محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته، قبل از آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در پیامی ویدئویی که در سایت یوتیوب منتشر کرده دور تازه مذاکرات را فرصتی منحصر به فرد برای دستیابی به توافقی تاریخی و پایان دادن به بحران غیرضروری هسته ای ارزیابی کرده است. همچنین دیدار ظریف و اشتون روز گذشته ساعت ۲۰ به پایان رسید و دیدار اشتون، ظریف و برنز اندکی بعد آغاز شد. متن پیام محمد جواد ظریف به این شرح است:

در طول سه هفته آینده، فرصتی منحصر به فرد داریم تا تاریخ‌ساز باشیم. تا به توافقی جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافته و به بحران غیرضروری که ما را از پرداختن به چالش‌های مشترکی نظیر رخدادهای وحشتناکی که در چند هفته گذشته در عراق اتفاق افتاده، بازداشته است، پایان دهیم.

مساله هسته‌ای می‌توانست در سال ۲۰۰۵ حل شود. اما آن زمان صحبت‌های مرا که می‌گفتم ایرانی‌ها به فشار حساس هستند، باور نکردند. دولت (جورج) بوش با مطرح کردن خواسته توقف غنی‌سازی تمام توافق را بر هم زد. بعد هم برای هشت سال، فشار و تحریم‌ها را برگزیدند. آن تحریم‌ها، به معنای واقعی فلج‌کننده یا حتی مرگ‌آور بودند. بیماران سرطانی ایرانی به هزینه خود نمی‌توانستند داروهایشان را تهیه کنند، چراکه بانک‌های سرتاسر جهان برای خودداری از انتقال سرمایه‌های ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته بودند. اما تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ما را زمین‌گیر نکرد، همانطور که قتل دانشمندان هسته‌ای ما، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ما (که با وجود تبعات فاجعه‌بار زیست‌محیطی احتمالی صورت گرفت) و تهدید‌های نظامی مکرر، نتوانست این کار را بکند. در واقع، این اقدامات دقیقا نتیجه‌ای عکس داد. نتیجه اصرار بر عدم غنی‌سازی، افزایش ۱۰۰ برابری تعداد سانتریفیوژهای ما بود؛ از کمتر از ۲۰۰ دستگاه به حدود ۲۰۰۰۰ هزار دستگاه. خودداری از فروش سوخت رآکتور تحقیقاتی ما که ساخت آمریکا هم هست، ما را وادار کرد تا برای تولید سوخت، سطح غنی‌سازی را بالا ببریم؛ از ۵/۳درصد به ۲۰درصد. محروم کردن بیماران سرطانی از رادیو-ایزوتوپ‌های پزشکی مار را مجبور کرد تا یک رآکتور آب سنگین بسازیم و از یک ایده اولیه به سمت یک تاسیسات کامل حرکت کنیم که به زودی راه‌اندازی می‌شود. تهدید به بمباران تاسیسات هسته‌ای هم ما را مجبور به ساخت فردویی کرد که به واسطه کوه‌ها محافظت شده است. دولت‌های غربی بدون توجه به اینکه خودشان این وضعیت را ایجاد کرده‌اند، دست به اعتراض زدند.

در حالی که به ۲۰ جولای (۲۹ تیر ضرب‌الاجل توافق) نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم که باید بار دیگر هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در لحظات آخر نتیجه‌ای بهتر از آنچه که در سال ۲۰۰۵ به دست آمد، نخواهد داشت. به آن کسانی که هنوز تصور می‌کنند تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می‌توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول ۳۵ سال گذشته، امتحان خود را پس داده است. تحریم‌ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی‌آورد و نخواهد آورد. هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد. ما داریم تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم. نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار. و هر توافقی، اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف یا طرف دیگر است. ما آماده‌ایم تا با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته‌ای‌مان همواره صلح‌آمیز می‌ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است. ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه‌ای ۲۵۰ ساله از عدم تجاوزگری را داریم. دولت متبوع من به پایان دادن به این بحران غیرضرور تا ۲۰ جولای متعهد است. امیدوارم همتایانم نیز اینطور باشند.