جهان پروپیلن‌ محور می‌شود

منیره نظامیوند: بر اساس جدیدترین مطالعه منتشر شده توسط بخش تحقیقاتی سالانه انجمن پروپیلن آرگوس دویت در مجله گلوبال انرژی که طیف گسترده‌ای از خدمات پتروشیمی بین‌المللی اعم از تجزیه و تحلیل، پوشش تجارت و قیمت‌گذاری جهانی برای آروماتیک‌ها، اولفین‌ها، بوتادین، متانول، MTBE، رزین‌های هیدروکربنی و سایر محصولات پتروشیمی را ارائه می‌دهد، تولید پروپیلن تحت تاثیر یک تغییر چشمگیر قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود ایالات متحده به بزرگ‌ترین صادرکننده خالص این ماده ارزشمند تا سال ۲۰۱۷ میلادی تبدیل شود. براساس مطالعات انجام شده توسط این سایت، با بررسی عمیق و تجزیه و تحلیل تغییرات پویا به این نتیجه خواهیم رسید که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ زمینه برای افزایش چشمگیر تولید و صادرات سالانه پروپیلن ایالات متحده در بازار محصولات پتروشیمی فراهم آید. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مجله خبری گلوبال انرژی، براساس تحقیقات انجام شده افزایش تولید پروپان از مواد شیل در ایالات متحده، همراه با تغییر و تبدیل آن به مواد اولیه سنگین‌تر در خاورمیانه و نیز مواد اولیه سبک در اروپا، بیش از هر محصول دیگر بر عرضه پروپیلن موثر واقع می‌شود. در حقیقت انتظار نمی‌رود در چند سال آینده هیچ محصول دیگری بیش از پروپیلن در زنجیره محصولات پتروشیمی برای یافتن منابع بالادست، افزایش تولید و رشد اقتصادی، دچار تغییر و تحول شود.

تولیدکنندگان آمریکایی و به‌ویژه چینی پروپیلن، به شدت تمرکز تحقیق و سرمایه‌گذاری خود را روی گزینه فناوری هیدروژن‌زدایی پروپان(PDH) که طی آن پروپان به پروپیلن تبدیل می‌شود، قرار داده‌اند. بر‌اساس گزارش آرگوس دویت، تقاضا برای پروپیلن در بازارهای جهانی، به رشد ظرفیت‌های خرد و کلان و نیز ایجاد یک منبع مازاد جهانی، با فرض تمام ظرفیت‌های برنامه‌ریزی‌شده بستگی دارد. پروپیلن به عنوان ماده اولیه و پایه برای بسیاری از محصولات مورد استفاده مانند پلاستیک، قطعات خودرو و الیاف مصنوعی برای لباس، کاربرد دارد و این نشان‌دهنده اهمیت روند تولید و مبادله این ماده برای بسیاری از کسب و کارها است. آدریان بینکز، مدیر اجرایی و رئیس‌ موسسه رسانه‌ای آرگوس دویت در این زمینه بر این باور است که صنعت پروپیلن از پنج سال پیش از رکود خارج شده و در آینده نیز در یک روند بلندمدت جای پیشرفت و رشد چشمگیر خواهد داشت. گزارش سالانه پروپیلن آرگوس دویت برای سال ۲۰۱۴، یک منبع ارزشمند برای فعالان در بازار پروپیلن است که اطلاعات این بازار را رصد می‌کنند. چرا‌که اولفین‌ها، از جمله پروپیلن، بزرگ‌ترین و سیال‌ترین بازارهای پتروشیمی در جهان هستند و از این نظر در کانون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان در گوشه و کنار دنیا قرار دارند.

افزایش ۶/۲ میلیون بشکه‌ای پروپان و پروپیلن در آمریکا

در آخرین گزارش اعلام شده توسط اداره اطلاعات انرژی، تولید پروپان و پروپیلن ایالات متحده با ۶/۲ میلیون بشکه افزایش نسبت به ژوئن ۲۰۱۳ به ۲/۵۶ میلیون بشکه در روز رسیده که ۱۳ درصد بالاتر از میانگین اعلام‌شده در هفته پایانی ماه ژوئن ۲۰۱۳ است؛ هرچند که این میزان بسیار کمتر از انتظارات شرکت‌کنندگان و فعالان در بازار محصولات پتروشیمی بود. همچنین بر اساس گزارش‌های موجود، طی آخرین هفته ماه ژوئن سال جاری، ساحل خلیج‌فارس شاهد بزرگ‌ترین میزان افزایش تولید این محصول بوده و با رشدی حدود ۹/۱ میلیون بشکه به ۱/۳۲ میلیون بشکه رسیده است که در مقایسه با هفته مشابه در سال ۲۰۱۳، زمانی که این میزان ۵/۳۱ میلیون بشکه بود؛ افزایش قابل توجهی داشته است. تولید این محصول در اروپا با ۳۸۶ هزار بشکه به ۵/۱۷ میلیون بشکه افزایش یافت. در ساحل اقیانوس اطلس نیز با ۱۴۳ هزار بشکه افزایش شاهد تولید ۲/۴ میلیون بشکه از این محصول بودیم.

تولید پروپیلن و اتیلن غرب اروپا بالاتر از ۹ ماه گذشته

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط پتروشیمی اروپا، تولید اتیلن و پروپیلن غرب اروپا در سه ماه اول سال ۲۰۱۴ به ترتیب به ۹/۴ میلیون تن و ۶۹/۳ میلیون تن رسیده که بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ تا‌کنون است. تولید اتیلن در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۳ رشدی بالغ بر ۱۱ درصد را به ثبت رسانده که این رقم در سه ماه اول سال۲۰۱۳ در حدود ۴ درصد گزارش شده است. همچنین تولید پروپیلن در سه ماه چهارم سال۲۰۱۳ به میزان ۵/۸ درصد رشد داشت که این رقم برای سه ماه اول ۲۰۱۳ در حدود ۳ درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش شورای صنایع شیمیایی اروپا؛ تولید مواد شیمیایی اروپا در چهار ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال‌ پیش، رشدی حدود ۸/۲ درصد را شاهد بوده است.

راه‌اندازی کارخانه پروپیلن جدید در ایران در سال ۲۰۱۷

همچنین در این گزارش آمده است؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احداث یک مجتمع جدید پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با هدف تولید پروپیلن در ماه مارس سال ۲۰۱۷ خبر داده است. بر‌اساس این گزارش، مراحل ابتدایی ساخت‌و‌ساز مجتمع پتروشیمی سلمان فارسی در ماهشهر از سال ۲۰۱۰ آغاز شده و ظرفیت سالانه برای تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن برای آن در نظر گرفته شده است.

ایران ظرفیت تولید حدود ۶۰ میلیون تن مواد پتروشیمی در هر سال را دارا است، اما تنها ۶۸ درصد از این ظرفیت تا‌کنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ایران دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان و سومین ذخایر نفتی اثبات شده است. در این گزارش آمده ایران در حال حاضر هدف خود را بر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده پتروشیمی در منطقه خاورمیانه قرار داده و به‌طور قابل توجهی در حال گسترش محدوده و حجم محصولات پتروشیمی خود در طول چند سال گذشته بوده است.