هما کبیری: هرچند که بر اساس آمار دو ماه نخست سال جاری صادرات گوی سبقت را از واردات ربوده بود، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در سومین ماه سال واردات بار دیگر از صادرات پیشی گرفت. تقریبا هر ساله بر اساس آمار گمرک، این اتفاق تکرار می‌شود و به‌رغم دیدگاه متفاوت دولت یازدهم نسبت به صادرات کالاهای غیرنفتی، امسال هم واردات بر صادرات مقدم شد. بر اساس آمار گمرک، مجموع صادرات غیرنفتی و واردات ایران در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته ۵میلیارد و ۲۷۴میلیون دلار افزایش داشت و به رقم ۲۴ میلیارد و ۲۴۵میلیون دلار رسیده که سهم صادرات غیرنفتی از این رقم ۱۱میلیارد و۸۵۹میلیون دلار و واردات ۱۲میلیارد و۳۸۶میلیون دلار بوده است. هر چند که صادرات از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳/۲۰درصد رشد داشته، اما در همین مدت واردات نیز رشد ۶۳/۳۵درصدی را از نظر ارزش دلاری تجربه کرده است. همچنین صادرات کالاهای غیرنفتی از نظر وزنی رقم ۲۵میلیون و ۵۱۸هزار تن را پشت سر گذاشته و رشد ۶۷/۱۶درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. واردات ۹میلیون و ۷۵۵هزار تن کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰/۴۸درصدی داشته است. این موضوع حاکی از آن است که در بهار امسال میزان واردات از نظر وزنی نزدیک به ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است.

آخرین وضعیت صادرات

در بهار سال جاری عمده محصولات صادراتی پروپان مایع شده به ارزش ۵۲۷میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۳/۶درصد، متانول به ارزش ۴۰۶میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۴/۵درصد و قیر نفت به ارزش ۳۴۴میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۶/۴درصد بوده است. بر اساس آخرین گزارش گمرک، صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۶۷/۱۶درصدی در وزن و افزایش ۵۳/۲۰درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است. در این مدت صادرات ۵میلیون و ۷۸۴هزار تن میعانات گازی به ارزش ۳میلیارد و ۷۹۱میلیون دلار با رشد وزنی ۸۳/۱۴۰درصدی و رشد ارزشی ۳۱/۷۸درصدی همراه بوده است. صادرات ۳میلیون و ۸۲۴هزار تن محصولات پتروشیمی نیز در این مدت ۳میلیارد و ۶۷میلیون دلار ارزش داشته که از نظر وزنی با رشد ۸/۳درصدی و از نظر ارزش دلاری با رشد ۸۸/۱۵درصدی همراه بوده است.

صادرات سایر کالاها در این مدت با کاهش ۲۸/۱درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده‌ است.

همچنین در این مدت ۲میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی به چین، یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار به عراق، ۹۴۴ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۵۵۲ میلیون دلار کالا به افغانستان و ۵۱۷ میلیون دلار کالا نیز به کشور ترکیه صادر شده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۰۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۸/۳ درصدی همراه بوده است.

رشد نگران‌کننده واردات

هر چند که در بهار سال جاری واردات تنها ۵۲۷میلیون دلار از صادرات بیشتر بود، اما ارزش واردات از نظر دلاری در سه ماه سال جاری ۶۳/۳۵درصد و از نظر وزنی ۱۰/۴۸درصد رشد داشته است. بر اساس آمار گمرک، در میان ۵کالای نخست وارداتی، ۴ مورد آن کالاهای کشاورزی هستند که به نوعی کالاهای اساسی به شمار می‌روند. عمده اقلام وارداتی در سه ماه نخست سال جاری شامل گندم به ارزش ۷۵۱میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۶/۶ درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب به ارزش ۴۳۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۹/۳درصد، برنج به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۹/۲ درصد، ذرت به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۶/۲درصد و کنجاله سویا به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۱/۲ درصد بوده است. امارات متحده عربی با سهم ارزشی ۱۹/۲۷ درصدی، چین با سهم ارزشی ۱۹/۲۲ درصدی، هند با سهم ارزشی ۲/۸درصدی، ترکیه با سهم ارزشی ۸۶/۶درصدی و جمهوری کره با سهم ارزشی ۵۳/۶ درصدی مهم‌ترین کشورهایی هستند که کالاهایشان به ایران وارد شده است. در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۲۷۰ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۷/۸ درصد کاهش ارزش دلاری داشته است.

سبقت واردات از صادرات