گروه بازار پول: دلار روز گذشته، رکورد کاهش قیمت را از ابتدای اردیبهشت‌ماه شکست. این رکوردشکنی بیشتر تحت‌تاثیر عامل انتظاری شروع مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ و خوش‌بینی بازار به این مذاکرات شکل گرفته است. نرخ شاخص بازار ارز، دوشنبه روی ۳۲۰۵ تومان قرار گرفت. از ۳۱ فروردین‌ماه سال‌جاری که دلار آمریکا ۳۲۰۰ تومان فروخته شد، قیمت دلار بالاتر از ۳۲۲۰ تومان بوده و بیشتر در بازه‌های ۳۲۵۰ تا ۳۲۹۰ تومان نوسان داشته است. قیمت دلار روز گذشته تحت‌تاثیر عوامل روانی و انتظاری و همچنین حمایت عوامل واقعی مانند کاهش تقاضا در بازار، به ۳۲۰۵ تومان کاهش یافت. از سوی دیگر، فاصله خرید و فروش در بازار نزدیک بود و صرافان دلار آمریکا را ۳۱۹۵ تومان می‌خریدند. سیر قیمت‌ها از اول معاملات کاهشی بود و از ۳۲۲۰ تومان به ۳۲۱۵ و سپس به ۳۲۱۰ تومان رسید و بعد‌از‌ظهر به بعد هم روی ۳۲۰۵ تومان قرار گرفت.

عوامل کاهشی انتظاری

مشاهدات از بازار و گفته‌های فعالان نشان می‌دهد سمت تقاضا به نتیجه مذاکرات وین که از دیروز بعدازظهر شروع شده، خوش‌بین است و این خوش‌بینی باعث شده تقاضا در بازار راکد باشد. این رکود تقاضا، پتانسیل کاهش قیمت را به‌وجود آورده است. در سوی دیگر، فاصله خرید و فروش حدود ۱۰ تومان بود که نشانه این است، نااطمینانی در بازار کم شده و سمت عرضه به آینده تحولات سیاسی خوش‌بین است. خوش‌بینی سمت عرضه، رفتار سمت تقاضا را پشتیبانی کرد و کاهش قیمت در بازار آزاد ارز تحت‌تاثیر این عوامل انتظاری به ثبت رسید. مذاکرات هسته‌ای بین کشورمان و گروه ۱+۵ از دیروز بعد‌از‌ظهر و پس از ناهار کاری، با نشست سه‌جانبه بین ایران و کاترین اشتون و نماینده آمریکا (ویلیام برنز) آغاز شده و ۶ روز ادامه دارد. برخی اخبار حکایت از تمایل و تاکید طرفین بر تکمیل متن نهایی توافق دارد.

رفتار آینده بازار ارز تحت‌تاثیر سیگنال‌های مثبت یا منفی از این مذاکرات قرار دارد و می‌توان گفت، در حال حاضر بازار ارز کشور در یک بزنگاه قرار گرفته است. هر چند قیمت دلار تا ۳۲۰۵ تومان کاهش یافته و عامل عرضه هم از این کاهش حمایت کرده است اما جهت تحولات روزهای آینده بازار ارز، به جهت سیگنال‌های ارسالی از وین بستگی دارد. سیگنال‌های مثبت می‌تواند با جلب حمایت بیشتر از سمت عرضه، کاهش بیشتر قیمت را دامن بزند و سیگنال‌های منفی می‌تواند دامنه نوسانات را صعودی کند.

حمایت عوامل بنیادی از عامل انتظاری

در کنار عامل انتظاری شروع مذاکرات هسته‌ای و خروج تقاضا تحت‌تاثیر این عامل از بازار، عامل واقعی و بنیادی هم به کاهش بیشتر قیمت در بازار کمک کرد. دو روز قبل رئیس‌کل بانک‌مرکزی وعده افزایش عرضه ارز به بازار را داد. به گفته او بانک مرکزی تلاش دارد با استفاده از فرصت‌هایی که روند کاهش محدودیت‌های استفاده از منابع فراهم آورده،‌ نسبت به افزایش عرضه ارز در اقتصاد اقدام کند. به گفته او نگاه بانک مرکزی به مقوله ثبات بازار ارز، تثبیت نرخ ارز در یک سطح مشخص نیست؛ بلکه اعتقاد بر این است که نرخ ارز باید در مسیری آرام و متناسب با تغییرات عوامل بنیادین خود در اقتصاد

حرکت کند.از طرف دیگر در زمستان گذشته، به دلیل کمبود گاز، تولید و صادرات پتروشیمی‌ها کاهش یافته بود که با فرارسیدن بهار از فروردین این مشکل کم‌کم حل شده و برآورد می‌شود با افزایش تولید و صادرات از این محل هم افزایش عرضه به بازار ادامه پیدا کند. مجموعه این عوامل باعث ایجاد اینرسی (inertia) در مقابل افزایش قیمت‌ها از سمت عرضه شده است.

مقاومت سکه

بازار سکه و طلا روز گذشته تا قبل از ظهر در مقابل کاهش نرخ ارز در بازار مقاومت کرد و بیشتر تحت‌تاثیر قیمت اونس جهانی عمل کرد. در حالی که دلار حدود ۱۵ تومان کاهش قیمت داشت تا ساعت ۱۴ روز گذشته، قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی ۹۵۷ هزار تومان بود که تغییری نسبت به روز یکشنبه نداشت. البته در بعد‌از‌ظهر این مقاومت تا حدی شکست و سکه با کاهش ۳ هزار تومانی، ۹۵۴ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار تهران با کاهش ۵۰۰ تومانی ۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.