد: دولت نوری‌ المالکی، نخست‌وزیر عراق جمعیت سنی‌ها را با هدف ریشه‌کنی حزب بعث در کشور آماج حملات خود قرار داده است. تاجران، دانش‌آموزان، دانشجویان، پزشکان و کارمندان مدنی سنی به شدت نظارت و کنترل می‌شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت کمک ایالات متحده به عراق که به دنبال خنثی کردن پیشرفت شبه نظامیان در این کشور است تنها زمانی عملی می‌شود که رهبران عراقی بر تفرقه‌های عمیق خود چیره شوند و با یکدیگر متحد شوند. «ایسنا» به نقل از رویترز در این‌باره نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان تماس تلفنی با هوشیار زیباری، همتای عراقی خود در این باره گفت‌وگو کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به حضور گسترده گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در شهرهای مختلف عراق آمده است کری به همتای عراقی خود تاکید کرد که کمک‌ها از جانب واشنگتن تنها زمانی با موفقیت همراه خواهد بود و ثمربخش است که رهبران عراقی اختلافات را کنار بگذارند و به همکاری بپردازند و رویکردی موثر را برای اتحاد ملی در نظر بگیرند.