گروه بورس کالا: بورس کالای ایران در روز گذشته شاهد عرضه ۱۵ هزار و ۱۵۲ تن انواع پلیمرها بود. در این روز ۱۴ هزار و ۹۲ تن انواع محصولات پلیمری معامله شد که ثبت ۷۶ هزار و ۵۴۴ تن تقاضا از جذابیت بالای این عرضه‌ها حکایت می‌کرد. پلی‌اتیلن سنگین دورانی و پلی‌استایرن مقاوم و معمولی پتروشیمی تبریز و پلی‌پروپیلن پتروشیمی مارون بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده بود. بسیاری از فعالان بازار آغاز ماه مبارک رمضان را نقطه امیدی برای افزایش جذابیت بازار و بهبود حجم تقاضا می‌دانستند که با توجه به افزایش حجم تقاضا به نظر می‌رسد بورس وارد فاز جدیدی شده باشد. این در حالی است که شرایط عمومی بازار داخلی به جذابیت بورس نیست و روند عمومی کاهش قیمت‌ها هنوز برای برخی انواع خاص ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، روند عمومی قیمت‌ها در بازار داخلی نزولی است. دلیل این کاهش نیز شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت پایه و همچنین احتمال افزایش عرضه مواد پلیمری در بورس بود. از طرفی با توجه به نیاز برخی فروشندگان به نقدینگی و پیشنهاد قیمت‌های متفاوت، نوسان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ریالی در بازار وجود دارد.

محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی

در روزهای گذشته قیمت اغلب محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی در حال افزایش بود. ضعف نسبی عرضه‌، افزایش قیمت مواد اولیه این صنعت از جمله افزایش قیمت مونومرها‌، نفت خام و نفتا و افزایش قیمت تمام شده محصولات و پایین بودن موجودی انبارها دلایل اصلی این افزایش قیمت عنوان شد. به نظر می‌رسد این روند صعودی ادامه‌دار باشد.

در بازارهای آسیایی قیمت استایرن و اتیلن در حال افزایش است. افزایش قیمت مونومر (مولکول‌های کوچکی که می‌توانند به‌صورت شیمیایی به همدیگر وصل شوند تا پلیمرها را تشکیل دهند) در کنار افزایش قیمت نفتا و بنزن و برخی دیگر از مواد اولیه محصولات پتروشیمی باعث شده که قیمت تمام شده استایرن‌ها و اتیلن‌ها افزایش یافته که در شرایط محدودیت عرضه، قیمت‌ها را در مسیر افزایش قرار داده است. این شرایط باعث افزایش قیمت پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن نیز شده است. به نظر می‌رسد شاهد افزایش بیشتر قیمت این قبیل پلیمرها باشیم.

افزایش غیرمنتظره قیمت بنزن در بازارهای شرقی باعث افزایش قیمت استایرن شده است. این موارد باعث شده که قیمت استایرن نقدی در سواحل کره‌جنوبی در هفته گذشته ۴۵ دلار بر هر تن افزایش یابد که باعث افزایش ۲۰ دلاری قیمت محصولات صادراتی تحویل در بنادر چین شده است.

افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت نفتا تاکنون باعث افزایش بین ۴۵ تا ۵۰ دلاری قیمت بنزن در شرق آسیا شده که تاکنون به عنوان مهم‌ترین فاکتور برای افزایش قیمت استایرن ایفای نقش کرده است. قیمت نفتا در هفته گذشته به نسبت مدت مشابه در ماه قبل بین ۳۵ تا ۴۰ دلار افزایش یافته است.

در بازار اتیلن نیز شرایط مشابهی حکمفرما است و شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها هستیم. در شمال شرق آسیا قیمت اتیلن ۲۵ دلار در هر تن افزایش یافته که این افزایش برای آسیای جنوب‌شرقی برابر با ۴۰ دلار در هر تن بوده است. مهم‌ترین دلیل این افزایش را می‌توان محدودیت عرضه دانست. با توجه به افزایش شتابان قیمت نفت، بسیاری از تولیدکنندگان سیاست‌های فروش خود را تغییر داده‌اند تا بتوانند از شرایط فعلی بیشترین استفاده را ببرند. با توجه به افزایش هزینه تولید و دورنمای افزایش بیشتر قیمت تمام شده به تبع قیمت نفت بسیاری از تولیدکنندگان به‌منظور افزایش قیمت‌ها در بازار، حجم عرضه خود را به شدت کاهش داده‌اند. کاهش حجم عرضه که بیشتر از سوی تولیدکنندگان ژاپنی و کره‌ای انجام شده مهم‌ترین‌ پتانسیل برای افزایش بیشتر قیمت اتیلن است.

در خصوص صنایع مرتبط و پایین دستی اتیلن، بازار پلی‌اتیلن در بازار چین هنوز قدرتمند است و شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها هستیم. افزایش قیمت اتیلن و نفتا و افزایش هزینه تولید را مهم‌ترین‌ دلیل افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند. به نظر می‌رسد در بازار چین این روند صعودی ادامه یابد زیرا انتظار برای افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. افزایش قیمت‌ها باعث شده تا برنامه‌ریزی بسیاری از تولیدکنندگان به هم خورده که باعث کاهش حجم تولید و کاهش تقاضای موثر در بازار پلی‌اتیلن شود.

در بازار پلی‌استایرن‌ها نیز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، ولی به نسبت، بازار پلی‌اتیلن‌ها از رشد کمتری برخوردار است. با توجه به ضعف تقاضا دورنمای افزایش قیمت پلی‌استایرن‌ها به قدرتمندی بازار پلی‌اتیلن‌ها نیست، ولی افزایش قیمت بنزن و استایرن می‌تواند تحرک بیشتری را به این بازار تزریق کند.

در هفته‌های گذشته و به‌تبع ضعف نسبی بازار، بسیاری از تولیدکنندگان حجم تولید خود را کاهش دادند که به کاهش موجودی انبارها منتهی شد. با توجه به افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت مواد اولیه، این روند صعودی قیمت‌ها شتاب زیادی داشت. با توجه به شرایط پیش رو می‌توان به افزایش بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود.

آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش جذابیت پلیمرها در بورس کالا