افزایش قیمت پلی‌اتیلن سبک در اروپا

گروه بورس کالا: قیمت نقدی پلی‌اتیلن سبک در بازار اروپا افزایش یافت. با توجه به جایگاه خاص ایران در تولید و صادرات این نوع پلیمر، این افزایش از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا پس از تغییر جهت محموله‌های صادراتی از غرب به شرق، این افزایش می‌تواند به پتانسیلی برای حضور در بازارهای اروپایی تبدیل شود. در آخرین معاملات صورت گرفته قیمت هر تن پلی‌اتیلن در بازار اروپا ۲۰ یورو (نزدیک به ۲۷ دلار) افزایش یافت. این افزایش که به نسبت هفته قبل از آن ثبت شد باعث گردید قیمت‌ها به ۱۳۴۲.۵۰ یورو در روزهای پایانی هفته گذشته برسد. این افزایش در حالی رخ داد که تعدادی از تولیدکنندگان، برخی محموله‌ها را با تاخیر عرضه می‌کنند که داده بسیار مهمی برای دورنمای بازار خواهد بود. بر اساس اطلاعات پلتز (Platts) این افزایش، قیمت پلی‌اتیلن سبک را به بالاترین حد در پنج ماه و نیم گذشته رساند.

آغاز به‌کار مجدد واحد بخار‌شکن مجتمع سابیک ویلتون انگلستان با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال به دلایل نامعلومی با تاخیر مواجه شده که داده مهمی برای کاهش عرضه و ادامه تاخیر در عرضه این قبیل محصولات است و می‌تواند به عنوان پتانسیل مضاعفی برای بالا ماندن قیمت‌ها و حتی افزایش بیشتر آنها ایفای نقش کند.

افزایش قیمت پلی‌اتیلن سبک که بیشتر در بازارهای شمال غرب اروپا NWE از جمله انگلستان خودنمایی کرد از سوی داده‌های بنیادین این بازار حمایت می‌شود. افزایش قیمت نفت در هفته‌های گذشته به تبع ناآرامی‌های عراق مخصوصا برای نفت برنت دریای شمال و تثبیت آن در بالاتر از ۱۱۰ دلار را می‌توان یک دلیل مهم برای افزایش قیمت‌ها در این بازار دانست. از طرفی افزایش قیمت اتیلن برای ماه جولای و ثبت رشد ۵۰ یورو و رسیدن به یک هزار و ۲۲۰ یورو در هر تن در شمال غربی اروپا را می‌توان دلیل قدرتمند دیگری برای بالا ماندن قیمت‌ها و حتی افزایش بیشتر آن دانست. قیمت ۱۲۲۰ یورو در هر تن برای اتیلن در حوزه شمال غربی اروپا بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی جاری است که این افزایش به‌دلیل افزایش قیمت نفت ثبت شد.

از طرفی قیمت نفتا (یکی از مواد اولیه بسیار مهم در صنعت پتروشیمی) در روزهای گذشته افزایش محسوسی داشت که پس از کاهش نسبی قیمت نفت در روزهای قبل و رسیدن قیمت نفت برنت به ۱۱۱ دلار با کاهش آرامی همراه شد. قیمت نفتا در شمال غرب اروپا در ۲۰ ژوئن به بالاترین حد در سال ۲۰۱۴ رسید که قیمت ۹۷۴.۷۵ دلار را برای تحویل در سواحل این حوزه ثبت کرد. این قیمت در روزهای پایانی هفته قبل به ۹۵۶.۵۰ دلار کاهش یافت.

تاخیر در عرضه توسط شرکت سابیک انگلستان بازار این بخش از اروپا را با تردید رو به رو کرده تا جایی که کاهش نسبی قیمت نفت در کنار افزایش قیمت اتیلن و کاهش قیمت نفتا شرایط را برای بسیاری از فعالان بازار این حوزه مبهم جلوه می‌دهد. البته بسیاری از خریداران در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند، اما فروشندگان رشد ۵۰ یورویی را برای محموله‌های خود هدف‌گذاری کرده‌اند. افزایش قیمت اتیلن و کاهش قیمت نفتا رقابتی را بین فروشندگان ایجاد کرده است. در بازار اروپا اغلب از نفتا در واحدهای بخارشکن برای تولید اتیلن و اولفین استفاده می‌کنند، بنابراین کاهش قیمت نفتا می‌تواند پتانسیلی برای کاهش قیمت اتیلن باشد اما هنوز این رخداد تاثیری بر بازار اتیلن یا پلی‌اتیلن نداشته است.

هم‌اکنون مدتی است بازارهای صادراتی ایران از سمت غرب با محوریت اروپا به سمت بازارهای شرقی تغییر جهت داده که تغییر بازار در شرایط خاص شرق آسیا و وجود رقبای قدرتمند، همچنین هزینه‌های حمل و معامله شاید برخی از فروشندگان را برای فعالیت محدود کند یا قدرت چانه‌زنی آنها را کاهش دهد. با توجه به شرایط عنوان شده در کنار گشایش برخی روابط با اروپا و کمرنگ شدن تحریم‌ها می‌توان هر‌چه بیشتر به بازارهای صادراتی این حوزه با نظر مثبت نگریست که افزایش قیمت‌ها در ماه جولای می‌تواند پتانسیلی برای تقویت بازارهای صادراتی کشورمان باشد.

با توجه به قیمت نفت برنت که در بالاتر از ۱۱۰دلار در هر بشکه تثبیت شده می‌توان به بالا ماندن قیمت مواد پتروشیمی امیدوار بود. به نظر می‌رسد کاهش آرام قیمت نفتا عمق چندانی نداشته باشد و در بالاتر از ۹۵۰ دلار در هر تن برای بازارهای اروپایی با محوریت شمال شرقی تثبیت شود. این شرایط باعث خواهد شد قیمت محصولات پتروشیمی در سطوح بالای فعلی تثبیت شود که در کنار افزایش شتابان قیمت‌ها و کاهش حجم عرضه به کاهش نسبی موجودی انبارها در اقصی نقاط جهان منتهی شد. بنابراین حتی می‌توان به افزایش آرام قیمت‌ها نیز امیدوار بود.