گروه بازرگانی: در ماه رمضان هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نخواهیم داشت و هیچ کمبودی هم در میزان کالاهای اساسی وجود ندارد. اولین جلسه اتاق اصناف تهران در حالی با حضور هیات رئیسه جدید به ریاست علی فاضلی به صورت رسمی برگزار شد که در این نشست مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه استاندار تهران نیز حضور داشتند. مجتبی خسرو تاج در این نشست با اشاره به اینکه دسترسی به اهداف در حوزه صنعت و تجارت، نیازمند سازماندهی و برنامه‌ریزی صحیح است، گفت: بزرگ‌ترین سرمایه کشور، سرمایه اخلاقی آن است که اخلاق کسب‌و‌کار بسیار حائز اهمیت است. در دنیا شرکت‌هایی که به مشتری‌مداری اهمیت ویژه می‌دهند در بلندمدت سود قابل‌ توجهی نصیب آنها خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بحث خدمات و کیفیت مشکلات متعددی وجود دارد که با یک برنامه‌ریزی سه ماهه می‌توان این نواقص را رفع کرد. خسروتاج تصریح کرد: در ساختار برخی صنایع مانند صنعت پوشاک به دلیل عدم رقابت‌پذیری پوشاک ایرانی با پوشاک چینی باید اصلاحاتی صورت گیرد. وی با بیان اینکه خانواده‌ها رفتار اقتصادی بر هزینه‌های خود دارند، تصریح کرد: از تولید تا توزیع هزینه‌ها افزایش یافته است. از این رو باید در هزینه‌های تولید تا توزیع پایش صورت گیرد. به اعتقاد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اتحادیه‌ها باید در بحث تجارت الکترونیک بیش از پیش وارد شوند زیرا امروزه خانواده‌ها از فضای مجازی بیشتر برای رفع مشکلات و دریافت اطلاعات کمک می‌گیرند.

کمتر به خدمت‌رسانی توجه شد

پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی استان البرز هم تاکید کرده بود: در حال حاضر تکلیف واحدهای صنفی برای خدمات‌رسانی به مردم مشخص نیست و در این زمینه نیاز به تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های به روز و شفاف احساس می‌شود.

به گفته خسروتاج، مردم نباید تصور کنند صادرات کالا باعث گران شدن تولیدات داخلی می‌شود؛ زیرا امروز کالاهای ایرانی از لحاظ کیفیت به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند با عبوراز ضوابط سخت صادراتی کشورها مرزهای آنان را پشت سر بگذارند.

وی با اشاره به دلایل خروج جوانان از کشور در دهه‌های اخیر گفت: از مهم‌ترین دلایلی که امروز باعث شده جوانان تمایل به ادامه زندگی در کشوری دیگر داشته باشند این است که کیفیت خدمات مختلف در ایران مناسب نیست. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سه دهه گذشته بیشتر تمرکز خود را در زمینه تولید و تامین کالاهای اساسی قرارداده و کمتر به مقوله خدمات‌رسانی با کیفیت توجه داشته است.

راهکار واگذاری مسوولیت به اتحادیه‌ها

همچنین در اولین نشست اتاق اصناف علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز تصریح کرد: باید زیرساخت و راهکارهای واگذاری مسوولیت‌ها به اتحادیه‌ها توسط نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداری تهران و مجلس شورای اسلامی دیده شود.

وی از برگزاری جلسه‌ای برای تعامل وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در رابطه با مالیات سالانه و مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: ایراداتی به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی از سوی اتحادیه‌ها وارد است که باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری تهران رفع شود. در همین حال استاندار تهران نیز طی سخنانی اظهار کرد: هر زمان که کار به دست مردم سپرده شد نتیجه مثبتی حاصل شده است. به گفته حسین‌هاشمی اقتصاد را نمی‌‌توان تفاهمی اداره کرد بلکه باید اقتصاد را به مسیر اصلی آن هدایت کرد تا مشکلات گریبانگیر جامعه نشود.

وی تحریم‌های داخلی را تاثیر گذارتر از تحریم‌های خارجی دانست و یادآور شد: اولویت دولت یازدهم حرکت به سمت مهار نرخ تورم و خروج از شرایط رکودی است.

تشکیل جلسه وزیر صنعت با اعضای شورای رقابت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه جلسه رسمی اتاق اصناف تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کار خود را می‌کند و دخالت دولت تنها در زمانی است که کمبود کالا احساس شود، گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل در بخش بازرگانی داخلی، مساله رکود است. وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان افزایش قیمت کالاهای اساسی را نداریم، گفت: هیچ کمبودی در میزان کالاهای اساسی وجود ندارد و ذخایر استراتژیک وزارت صنعت معدن و تجارت با صلاح دید و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در زمان نیاز توزیع خواهد شد.

پیش از این رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از آغاز به کار نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا ویژه ماه رمضان از امروز(پنج‌شنبه)خبرداده بود و گفت: در این نمایشگاه‌ها، گوشت مرغ تنظیم بازاری به قیمت ۵۵۰۰ تومان و گوشت قرمز منجمد نیز هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. یدالله صادقی تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها در تهران در چهار نقطه مصلای امام خمینی(ره)، پارک ارم، بوستان ولایت و حکیمیه به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد شد و در آن، ۱۶۰ غرفه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به عرضه مایحتاج عمومی مردم می‌پردازند. خسرو تاج افزایش قیمت کالا و خدمات را منوط به بررسی و تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دانست و گفت: تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات متفاوت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌ها و مجوزها به سمتی می‌رود که دورنمای مثبتی در انتظار صادرات است، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت می‌توان به سرمایه‌گذاری صحیح دست یافت که یکی از برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، حذف موانع صادراتی است.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو نیز گفت: امکان دارد خودروسازان از قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت ناراضی باشند که احتمال دارد در رابطه با این موضوع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای شورای رقابت تشکیل جلسه دهد.