رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه باید حضور سازنده ذی صلاح در ساخت‌و‌ساز الزامی شود، گفت: بهترین پیمانکاران کشور عضو سازمان نظام مهندسی نیستند و در مسیرهای سازمان فنی اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق فعالیت می‌کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اکبر ترکان سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص ارزیابی از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: قانون نظام مهندسی ۲۰ سال است که به اجرا گذاشته شده و تاکنون دستاوردهای خوب و با ارزشی داشته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از قانون نظام مهندسی در کشور اجرا شده است اما همچنان در آن نواقصی را شاهد هستیم که باید برطرف شود، اظهار کرد: هنوز اهداف این قانون محقق نشده است ضمن آنکه سازمان نظام مهندسی برای حفظ منافع بهره‌برداران ایجاد شده است.

حضور مجری ذی‌صلاح الزامی شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از الزامی نبودن حضور مجری ذی صلاح در ساخت‌و‌سازها، بیان کرد: خانوارهای ایرانی یک عمر کار می‌کنند تا برای یک ساختمان پس‌انداز کنند این در حالی است که انتظار از یک خانه این است که صد سال عمر کند اما این‌طور نیست.

ترکان تصریح کرد: مصالحی که در ساختمان‌های ایرانی به‌کار می‌رود در ساختمان‌های خارجی هم استفاده می‌شود اما عمر ساختمان‌های خارجی صد ساله می‌‎شود و در ایران زمانی که یک ساختمان عمرش به ۳۰ سال می‌رسد می‌گویند ساختمان فرسوده است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درخصوص اهداف دیگر تشکیل سازمان مهندسی، اظهار کرد: شهرداری‌ها نباید بپذیرند که هر کسی حتی افراد فاقد صلاحیت سازنده ساختمان باشند.

انتقاد از بخش خصوصی

وی گفت: درحوزه ساخت‌و‌ساز بخش خصوصی روابط به‌طور کامل و درست برقرار نمی‌شود یعنی روابط میان مجری ذی‌صلاح، ‌طراح و ناظر ذی‌صلاح به خوبی برقرار نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: در مساحت‌های کم، مالک ساختمان می‌تواند سازنده باشد و هنوز مجری ذی‌صلاح برای همه مساحت‌ها الزامی نشده است؛ بنابراین عده‌ای در حال ساخت‌و‌ساز هستند که حرفه‌هایشان ربطی به این مساله ندارد در نتیجه تخلف هم کنند، نگران نیستند که این تخلفات در پرونده‌هایشان درج شود.

مرگ روزانه ۵ کارگر ساختمانی

ترکان به مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان که مربوط به ایمنی و ایمنی‌سازی شرایط کار است، اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالانه بیش از ۱۸۳۰ نفر در حوادث کار کشته می‌شوند به طوری که ۴۹ درصد این تلفات در صنعت ساختمان صورت می‌گیرد.

ترکان تصریح کرد: روزانه ۵ نفر در جغرافیای ایران در صنعت ساختمان کشته می‌شوند و این تعداد کشته در کشور خوب نیست؛ بنابراین همه باید مسوول، پاسخگو و نگران باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در سال گذشته مقررات گودبرداری وضع و ابلاغ شده است، افزود: تاکنون از ۱۴ هزار گودبرداری بازدید شده و بیش از ۱۱۰۰ مورد گودبرداری خلاف معیارهای فنی بوده است که دستور توقف آنها را صادر کرده‌ایم. ترکان مسوول گودبرداری غیراصولی را مهندس ناظر و مهندس مجری کار عنوان کرد.